Περισσότερα από 18 εκατομμύρια ευρώ πρόκειται να δαπανηθούν στην Ουγγαρία προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο ποταμός Δούναβης θα είναι προσβάσιμος επί τουλάχιστον 300 ημέρες τον χρόνο σε μεγάλα μεταφορικά πλοία, με το 80% του κόστους να καλύπτεται από ευρωπαϊκούς πόρους.
Περισσότερα από 18 εκατομμύρια ευρώ πρόκειται να δαπανηθούν στην Ουγγαρία προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο ποταμός Δούναβης θα είναι προσβάσιμος επί τουλάχιστον 300 ημέρες τον χρόνο σε μεγάλα μεταφορικά πλοία, με το 80% του κόστους να καλύπτεται από ευρωπαϊκούς πόρους.
Ωστόσο, τα προγραμματισμένα έργα θα έχουν αντίκτυπο σε φυσικούς οικοτόπους, παραβιάζοντας ορισμένους κανόνες προστασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το Euronews.
Μη φιλικό προς το περιβάλλον;
Εμπειρογνώμονες της WWF μόλις άρχισαν να αξιολογούν τα σχέδια. Όπως τονίζουν, περιλαμβάνουν παρεμβάσεις σε δασικές εκτάσεις στις όχθες του ποταμού, ενώ η αύξηση της κυκλοφορίας πλοίων στο Δούναβη θα επηρεάσει αρνητικά την αναπαραγωγή ψαριών. Παράλληλα, η εκβάθυνση του ποταμού θα θέσει σε κίνδυνο προστατευόμενα είδη. Ωστόσο, γνωρίζουν ότι αυτή τη φορά η Ουγγαρία δεν έχει εναλλακτική επιλογή.
Ο Andrea Samu από τη WWF Ουγγαρίας επεσήμανε ότι οι περιβαλλοντικές οδηγίες για το έργο δεν είναι ιδανικές: «Συνολικά, εκτιμούμε το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού έγιναν σαφώς προσπάθειες για την ενσωμάτωση περιβαλλοντικών παραγόντων, περισσότερο από ό,τι κατά τον τελευταίο σχεδιασμό πριν από 10 χρόνια, αλλά πρέπει ακόμη να σημειώσουμε ότι η εναρμόνιση των σχεδίων με τις ευρωπαϊκές οδηγίες για την προστασία της φύσης δεν είναι απόλυτα τέλεια» τόνισε στο Euronews.
«Απαραίτητες οι αλλαγές»
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο μιας ναυτιλιακής εταιρείας, η στάθμη του νερού υποχώρησε δραματικά τις τελευταίες δεκαετίες και αυτό καθιστά τις αλλαγές απαραίτητες. O Botond Szalma από τη ναυτιλιακή εταιρεία Plimsoll δήλωσε ότι κατά το ήμισυ του έτους, η στάθμη του νερού στον Δούναβη είναι απρόβλεπτη: «Από τις 365 ημέρες του έτους, οι 150-180 ημέρες είναι εντελώς απρόβλεπτες. Σκεφτείτε: αυτός είναι ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τομέας μεταφορών, ένα πλοίο μπορεί να μεταφέρει 1.500 τόνους και πρέπει να πάει με 800. Ο μισός από τον χώρο μεταφορών μένει αναξιοποίητος, κάτι που πλήττει πραγματικά τις εταιρείες και τις εξαγωγές» τόνισε.
Ο δεύτερος μεγαλύτερος ποταμός της Ευρώπης
Ο Δούναβης είναι, μετά τον Βόλγα, ο δεύτερος μεγαλύτερος ποταμός της Ευρώπης και 29ος του κόσμου. Θεωρούμενος διεθνής υδάτινος δρόμος, ο Δούναβης έχει τις πηγές του στην πόλη Ντοναουέσινγκεν, που βρίσκεται στο Μέλανα Δρυμό της Γερμανίας, στη συμβολή των ποταμών Μπρίγκαχ και Μπρεγκ.
O Δούναβης ρέει προς τα νοτιοανατολικά για 2.872 χλμ. διαρρέοντας τέσσερις πρωτεύουσες χωρών της κεντρικής Ευρώπης, προτού εκβάλει στον Εύξεινο Πόντο μέσω του Δέλτα του σε Ρουμανία και Ουκρανία.
Κάποτε σύνορο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ο ποταμός περνάει ή αγγίζει τα σύνορα δέκα χωρών: Ρουμανία, Ουγγαρία, Σερβία, Γερμανία, Βουλγαρία, Σλοβακία, Κροατία, Ουκρανία, Μολδαβία και Αυστρία.
Με πληροφορίες από Euronews, Wikipedia