Περιβάλλον
Δευτέρα, 01 Μαρτίου 2021 11:45

Σ. Φάμελλος: Σκανδαλώδης έγκριση του ΕΣ της Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης ΑΕ από το ΕΟΑΝ

Επίκαιρη ερώτηση σχετικά με την έγκριση του Επιχειρησιακού Σχεδίου (ΕΣ) του ΣΕΔ Συσκευασιών Ανταποδοτική Ανακύκλωση ΑΕ (ΑΑ), που προέβη στις 15 Φεβρουαρίου 2021, το ΔΣ του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), απευθύνει προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, ο βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης και Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Σωκράτης Φάμελλος.

Επίκαιρη ερώτηση σχετικά με την έγκριση του Επιχειρησιακού Σχεδίου (ΕΣ) του ΣΕΔ Συσκευασιών Ανταποδοτική Ανακύκλωση ΑΕ (ΑΑ), που προέβη στις 15 Φεβρουαρίου 2021, το ΔΣ του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), απευθύνει προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, ο βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης και Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Σωκράτης Φάμελλος.

Η έγκριση, σύμφωνα με τον κ. Φάμελλο, έρχεται σε απόλυτη αντίθεση με την αρνητική και ισχυρά τεκμηριωμένη εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας, οδηγώντας στην παραίτηση των εκπροσώπων των περιβαλλοντικών ΜΚΟ από το ΔΣ του ΕΟΑΝ. Το ΔΣ του ΕΟΑΝ, τονίζει ο κ. Φάμελλος,  φαίνεται ότι στηρίχθηκε στο ανήκουστο και ανεδαφικό επιχείρημα ότι η βιωσιμότητα του ΕΣ θα ελεγχθεί στο μέλλον, αγνοώντας τα πραγματικά στοιχεία και τις διαχρονικά αρνητικές αξιολογήσεις των υπηρεσιών για το Σύστημα.

Η σκανδαλώδης, όπως σημειώνει ο βουλευτής, αυτή απόφαση, έχει μόνο πολιτικά κίνητρα εφόσον η σχετική εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του ΕΟΑΝ, τεκμηριώνει ότι το ΣΕΔ δεν είναι οικονομικά βιώσιμο και δεν επιτυγχάνει στόχους ανακύκλωσης. 

Συγκεκριμένα, συμπληρώνει, σε σχέση με τη λειτουργία της ΑΑ έως σήμερα η εισήγηση τεκμηριώνει πολύ χαμηλές επιδόσεις, μη επίτευξη στόχων, ανεπαρκή τεκμηρίωση των ποσοτήτων που πραγματικά ανακυκλώθηκαν, μηδαμινή έως ελάχιστη συμβολή στους εθνικούς στόχους ανακύκλωσης (0,8% έως 4%), υψηλά ποσοστά δανεισμού με ενεχυριασμό μελλοντικών εσόδων, και σοβαρότατο πρόβλημα στην ανεύρεση χορηγιών για το οικονομικό αντίτιμο. Όσον αφορά στην εφαρμογή του προτεινόμενου Επιχειρησιακού Σχεδίου, προσθέτει ο βουλευτής,  η εν λόγω εισήγηση αποδομεί τη δυνατότητα επίτευξης των στόχων ανακύκλωσης, την τεκμηρίωση κόστους και τη μελλοντική οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος.

Η έγκριση αγνοεί επίσης, υπογραμμίζει ο κ Φάμελλος,  το βαρύ ιστορικό που συνοδεύει την Α.Α. ήδη από το 2013-14. Σημειώνει δε ότι έως τον Ιούνιο του 2019, η Α.Α. δεν είχε καταφέρει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του Ν. 4496/2017, ο οποίος έθεσε την βάση μιας ενιαίας, ισότιμης και διαφανούς λειτουργίας όλων των ΣΕΔ της χώρας, ενώ η λήψη απόφασης από το ΔΣ του ΕΟΑΝ δεν κατέστη τότε δυνατή λόγω των βίαιων διακοπών των σχετικών συνεδριάσεων.

Επειδή η απόφαση του ΔΣ του ΕΟΑΝ δυναμιτίζει την ανακύκλωση στην Ελλάδα, στερεί εξοπλισμό ανακύκλωσης από τους Δήμους και τους πολίτες και μας οδηγεί σε καταδίκες στην Ευρώπη και επειδή τα ΣΕΔ αξιοποιούν πόρους των πολιτών και των παραγωγών/επιχειρήσεων που δεν επιτρέπεται να σπαταλούνται και να μην αποδίδουν στους στόχους ανακύκλωσης της χώρας, ο βουλευτής ρωτά τον υπουργό. 

1. Βάσει ποιων επιχειρημάτων λήφθηκε η συγκεκριμένη απόφαση από το ΔΣ του ΕΟΑΝ, και πως αντικρούστηκε η εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης;
2. Τι μέτρα θα λάβει για να ανασταλεί η απόφαση του ΕΟΑΝ, να αποκατασταθεί η διαφάνεια στη χρήση των πόρων ανακύκλωσης και να επιτύχει η χώρα τους στόχους ανακύκλωσης;