Με την καταγραφή έντονων διαφωνιών από την πλευρά των δικηγόρων, συζητήθηκε σήμερα στην Βουλή, το άρθρο του νομοσχεδίου του υπουργείου Δικαιοσύνης με το οποίο εισάγεται περιορισμός στην έκταση των δικογράφων που κατατίθενται στο ΣτΕ.
Με την καταγραφή έντονων διαφωνιών από την πλευρά των δικηγόρων, συζητήθηκε σήμερα στην επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, στην Βουλήτο άρθρο του νομοσχεδίου του υπουργείου Δικαιοσύνης με το οποίο εισάγεται περιορισμός στην έκταση των δικογράφων που κατατίθενται στο ΣτΕ.
"Πρέπει να προχωρήσουμε στα αναγκαία βήματα, προκειμένου να γίνει πραγματικότητα η επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης", υπογράμμισε ο Κώστας Τσιάρας και πρόσθεσε ότι "η προσπάθεια να κινηθεί κανείς στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων, προφανώς και συναντά αντιστάσεις".
Το ΣτΕ είναι το πρώτο δικαστήριο που ενσωμάτωσε τις ψηφιακές μεταρρυθμίσεις, επισήμανε ο υπουργός Δικαιοσύνης και υπογράμμισε ότι πρέπει να προχωρήσουν τα βήματα προς την ψηφιακή δικαιοσύνη και στο μεταξύ να υποστηριχθεί όλος ο χώρος της δικαιοσύνης ώστε να επιταχύνει, προς όφελος των πολιτών.
"Δεν είναι το θέμα μας αν οι 30 σελίδες στα δικόγραφα στο ΣτΕ είναι λίγες ή είναι αρκετές. Το θέμα μας είναι πως κάνοντας τα αναγκαία βήματα θα βοηθήσουμε στην επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης. Το ζήτημα είναι ότι στο τέλος της ημέρας, αυτό που πρέπει να κοιτάμε είναι η λειτουργία της δικαιοσύνης και η ελληνική κοινωνία", είπε ο υπουργός Δικαιοσύνης και δήλωσε ότι έχει τη διάθεση να εξετάσει όλα τα ζητήματα που έχουν τεθεί και στην επόμενη συνεδρίαση να επανέλθει με συγκεκριμένη απάντηση. Σε κάθε περίπτωση, όπως τόνισε, στόχος σε κάθε βήμα που κάνουμε είναι να επιταχύνουμε τους χρόνους απονομής της δικαιοσύνης.
Αναφερόμενος στη διάταξη με την οποία τίθεται μέγιστο όριο σελίδων στα δικόγραφα που κατατίθενται ενώπιον του ΣτΕ, ο Παναγιώτης Τσούκας, πρόεδρος της Ένωσης Δικαστικών Λειτουργών του ΣτΕ, είπε ότι η διάταξη είναι ρεαλιστική, ικανοποιεί μια βασική ανάγκη και εκφράζει μια πραγματικότητα. "Η πείρα, μας έχει δείξει ότι συχνά υπάρχουν δικόγραφα ανοικονόμητα. Πολύ μεγάλα, δηλαδή. Πενήντα σελίδες, εξήντα σελίδες, ογδόντα σελίδες, εκατό σελίδες, εκατόν είκοσι σελίδες. Υποχρέωσή μας είναι να τα διεξέλθουμε με τη μέγιστη δυνατή επιμέλεια. Υπάρχει πάντα φόβος σε ένα τέτοιο δικόγραφο να σου διαφύγουν σκέψεις, να σου διαφύγουν επιχειρήματα. Επίσης υπάρχει ακόμα φόβος να σου διαφύγουν και κύριοι λόγοι που προβάλλονται και αφορούν την αναίρεση ή την ακύρωση, δηλαδή, να σου φύγει ένα σημαντικό κομμάτι της δίκης. Το αποτέλεσμα θα ήταν κακοδικία", είπε ο κ. Τσούκας
Ο ίδιος επισήμανε ότι αντίστοιχη ρύθμιση απαντάται και στο Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ και στο Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, δηλαδή στο δικαστήριο εκείνο που έχει σκοπό να προασπίζεται τα ατομικά δικαιώματα. "Η δική μας ρύθμιση είναι μια επιεικής ρύθμιση, δεν είναι μια αυστηρή ρύθμιση, διότι δεν προβλέπεται ότι δεν θα εξεταστεί το δικόγραφο, ότι θα απορριφθεί το δικόγραφο αλλά ότι θα κληθεί ο δικηγόρος που το υπογράφει να το συντμήσει, έτσι ώστε να τεθεί στα όρια του νόμου. Να λάβουμε υπόψη ότι το όριο των 30 σελίδων είναι ένα όριο το οποίο δεν αφορά όλα τα δικόγραφα που κατατίθενται στο πλαίσιο μιας δίκης. Αφορά το κάθε δικόγραφο ξεχωριστά", είπε ο κ. Τσούκας και πρόσθεσε: "η ρύθμιση αυτή δεν αποσκοπεί να απαλλάξει το δικαστήριο και τα μέλη του από κάποιον κόπο. Ο κόπος θα καταβληθεί, αν όχι για τη μια υπόθεση, για μια άλλη. Ο χρόνος που θα εξοικονομηθεί δεν θα αφορά σε οτιδήποτε άλλο, παρά στην μελέτη μιας νέας δικογραφίας".
Αντίθετη άποψη εξέφρασαν όμως οι εκπρόσωποι του δικηγορικού κλάδου.
"Η διάταξη αυτή αδικεί το διάλογο για την απονομή της δικαιοσύνης", ανέφερε ο πρόεδρος της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Δημήτρης Βερβεσός και σχολίασε: "Αλλού είναι τα προβλήματα. Όταν κάνει δύο χρόνια να βγει απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά από διάσκεψη, να γραφτεί και να δοθεί στους πολίτες και έχουν στο μεταξύ εμφιλοχωρήσει άλλες καταστάσεις, εκεί δεν μας ενοχλεί η απονομή της δικαιοσύνης; Υπάρχουν αντίστοιχες κυρώσεις σε δικαστές που καθυστερούν την έκδοση αποφάσεων; Τουναντίον, όλοι παίρνουν επίδομα από την τσέπη ταχείας απονομής δικαιοσύνης στο μισθολόγιό τους".
"Φανταστείτε μία τέτοια ρύθμιση που θα ξεκινήσει από το Συμβούλιο Επικρατείας, θα επεκταθεί αύριο στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια, στα πολιτικά δικαστήρια, στα ειρηνοδικεία, στον 'Αρειο Πάγο, παντού. Θα έχουμε ένα δραστικό περιορισμό σε όλη τη πρόσβαση του πολίτη στη δικαιοσύνη. Εάν αυτό το πράγμα το κάνετε δεκτό, είναι σαν να περιορίζεται το δικαίωμα του οποιουδήποτε δικηγόρου να αναπτύξει ενδελεχώς το δίκαιο του πολίτη", επέμεινε ο Δημήτρης Βερβεσός.
Το ενδεχόμενο η διάταξη να γίνει η "κερκόποτρα" ώστε να υπάρξουν περιορισμοί και στα άλλα δικαστήρια, επισήμανε ο πρόεδρος των Δικηγορικών Συλλόγων Πειραιά Γιώργος Σταματογιάννης και πρόσθεσε: "αλλού, μάλλον, πρέπει να κοιτάξουμε να δούμε, πού μπορεί να είναι η παθογένεια, σε ανώτατο επίπεδο διοικητικό. Θα μπορούσε να είναι η πλήρης ψηφιοποίηση των λειτουργιών όλης της φάσης της λειτουργίας του Συμβουλίου της Επικρατείας", είπε ο κ. Σταματογιάννης.
Τα κόμματα
"Εμείς οι νομικοί το ξέρουμε, αλλά δεν το τηρούμε. Είναι μια αρχαία ρήση. Ουκ εν τω πολλώ το ευ", σχολίασε ο εισηγητής της πλειοψηφίας Ανδρέας Πάτσης και πρόσθεσε: "Η διάταξη δεν είναι απαγορευτική. Δεν βάζει στην πραγματικότητα κόφτη. Η διάταξη λέει ότι αιτιολογημένα μπορεί να είναι περισσότερες από 30 σελίδες και αυτό να γίνει δεκτό. 'Αρα λοιπόν, εάν κριθεί, μπορεί να υπάρχει το εύρος πέραν των 30 σελίδων, χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Αν όμως δεν είναι δικαιολογημένο, τι προβλέπει; Δεν υπάρχει απαράδεκτο. Πρέπει να το καταλάβουμε αυτό".
"Είναι μια διάταξη καινοφανής. Δεν είναι δυνατόν να μπαίνει όριο στις σελίδες των δικογράφων που κατατίθενται στο ΣτΕ", ανέφερε ο εισηγητής της μειοψηφίας Διονύσης Καλαματιανός και επισήμανε ότι αντίστοιχη διάταξη "δεν υπάρχει πουθενά στο ευρωπαϊκό ηπειρωτικό δίκαιο, παρά μόνο στο ευρωπαϊκό δικαστήριο και στο ΕΔΔΑ. Αυτά όμως είναι δικαστήρια, που έχουν αγγλοσαξονικού τύπου διάρθρωση ενώ το Συμβούλιο Επικρατείας έχει τη διάρθρωση και τη λειτουργία ουσιαστικά των γαλλικών διοικητικών δικαστηρίων".
Το πρόβλημα της επιτάχυνσης για την απονομή δικαιοσύνης είναι πολύ σοβαρό, για να το αντιμετωπίζει η κυβέρνηση με τέτοιες απλουστεύσεις, ανέφερε η ειδική αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής Νάντια Γιαννακοπούλου και πρόσθεσε: "αυτό το οποίο κάνετε είναι να βάζετε «μπαλώματα» στα χρόνια προβλήματα της Ελληνικής Δικαιοσύνης και αυτό δεν οδηγεί πουθενά". "Οι δικαστικοί λειτουργοί απολαμβάνουν και δικαίως ειδικού μισθολογίου και προνομίων τα οποία έχουν θεσπιστεί", είπε επίσης η Νάντια Γιαννακοπούλου και επέμεινε ότι η χώρα "χρειάζεται πραγματικές μεταρρυθμίσεις και όχι γιαλαντζί μεταρρυθμίσεις".
"Θεωρούμε ότι εισάγονται εντελώς απαράδεκτοι περιορισμοί, με αυτό το ανεξήγητο όριο σελίδων στα δικόγραφα, που κατατίθενται και, μάλιστα, με την απειλή χρηματικής κύρωσης", ανέφερε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα και πρόσθεσε: "μας ανησυχεί όχι μόνο το ίδιο το αντιδραστικό περιεχόμενο της συγκεκριμένης διάταξης, αλλά το γεγονός ότι συνολικά εντάσσεται σε μια αυταρχική λογική για τον ασφυκτικό τελικά περιορισμό δικονομικών δικαιωμάτων στο όνομα δήθεν της «επιτάχυνσης της δικαιοσύνης", είπε η βουλευτής του ΚΚΕ και προειδοποίησε ότι αν ισχύσει ο περιορισμός αυτός στο ΣτΕ, "θα γενικευτεί, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο και σε άλλες δικαστικές διαδικασίες".
Την απόσυρση της διάταξης ζήτησε και ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας.
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα είπε ότι η εφαρμογή του ορίου στην έκταση των δικογράφων, σε συνδυασμό με την πρόσφατα αποφασισθείσα μείωση του χρόνου προφορικής ανάπτυξης των λόγων αναιρέσεως και ακυρώσεως από τους δικηγόρους σε τριάντα, περίπου, λεπτά της ώρας, αποτελούν κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων των πολιτών για δίκαιη δίκη.