Η κρίση της πανδημίας αλλά και οι τελευταίες εξελίξεις από τις νέες τεχνολογίες (τεχνητή νοημοσύνη και big data) έχουν φέρει μεγάλες αλλαγές και προκλήσεις στη διαχείριση ανθρωπίνων πόρων: τηλεργασία, υβριδικό γραφείο, πρόσληψη από απόσταση, επικοινωνία, κ.α.
Η κρίση της πανδημίας αλλά και οι τελευταίες εξελίξεις από τις νέες τεχνολογίες (τεχνητή νοημοσύνη και big data) έχουν φέρει μεγάλες αλλαγές και προκλήσεις στη διαχείριση ανθρωπίνων πόρων: τηλεργασία, υβριδικό γραφείο, πρόσληψη από απόσταση, επικοινωνία, κ.α.
Το θέμα του πώς διοικούμε το 2021 μας έχει απασχολήσει στις τελευταίες αρθρογραφίες μας.
Προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα
Εδώ και ένα χρόνο, οι μάνατζερ συνειδητοποίησαν ότι οι παλιές μέθοδοι δεν ήταν προσαρμοσμένες και επαρκείς.
Το πρώτο μάθημα που πρέπει να αντληθεί είναι: τέλος με το μοντέλο που στηρίζεται απλά στην παροχή εντολών και επίβλεψη εάν έχουν εκτελεστεί καλώς. Ο μάνατζερ οφείλει να δίνει χώρο και να εμπιστεύεται τις ομάδες του με περισσότερη αυτονομία. Αυτή η κρίση θα έχει δείξει περισσότερο την αποτελεσματικότητα των αποκεντρωμένων οργανώσεων που απελευθερώνουν ενέργειες στο πεδίο των δραστηριοτήτων και που αρνούνται να συγκεντρώσουν την εξουσία στα χέρια μιας μικρής ομάδας κυρίαρχων μάνατζερ.
Μια άλλη πρόκληση είναι η διατήρηση του συνδέσμου των μάνατζερ με τους συνεργάτες τους. Περισσότερο από ποτέ, η κρίση της πανδημίας καθιερώνει την έννοια των νομάδων εργαζομένων οι οποίοι εναλλάσονται ζωή στο γραφείο, στο σπίτι ή σε τρίτες θέσεις. Εξάλλου, μια μελέτη έδειξε ότι οι εργαζόμενοι θα προτιμούσαν να παραιτηθούν παρά να βρίσκονται σε τηλεργασία σε ποσοστό 100%.
Μερικά στατιστικά στοιχεία
Με βάση δύο πρόσφατες έρευνες (ESSEC Business School, Boston Consulting Group) και το ετήσιο βαρόμετρο τηλεργασίας 2021/Malakoff Humanis, η εργασία που μοιράζεται μεταξύ σπιτιού και γραφείου γίνεται κανόνας. Αυτό το νέο παράδειγμα αναγκάζει τους επιχειρηματίες να αναδιατάξουν το χώρο και να επανεξετάσουν τις πρακτικές του μάνατζμεντ.
από αυτούς το 85% επιθυμούν να διατηρηθεί για πάντα η τηλεργασία και το 93% αυτός ο νέος τρόπος θα αναστατώσει τις πρακτικές του μάνατζμεντ,
να εμπνέεις σεβασμό, διατήρηση καλών σχέσεων με την ομάδα σου.
να νιώθεις ανήσυχος για την ευημερία των συνεργατών σου.
να παραμένεις ανοικτός στη διαφορετικότητα των γνωμών και σε ότι εφαρμόζεται σε άλλες επιχειρήσεις.
Σε περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας και κατάρρευσης των συλλογικών σχέσεων, η ανάγκη για μια στρατηγική εκτέλεσης δεν πρέπει ποτέ να επισκιάσει τη σημασία που πρέπει να δοθεί στους ανθρώπους. Αυτό είναι που κάνει τη διαφρά σήμερα μεταξύ ενός καλού και ενός εξαιρετικού ηγέτη (Marie Humblot – Ferrero, Συνεργαζόμενη Μάνατζερ στην Boston Consulting Group).
Συμπερασματικά, ενισχύοντας τη διαρκή δέσμευση των συνεργατών, με άλλα λόγια την ικανότητά τους να ανταποκρίνονται στους στόχους της επιχείρησης, αυτό μπορεί να φαίνεται προφανές. Οι μάνατζερ με τον τρόπο τους, να αποδέχονται το λάθος, να αναγνωρίζουν τις προσπάθειες και την ποιότητα του έργου όσο και τις επιδόσεις των εργαζομένων, θα ενισχύσουν αυτή τη δέσμευση. Τέλος, η νέα λειτουργία του Chief happiness officer έχει στόχο να διαδόσει την ευημερία σε όλες τις δραστηριότητές της επιχείρισης. Όπως η αποτελεσματικότητα, η ευημερία στην εργασία δεν αποφασίζεται με διατάγματα, οργανώνεται (βλ. Μ. Μιχαλόπουλος, Ε. Γρηγορούδης, Κ. Ζοπουνίδης, Στρατηγική των Επιχειρήσεων, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2008, 248 σελίδες).
Αναφορές