Πολιτική
Παρασκευή, 19 Μαρτίου 2021 14:51

Αδ. Γεωργιάδης: Οι τράπεζες οφείλουν να προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις πληρωμών

«Υπάρχει σύσταση για τις διαχειριστικές εταιρείες και οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες όταν οι οφειλέτες δηλώνουν αδυναμία αποπληρωμής, να τους προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις πληρωμών με προγράμματα μειωμένης δόσης, ακόμα και κάτω από το 50%, ακόμα και κάτω από το 60%, ακόμα και κάτω από το 70% της δόσης για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης. 

«Υπάρχει σύσταση για τις διαχειριστικές εταιρείες και οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες όταν οι οφειλέτες δηλώνουν αδυναμία αποπληρωμής, να τους προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις πληρωμών με προγράμματα μειωμένης δόσης, ακόμα και κάτω από το 50%, ακόμα και κάτω από το 60%, ακόμα και κάτω από το 70% της δόσης για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης. 

Ο κ. Γεωργιάδης, μετέφερε αυστηρό μήνυμα προς τις εισπρακτικές εταιρείες, σημειώνοντας ότι πρέπει να συμπεριφέρονται με αξιοπρέπεια και σεβασμό στις τηλεφωνικές επικοινωνίες τους με οφειλέτες, τονίζοντας πως σε αντίθετες συμπεριφορές προβλέπονται πολύ αυστηρές ποινές που ήδη έχουν επιβληθεί τους τελευταίους μήνες.

Ο κ. Γεωργιάδης, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού του ΚΙΝΑΛ Νάντιας Γιαννακοπούλου, ανέφερε πως πέρυσι τον Μάρτιο, όταν ξεκίνησε η πανδημία, υπήρξε μία παρέμβαση πολύ έντονη της κυβέρνησης και υπήρξε ένα μορατόριουμ για τη διαδικασία εισπράξεως οφειλών. Αυτό τηρήθηκε μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020, όταν πανευρωπαϊκά, με απόφαση των ευρωπαϊκών εποπτικών τραπεζικών αρχών απαγορεύθηκε το μορατόριουμ και πλέον δεν υπάρχει σε κανένα κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν δύναται καμία κυβέρνηση νομοθετικά να παρέμβει για να το δημιουργήσει.

Οι εισπρακτικές εταιρείες, συνεπώς τόνισε ο υπουργός, νομίμως τηλεφωνούν, αλλά οφείλουν να τηρούν με αυστηρό τρόπο το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει ήδη από τον νόμο του 2009, δηλαδή, να τηλεφωνούν μία φορά την ημέρα, να τηλεφωνούν μόνο σε εργάσιμες ώρες και ημέρες και όχι το Σαββατοκύριακο, να μην τηλεφωνούν στο χώρο εργασίας, να μην τηλεφωνούν σε συγγενικά πρόσωπα κ.ο.κ.

Δεν μπορούν να ενοχλήσουν οφειλέτη εάν δεν περάσουν δέκα μέρες από την ημέρα που κατέστη ληξιπρόθεσμη η οφειλή. Η όχληση αυτή να γίνεται με αξιοπρέπεια και σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Καθώς και είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν στον άνθρωπο που θα επικαλεσθεί αδυναμία πληρωμής, λόγω πανδημίας, χαμηλότερη δόση. Σε αντίθετες περιπτώσεις, οι οφειλέτες μπορούν να καταγγέλλουν αντίθετες συμπεριφορές εταιρειών στο 1520 στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και θα επιβάλλεται αμέσως πρόστιμο.

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων απέρριψε, επίσης, τις επικρίσεις της βουλευτού του ΚΙΝΑΛ πως έχει αφήσει χωρίς στήριξη τους δανειολήπτες. «Το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης, με το Πρόγραμμα Γέφυρα κατέβαλαν για αρκετούς μήνες πληρωμές των στεγαστικών τόκων και των τοκοχρεολυσίων των στεγαστικών δανείων εκατοντάδων χιλιάδων δανείων νοικοκυριών, ακριβώς γιατί αναγνωρίζουμε ότι δεν μπορούν να τα πληρώσουν.

Ενώ έχει ανακοινωθεί και το Πρόγραμμα Γέφυρα ΙΙ για να πληρώνουμε για τους επόμενους εννέα μήνες τα τοκοχρεολύσια και των ενήμερων και των μη ενήμερων επιχειρηματικών δανείων εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων και όλα αυτά είναι η έμπρακτη απόδειξη της μέριμνας του κράτους να βοηθήσει τους ανθρώπους υπό τις έκτακτες οικονομικές συνθήκες να μπορούν να πληρώσουν τα χρέη τους», είπε ο υπουργός.

Η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Νάντια Γιαννακοπούλου από την δική της πλευρά, ανέφερε πως «με ευρωπαϊκή βούλα, με ευρωπαϊκή νότα, πλέον οι Ευρωπαίοι πολίτες και οι Έλληνες πολίτες βρίσκονται απολύτως στο έλεος των τραπεζών, των funds των εισπρακτικών, ακόμα κι αν βρισκόμαστε σε μία τόσο πρωτόγνωρη, αδιανόητη οικονομική κατάσταση». Τόνισε δε πως «δεν μπορεί η ελληνική κοινωνία να βυθίζεται, αλλά οι τράπεζες να κάνουν την δουλειά τους». 

Επίσης, ζήτησε από την κυβέρνηση να αναλάβει ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για ένα μορατόριουμ καθώς «σήμερα έχουμε πολίτες που δεν μπορούν να πληρώσουν το δάνειό τους, τη ΔΕΗ και κάθε τρεις και πέντε έχουν αυτή την ασφυκτική και ψυχολογική πίεση μέσα από τα τηλέφωνα των εισπρακτικών εταιρειών». Χρειάζεται, τόνισε, στην παρούσα φάση να υπάρξει μία κρατική μέριμνα, προκειμένου να μπει ένα πιο σοβαρό ρυθμιστικό πλαίσιο. Χαρακτήρισε κυνικό να λέγεται ότι τα «χρέη είναι για να πληρώνονται μέσα σε αυτές τις συνθήκες».