Πολιτική
Τετάρτη, 17 Φεβρουαρίου 2021 14:11

Θ. Λιβάνιος: Ρυθμίζουμε το τοπίο των οπτικοακουστικών μέσων- Προστατεύουμε τους πολίτες

Το νομοσχέδιο για τα οπτικοακουστικά μέσα ρυθμίζει το τοπίο των οπτικοακουστικών μέσων και στην Ελλάδα, βάσει των ευρωπαϊκών προδιαγραφών για την προστασία των πολιτών, φροντίζει για την εύρυθμη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και προβλέπει δέσμη μέτρων στήριξης των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, εθνικών και περιφερειακών, που έχουν πληγεί σοβαρά από τις επιπτώσεις της πανδημίας, τόνισε ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Θοδωρής Λιβάνιος στην ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τα οπτικοακουστικά μέσα. 

Το νομοσχέδιο για τα οπτικοακουστικά μέσα ρυθμίζει το τοπίο των οπτικοακουστικών μέσων και στην Ελλάδα, βάσει των ευρωπαϊκών προδιαγραφών για την προστασία των πολιτών, φροντίζει για την εύρυθμη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και προβλέπει δέσμη μέτρων στήριξης των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, εθνικών και περιφερειακών, που έχουν πληγεί σοβαρά από τις επιπτώσεις της πανδημίας, τόνισε ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Θοδωρής Λιβάνιος στην ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τα οπτικοακουστικά μέσα

Ενσωματώνοντας τη νέα ευρωπαϊκή Οδηγία, σημεώσε ο κ. Λιβάνιος:

1. Βάζουμε, για πρώτη φορά, κανόνες στον τρόπο που γνωστές πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο, όπως είναι το Youtube, προβάλλουν το περιεχόμενό τους, προκειμένου, με την εποπτεία του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, να προστατεύσουμε τους πολίτες και, κυρίως, τα παιδιά.

2. Για τον ίδιο σκοπό, θέτουμε προδιαγραφές και για τις διαφημίσεις που προβάλλονται στις πλατφόρμες αυτές.

3. Προβλέπουμε συγκεκριμένα μέτρα που οφείλουν όλοι οι πάροχοι περιεχομένου να εφαρμόζουν, ώστε να μην εκθέτουν τα παιδιά σε οποιοδήποτε περιεχόμενο που τα βλάπτει ηθικά, ψυχικά ή σωματικά.

4. Απαγορεύουμε στις πλατφόρμες περιεχομένου να εκμεταλλεύονται τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών για διαφημιστικούς σκοπούς.

5. Εισάγουμε αυστηρότερους κανόνες,προκειμένου το οπτικοακουστικό περιεχόμενο, οπουδήποτε κι αν προβάλλεται, να μην εκπέμπει μηνύματα μίσους για το φύλο, τις πεποιθήσεις, το χρώμα, την καταγωγή, την κοινωνική προέλευση, τη γλώσσα, τη θρησκεία και τις πεποιθήσεις, την αναπηρία, τον σεξουαλικό προσανατολισμό.

6. Οι πάροχοι θα ελέγχονται ετησίως για την πρόοδό τους στην πρόσβαση που παρέχουν στους ανθρώπους με αναπηρία για το περιεχόμενό τους. Επιπλέον, υποχρεούνται να παρέχουν κάθε πληροφορία έκτακτης ανάγκης, όπως τα μηνύματα της Πολιτικής Προστασίας, με τρόπο προσιτό σε άτομα με αναπηρία.

7. Οι πάροχοι κατά παραγγελία υπηρεσιών που δεν εδρεύουν στην Ελλάδα, όπως το Netflix, θα συνδράμουν, εφεξής, στην ελληνική πολιτιστική παραγωγή, με ποσοστό 1,5% του ετήσιου εγχώριου κύκλου εργασιώντους. Πιο συγκεκριμένα, θα μπορούν είτε να χρηματοδοτήσουν απευθείας ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές, είτε να αγοράσουν δικαιώματα πρωτότυπων ακυκλοφόρητων ελληνικών οπτικοακουστικών έργων, είτε να χρηματοδοτήσουν ένα εθνικό ταμείο για την ενίσχυση της οπτικοακουστικής παραγωγής, δηλαδή το ΕΚΟΜΕ.

Όσον αφορά το Β΄Μέρος, πρόσθεσε ο κ. Λιβάνιος:

1. Εισάγουμε ρυθμίσεις για την άμβλυνση των οικονομικών επιπτώσεων που υφίστανται τα Μέσα Ενημέρωσης. Ειδικότερα, 

  • Εισάγεται η δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν οι εισφορές των ΜΜΕ προς τον φορέα επικουρικής ασφάλισης του προσωπικού τους (ΕΔΟΕΑΠ – Ενιαίο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Επικουρικής Ασφάλισης Περίθαλψης) για τα έτη 2017 – 2020. Για τις επιχειρήσεις που παρέμειναν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, σε αυτή τη συγκυρία, θα υπάρξει ευθεία ανάλογη χρηματοδότηση. Τον πρώτο λόγο στην επιλογή των επιχειρήσεων που θα ωφεληθούν από αυτό το πρόγραμμα στήριξης, ιδίως ως προς την τήρηση της δημοσιογραφικής ηθικής και δεοντολογίας, θα έχει Γνωμοδοτική Επιτροπή που θα συγκροτείται από εκπροσώπους των οικείων ενώσεων.
  • Εισάγεται η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών εισφορών προς τον ΕΔΟΕΑΠ για τα έτη 2017 – 2020 σε έως 72 δόσεις.
  • Οι περιφερειακοί τηλεοπτικοί σταθμοί απαλλάσσονται από την καταβολή του 1,5% των ετήσιων διαφημιστικών εσόδων τους για την παραγωγή κινηματογραφικών έργων.
  • Επίσης, απαλλάσσονται από τον ειδικό φόρο διαφήμισης συντελεστή ύψους 5% έως 31/12/2022. 

2. Παραμένει η υποχρέωση των αδειοδοτημένων τηλεοπτικών σταθμών να απασχολούν προσωπικό κατ’ ελάχιστον 400 ατόμων. Δεδομένων, ωστόσο, των ιδιαιτεροτήτων των παραγωγών, το 15% του προσωπικού αυτού, θα μπορεί να απασχολείται, απαραιτήτως με σχέση εξαρτημένης εργασίας, σε εταιρία συνδεδεμένη με τον τηλεοπτικό σταθμό ή σε εταιρία παραγωγής.

3. Δρομολογούμε οριστικά τη ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου, ορίζοντας ως καταληκτική ημερομηνία για τη δρομολόγηση της αδειοδότησης των περιφερειακών και θεματικών τηλεοπτικών σταθμών την 31η Δεκεμβρίου 2022 και των ραδιοφωνικών σταθμών την 30η Ιουνίου 2023, οι οποίοι έως τότε συνεχίζουν να εκπέμπουν κανονικά.

4. Ενθαρρύνουμε την υλοποίηση επενδύσεων από τους τηλεοπτικούς σταθμούς σε πρόγραμμα, εξοπλισμό και υποδομές προς όφελος του τηλεοπτικού κοινού, μέσω της δυνατότητας απομείωσης της ετήσιας δόσης της άδειας για το έτος 2020 κατά το αντίστοιχο ποσό.

5. Θεσπίζουμε τετραετή προθεσμία παραγραφής για τις παραβάσεις που επισύρουν κυρώσεις από το ΕΣΡ, εκτός όσων βρίσκονται ήδη υπό διερεύνηση. 

6. Δίνουμε την κατάλληλη ώθηση στην ΕΡΤ ΑΕ να καταστεί ένας σύγχρονος πάροχοςυπηρεσιών μέσων επικοινωνίας εφάμιλλος, αν όχι καλύτερος, αντίστοιχων δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών φορέων της Ε.Ε., αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα τεχνολογικά μέσα, με σεβασμό στον σκοπό της παροχής δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας και της συμβολής στην ενημέρωση, μόρφωση και ψυχαγωγία του ελληνικού λαού.

7. Εξορθολογίζουμε το ύψος του οικονομικού ανταλλάγματος που οφείλουν οι πάροχοισυνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών και το επεκτείνουμε σε όλους, ανεξαρτήτως του μέσου μετάδοσης των προγραμμάτων τους (μέσω επίγειων πομπών, καλωδιακού δικτύου ή δορυφόρου).