Την ανησυχία τους για την συνέχιση των σπουδών τους και κυρίως για το γεγονός ότι χάνονται τα μαθήματα πρακτικής εξάσκησης εκφράζουν με επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό, την υπουργό Παιδείας, τον υπουργό τουρισμού και την υφυπουργού Παιδείας, οι σπουδαστές των ΤΕΙ Αναβύσσου
Την ανησυχία τους για την συνέχιση των σπουδών τους και κυρίως για το γεγονός ότι χάνονται τα μαθήματα πρακτικής εξάσκησης εκφράζουν με επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό, την υπουργό Παιδείας, τον υπουργό τουρισμού και την υφυπουργού Παιδείας, οι σπουδαστές των ΤΕΙ Αναβύσσου
Αναλυτικά στην επιστολή αναφέρεται:
«Σας αποστέλλουμε αυτή την επιστολή για να μοιραστούμε μαζί σας τις ανησυχίες μας σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση στον τομέα της Παιδείας.
Συγκεκριμένα, είμαστε σπουδαστές στο ΙΕΚ Αναβύσσου και λόγω της πανδημίας έχουμε χάσει τα εργαστηριακά μας μαθήματα του εαρινού εξαμήνου του 2019-2020 και του χειμερινού εξαμήνου του 2020-2021. Όπως γνωρίζετε, η σχολή μας είναι αμιγώς πρακτική, συνεπώς η μη πραγματοποίηση των εργαστηρίων μας επιφέρει σημαντικά κενά και σε σχέση με σπουδαστές άλλων ετών θα είμαστε λιγότερο ανταγωνιστικοί. Στην πρακτική μας θα κληθούμε να δουλέψουμε σε επαγγελματικές κουζίνες χωρίς να έχουν προηγηθεί τα απαραίτητα εργαστηριακά μαθήματα και η πολύτιμη τριβή που μας προετοιμάζει και μας δίνει τα κατάλληλα εφόδια για την επαγγελματική μας σταδιοδρομία.
Όλο αυτό το διάστημα οι αναπληρώσεις των μαθημάτων γίνονται μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά είναι αρκετά. Για παράδειγμα αντιμετωπίζουμε προβλήματα στη σύνδεση, υπερφόρτωση του συστήματος, καθυστερήσεις και διάφορες άλλες τεχνικές δυσκολίες.
Το πιο σημαντικό θέμα όμως είναι ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να καλύψει τα κενά που δημιουργούνται από την μη πραγματοποίηση των πρακτικών μας μαθημάτων. Μαθήματα όπως ο Τεμαχισμός, η Πρακτική Εφαρμογή στην ειδικότητα κ.ά. είναι καθαρά πρακτικά μαθήματα, τα οποία δεν αναπληρώνονται εξ αποστάσεως. Η μαγειρική και η ζαχαροπλαστική είναι τέχνες που αναπτύσσονται μέσα στην κουζίνα, αλληλοεπιδρώντας με τους καθηγητές μας και μεταξύ μας. Εξάλλου αυτός είναι και ο σκοπός όλων των ΙΕΚ, η πλήρης επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση των σπουδαστών μέσα σε 2 έτη. Το ίδιο βέβαια ισχύει για όλες τις ειδικότητες που διδάσκονται σε όλα τα ΙΕΚ της χώρας. Όπως ένας μελλοντικός οδηγός δεν μαθαίνει να οδηγεί μόνο μαθαίνοντας τα σήματα, έτσι και ένας μελλοντικός σεφ δεν μαθαίνει να μαγειρεύει αποστηθίζοντας συνταγές και βλέποντας βίντεο.
Εδώ θα θέλαμε να αναφέρουμε μερικά χαρακτηριστικά των ΙΕΚ, τα οποία δείχνουν ότι η πραγματοποίηση των μαθημάτων μπορεί να γίνει σε ένα ασφαλές πλαίσιο. Τα τμήματα σε όλα τα ΙΕΚ δεν υπερβαίνουν τα 15-20 άτομα ανά τάξη. Επίσης, όσον αφορά το ΙΕΚ Αναβύσσου, ξεπερνά τα 10.000 τ.μ., οι αίθουσες είναι ευρύχωρες και τα μαγειρεία τεράστια. Μετά από πρόσφατη επικοινωνία μας με τη διεύθυνση της σχολής μας, μας έγινε γνωστό ότι έχουν παρθεί επαρκή μέτρα για να τηρούνται οι αποστάσεις και για να εξασφαλιστεί η υγιεινή τόσο των σπουδαστών όσο και του προσωπικού. Για παράδειγμα έχουν προμηθευτεί μάσκες, αντισηπτικά και ειδικά μηχανήματα απολύμανσης χώρου. Όλες οι αίθουσες είναι μεγάλες και αερίζονται επαρκώς από πολλά παράθυρα, οπότε όσο πλησιάζουμε στην άνοιξη ο αερισμός θα είναι εφικτός καθ’ όλη τη διάρκεια των μαθημάτων. Ακόμα να τονίσουμε ότι είμαστε ενήλικες και είμαστε σε θέση να συμμορφωνόμαστε στους κανόνες για να είμαστε προστατευμένοι και να εμποδίσουμε τη μετάδοση του ιού.
Εκτός όμως από τα μέτρα που είναι σε θέση να εφαρμόσουν όλες οι σχολές και οι σπουδαστές, θα μπορούσαν να γίνουν συγκεκριμένες ενέργειες για να διασφαλιστεί η ομαλή και ασφαλής εκπόνηση των μαθημάτων. Συγκεκριμένα, μια λύση είναι η πραγματοποίηση μόνο των εργαστηριακών μας μαθημάτων διά ζώσης, ενώ για τα θεωρητικά μαθήματα να συνεχιστεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Επιπλέον, το πρόγραμμα μπορεί να σχεδιαστεί έτσι ώστε να μη βρίσκονται ταυτόχρονα όλα τα τμήματα στις σχολές, αλλά να χωρίζονται σε μέρες. Σε αυτές τις μέρες θα μπορούσε να γίνει και μερική αναπλήρωση των χαμένων πρακτικών μαθημάτων των προηγούμενων εξαμήνων. Συνεπώς θεωρούμε ότι μπορεί να βρεθεί ένας τρόπος να υπάρχει φυσική παρουσία για να αναπληρώσουμε τα χαμένα μας εργαστήρια και να κάνουμε τα εργαστήρια του τελευταίου εξαμήνου, τηρώντας όλα τα μέτρα για την προστασία μας.
Ένα επιπλέον θέμα που έχει προκύψει είναι η δυσκολία πραγματοποίησης της υποχρεωτικής πρακτικής μας άσκησης λόγω της υπολειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων και γενικότερα της εστίασης. Η πλειοψηφία των δευτεροετών σπουδαστών δεν μπόρεσαν να βρουν ξενοδοχείο ή επιχείρηση το καλοκαίρι του 2020. Γι’ αυτό το λόγο ζητάμε για φέτος η πιστοποίηση να δοθεί συμπληρώνοντας το ένα σκέλος της πρακτικής και να ισχύσει και φέτος η εξαίρεση να μπορεί να πραγματοποιηθεί σε οποιαδήποτε επισιτιστική επιχείρηση με την αναγνώριση των απαιτούμενων ενσήμων.
Κλείνοντας, θέλουμε να τονίσουμε ότι αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες που προκύπτουν από την πανδημία του Covid-19 και ενστερνιζόμαστε την ανάγκη για προστασία έτσι ώστε να παραμείνουμε υγιείς και να εμποδίσουμε τη μετάδοση του ιού. Οι ζωές μας όμως πρέπει να συνεχίζονται και να εξασφαλίζεται το δικαίωμα όλων στην Παιδεία. Γνωρίζουμε ότι προτεραιότητα των Υπουργείων και της επιτροπής είναι το άνοιγμα των βαθμίδων εκπαίδευσης μετά τη λήξη του lockdown και σας ζητάμε να μην εξαιρεθούν τα ΙΕΚ. Ζητάμε την πλήρη και έμπρακτη στήριξή σας σε αυτές τις δύσκολες μέρες που ζούμε όλοι. Μη μας στερείτε το αναφαίρετο δικαίωμα ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση και την κατάρτιση».