Αφιερώματα
Δευτέρα, 22 Φεβρουαρίου 2021 10:00

«Εκδημοκρατισμός» και αύξηση των εξαγωγών

Μετά τα κτηνοτροφικά προϊόντα, δρομολογείται εντός του έτους η ψηφιοποίηση και των εξαγωγών φυτικής προέλευσης τόσο ως προς τα διαβατήρια εντός Ε.Ε. όσο και ως προς τα πιστοποιητικά σε Τρίτες Χώρες, αναφέρει μιλώντας στη «Ν» η υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Φωτεινή Αραμπατζή.

Μετά τα κτηνοτροφικά προϊόντα, δρομολογείται εντός του έτους η ψηφιοποίηση και των εξαγωγών φυτικής προέλευσης τόσο ως προς τα διαβατήρια εντός Ε.Ε. όσο και ως προς τα πιστοποιητικά σε Τρίτες Χώρες, αναφέρει μιλώντας στη «Ν» η υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Φωτεινή Αραμπατζή.

Η υφυπουργός τόνισε ότι το ψηφιακό αυτό εργαλείο προσφέρει στο Δημόσιο άμεση πρόσβαση στο εμπορικό ισοζύγιο, ενισχύει την προσπάθεια πάταξης των ελληνοποιήσεων, ενώ κινείται στη φιλοσοφία του «εκδημοκρατισμού» των εξαγωγών στηρίζοντας τους μικρομεσαίους παραγωγούς να αντεπεξέλθουν στο υψηλό κόστος της γραφειοκρατίας.

Πρόσφατα ενεργοποιήθηκε η ψηφιακή πλατφόρμα εξαγωγών κτηνοτροφικών προϊόντων, με στόχο να αποτελέσει ένα ηλεκτρονικό «διαβατήριο» για τα ελληνικά προϊόντα σε κομβικής σημασίας αγορές Τρίτων Χωρών. Ποια προϊόντα περιλαμβάνονται στη λίστα της πλατφόρμας; Εξετάζεται το ενδεχόμενο να διευρυνθεί η υπηρεσία αυτή και σε άλλα αγροτικά είδη;

«Η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών αλλά και των Πληροφοριακών Συστημάτων του ΥπΑΑΤ είναι αυτονόητος στόχος, που ακολουθούμε με προσήλωση και δημιουργικό μεράκι.

Γι’ αυτό ως αρμόδια -ανάμεσα στα άλλα- για την κτηνοτροφία, αναλάβαμε πρωτοβουλία, περίπου 6 μήνες πριν, με τη συνεργασία των αρμόδιων Διευθύνσεων Κτηνιατρικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του υπουργείου μας και ψηφιοποιήσαμε την εξαγωγική διαδικασία προϊόντων κτηνιατρικού ενδιαφέροντος στις 30 τρίτες χώρες που έχουμε εξαγωγική δραστηριότητα. Έτσι με την αμέριστη συνδρομή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη λειτουργεί, από τις αρχές του 2021, η νέα ψηφιακή πλατφόρμα easyagroexpo.gov.gr. Από την έγχαρτη και διά φυσικής παρουσίας αίτηση στις αρμόδιες ΔΑΟΚ για έγκριση εξαγωγής, οι επιχειρήσεις έχουν πλέον τη δυνατότητα να υποβάλουν τα αιτήματά τους ψηφιακά, με ένα κλικ από τον υπολογιστή τους.

120 πιστοποιητικά - “διαβατήρια” για δυναμικά προϊόντα, όπως τα γαλακτοκομικά, τα αλιεύματα, το μέλι, το κρέας, τα αυγά σε μεγάλες αγορές, όπως αυτή των ΗΠΑ, του Καναδά, της Ιαπωνίας, της Αυστραλίας εκδίδονται πλέον ψηφιακά.

Στόχος, εντός του 2021, είναι η ψηφιοποίηση των εξαγωγών των προϊόντων φυτικής προέλευσης τόσο ως προς τα διαβατήρια εντός Ε.Ε. όσο και ως προς τα πιστοποιητικά σε Τρίτες Χώρες. Τα οφέλη είναι πολλαπλά για την εθνική οικονομία και τις επιχειρήσεις, αν ληφθεί μάλιστα υπ’ όψιν ότι το διοικητικό κόστος των εξαγωγών είναι ιδιαιτέρως υψηλό στην Ελλάδα, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, όπως επισημαίνει η Παγκόσμια Τράπεζα. Διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας και του εμπορίου, ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας στον κόσμο, ισονομία, διαφάνεια, είναι μερικές από τις στοχεύσεις του έργου.

Θα ήθελα όμως να αναδείξω και μια άλλη διάσταση: Με τα ψηφιακά αυτά εργαλεία θα έχει στην ουσία, για πρώτη φορά, το Δημόσιο τη δυνατότητα άμεσης, on line πρόσβασης στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας, ενώ με τη διασύνδεσή του με το σύστημα TRACES το κράτος αποκτά ένα πολύτιμο εργαλείο για την αντιμετώπιση των ελληνοποιήσεων. Κλείνω με τον «εκδημοκρατισμό» των εξαγωγών με όρους πολιτικής επιστήμης. Οι μεγάλες εταιρείες τροφίμων και ιδίως όσες εδρεύουν σε Αττική, Θεσσαλονίκη, στα μεγάλα αστικά κέντρα έχουν ή μπορούν να διαθέσουν το ανθρώπινο δυναμικό αλλά και τους οικονομικούς πόρους για να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις του γραφειοκρατικού συστήματος, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Οι μικροί παραγωγοί, τα συλλογικά σχήματα μικρού μεγέθους, κατά τεκμήριο όχι. Πολύ περισσότερο όσοι εδρεύουν σε απομακρυσμένες, νησιωτικές ή απομονωμένες περιοχές. Άρα, το όφελος είναι πολύ μεγαλύτερο γι’ αυτούς κι έτσι η πολιτική της κυβέρνησης έχει πέρα από αναπτυξιακό και κοινωνικό πρόσημο».

Σε επίπεδο συνολικής προσέγγισης των εξαγωγών των εγχώριων αγροτικών προϊόντων, που πέρυσι παρά την πανδημία επέτυχαν σημαντικές επιδόσεις, ποιες είναι οι στοχεύσεις για το 2021;

«Για πρώτη φορά μετά το 1984 καταγράφεται ότι το 2020 -μια χρονιά από τις πλέον δύσκολες για το εξαγωγικό εμπόριο- το ισοζύγιο αγροτικών προϊόντων θα είναι πλεονασματικό, γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην αύξηση των εξαγωγών και μάλιστα σε διψήφιο ποσοστό! Εν αναμονή των τελικών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ τον Μάρτιο, αυτό δείχνουν τα στοιχεία του 11μήνου και η προβολή τους στο σύνολο του έτους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο 11μηνο οι εξαγωγές τροφίμων & ζώντων ζώων ήταν αυξημένες κατά 22,5% και του ελαιόλαδου κατά 38,5%. Μόνο στη Γερμανία, την ατμομηχανή της ευρωπαϊκής οικονομίας, οι εξαγωγές των ελληνικών φρούτων αυξήθηκαν κατά 58,57% το  επτάμηνο του 2020. Αυξημένες κατά 10,7% σε όγκο ήταν το πρώτο εξάμηνο του 2020 και οι εξαγωγές φέτας.

Ως υπουργείο θέλουμε να αξιοποιήσουμε την ιστορική αυτή ευκαιρία του rebranding της χώρας για να πετύχουμε την περαιτέρω αύξηση και της παραγωγής και των εξαγωγών τροφίμων συμβάλλοντας έτσι στους δύο κεντρικούς στόχους της κυβέρνησης, όπως τους έχει προσδιορίσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης:

  • την αύξηση του μεριδίου της βιομηχανίας από το 9,5% στο 12% του ΑΕΠ έως το 2023
  • και την αύξηση των εξαγωγών από το 38% του ΑΕΠ σήμερα στο 48% το ίδιο χρονικό διάστημα.

Προς την κατεύθυνση αυτή, σε συνεργασία και συναντίληψη με την επιχειρηματική κοινότητα, τη Βιομηχανία Τροφίμων, που αποτελεί το 23% της ελληνικής βιομηχανίας, έχουμε σχεδιάσει και εφαρμόζουμε ολοκληρωμένη πολιτική αξιοποιώντας και τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, προγράμματα προβολής στις διεθνείς αγορές, πόρους του νέου ΕΣΠΑ. Εμβληματική στην κατεύθυνση αυτή είναι και η πρωτοβουλία που έχουμε αναλάβει με το υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων, το υπουργείο Εξωτερικών, αρμόδιο για την Οικονομική Διπλωματία και την Enterprise Greece για το rebranding του Ελληνικού Σήματος, στο οποίο ιδιαίτερη έμφαση απέδωσε και ο πρωθυπουργός».

Η ολοκλήρωση του ειδικού χωροταξικού σχεδιασμού υδατοκαλλιέργειας αποτελεί αναγκαιότητα. Ωστόσο η πορεία της δημιουργίας των ΠΟΑΥ κινείται με υποτονικό ρυθμό, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν περιπτώσεις έντονων αντιδράσεων. Θα επιτευχθεί ο στόχος ολοκλήρωσης των ΠΟΑΥ έως το τέλος του έτους; Τι απαντάτε στις εκφρασμένες αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών;

«Απαντώ ευθέως: Ναι, είναι βούληση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου μας να έχουν ολοκληρωθεί οι ΠΟΑΥ έως το τέλος του 2021. Προς αυτήν την κατεύθυνση έχουμε ρητή εντολή από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος στην πρόσφατη επίσκεψή τουστο υπουργείο μας, είπε: “Έχει γίνει σημαντικότατη δουλειά στα ζητήματα χωροθέτησης των ΠΟΑΥ. Έχω ζητήσει η δουλειά αυτή να επιταχυνθεί σε αγαστή συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος. Είναι ένα προϊόν το οποίο μπορεί να συνεισφέρει σημαντικότατα στη συνολική ανάπτυξητου πρωτογενούς μας τομέα”.

Η κατάσταση είναι γνωστή. Παραλάβαμε ένα χάος με 24 χωροταξικά αιτήματα, που λίμναζαν στην αδιαφορία και την αβελτηρία. Σε άριστη συνεργασία με το ΥΠΕΝ τους τελευταίους 14 μήνες επιλύθηκαν χρόνια ζητήματα και αγκυλώσεις και καταλήξαμε σε ένα «πρότυπο» σχεδίου π.δ., ενώ 3 π.δ. είναι ήδη προς υπογραφή στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Κατανοώ και σέβομαι τις όλες απόψεις. Σε κάποιες περιοχές διατυπώνονται επιφυλάξεις, με περισσότερο ή λιγότερο έντονο τρόπο. Υπάρχουν όμως και περιοχές, στις οποίες κάτοικοι και τοπικοί φορείς όχι μόνο συμφωνούν αλλά μας προτρέπουν να κινηθούμε ακόμη πιο γρήγορα. Γιατί; Διότι οι νέες επενδύσεις σε ΠΟΑΥ και η προσέλκυση ξένων κεφαλαίων που αυτές προκαλούν, έχουν σημαντικό αναπτυξιακό και κοινωνικό αποτύπωμα, μέσω της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, σε περιοχές μάλιστα που δεν υπάρχουν αξιόλογες εναλλακτικές πηγές εισοδήματος.

Σε κάθε περίπτωση, οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν τα δεδομένα και στις υδατοκαλλιέργειες. Αυτό μεταφράζεται σε νέου τύπου μονάδες, με σημαντικά μειωμένο το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Συνεπώς, ναι, είμαστε υπέρ του εξαντλητικού διαλόγου, όπως και γίνεται άλλωστε, στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης διαδικασίας αλλά στη βάση των νέων επιστημονικών δεδομένων και με κύριο στόχο ο διάλογος να καταλήγει σε αποτέλεσμα. Όχι να αποτελεί τοεργαλείο για να χάνεται χρόνος. Το… στρίβειν διά του ατέρμονου διαλόγου είναι πρακτική που έχει πληρώσει πανάκριβα η πατρίδα μας.

Και όσοι -λίγοι- εμφορούνται απ’ αυτήν τη λογική, ας γνωρίζουν ότι στην πραγματικότητα κερδοσκοπούν με τον χρόνο που χάνει η πατρίδα μας. Διότι ο χρόνος είναι χρήμα, είναι επενδύσεις, είναι νέες θέσεις εργασίας».