Υπέρ του διορισμού του Νικόλαου Βραχνή και της Δήμητρας Παπαδοπούλου, στις θέσεις του προέδρου και αναπληρωτή προέδρου του Εποπτικού Συμβουλίου της Εθνικής Αρχής Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής, τάχθηκαν, κατά πλειοψηφία, τα μέλη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Υπέρ του διορισμού του Νικόλαου Βραχνή και της Δήμητρας Παπαδοπούλου, στις θέσεις του προέδρου και αναπληρωτή προέδρου του Εποπτικού Συμβουλίου της Εθνικής Αρχής Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής, τάχθηκαν, κατά πλειοψηφία, τα μέλη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Η ΝΔ υπερψήφισε την πρόταση του υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε και τα υπόλοιπα κόμματα της ελάσσονος Αντιπολίτευσης δήλωσαν «παρών». Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, ο Γιώργος Κατρούγκαλος διευκρίνισε ότι «η ψήφος του κόμματος του δεν συνδέεται με την αμφισβήτηση του επιστημονικού κύρους των δύο προτεινόμενων αλλά με το θεσμικό πραξικόπημα της κυβέρνησης που έληξε πρόωρα την θητεία της προηγούμενης διοίκησης».
«Επιδίωξη μου είναι να παράγουμε ωφέλιμο, κοινωνικό και επιστημονικό έργο υψηλού επιπέδου και χαμηλού κόστους», τόνισε ο κ. Βραχνής, αναλύοντας τους στόχους και τις προτεραιότητες της Εθνικής Αρχής Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής. Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι «οι γιατροί στην Ελλάδα είναι υψηλού επιστημονικού επιπέδου», ότι «ελέγχονται επανειλημμένα και συστηματικά και τα 55 κέντρα αναπαραγωγής και τηρούνται όλα τα διεθνή πρωτόκολλα» και τόνισε ότι «δεν υπάρχει κανένα θέμα ούτε για τα προσόντα των εξειδικευμένων γιατρών ούτε και για τις διαδικασίες αναπαραγωγής που ακολουθούνται».
Έμφαση έδωσε στον κώδικα δεοντολογίας, ο οποίος, όπως είπε, έχει συνταχθεί το 2016, επισημαίνοντας ότι, παρότι καλύπτει βασικές λειτουργίες γύρω από την διαδικασία αναπαραγωγής, τα δικαιώματα και την αξιολόγηση των δοτών ή τη διακίνηση του γενετικού υλικού, ωστόσο χρίζει ορισμένων αναγκαίων αλλαγών.
«Η νέα σύνθεση της Αρχής θέτει ως πρώτο στόχο να συνεχίσει όσα προβλέπει ο κώδικας δεοντολογίας αλλά και να επανεξετάσει τις ανάγκες που προκύπτουν ώστε να προτείνει όσες αλλαγές χρειαστούν», σημείωσε. Μίλησε ακόμα, για «την ανάγκη επιμέρους επικαιροποίησης του ισχύοντος νόμου λόγω των σημαντικών εξελίξεων στην ιατρική», ενώ επεσήμανε ότι, «η Ελλάδα έχει ένα προχωρημένο νομοθετικό πλαίσιο σε σύγκριση με άλλες χώρες όπου υπάρχουν αυστηρές απαγορεύσεις, για αυτό και την επισκέπτονται πολλά ζευγάρια ακόμα και από Αμερική και Αυστραλία, που θέλουν να τεκνοποιήσουν».
Απαγορευτικό το τεράστιο κόστος
Απαντώντας στις επισημάνσεις βουλευτών όλων των κομμάτων, ότι το κόστος της διαδικασίας αναπαραγωγής είναι τεράστιο με αποτέλεσμα εκατοντάδες υπογόνιμα ζευγάρια να μην μπορούν να το επωμιστούν, ο κ. Βραχνής αναγνώρισε το πρόβλημα που υπάρχει σημειώνοντας πάντως ότι στη χώρα μας είναι από τα χαμηλότερα.
Όλοι οι βουλευτές που πήραν το λόγο, τόνισαν την ανάγκη ενίσχυσης των δημόσιων δομών, ώστε, όπως είπαν, να στηριχτούν τα εκατοντάδες ζευγάρια που θέλουν να τεκνοποιήσουν και δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση για οικονομικούς λόγους στα κέντρα υποβοηθούμενης γενετικής.
«Είναι ένα πελώριο ζήτημα ηθικής που πρέπει η πολιτεία να εξετάσει και να βοηθήσει. Το κόστος μπορεί να ξεκινήσει από 1.500 ευρώ και να φθάσει στις 9 με 10χιλιάδες ευρώ για να αποκτήσει ένα ζευγάρι παιδί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο βουλευτής της ΝΔ, Χρήστος Μπουκώρος. «Πρέπει στα υπογόνιμα ζευγάρια να τους δώσουμε την δυνατότητα, μέσα από ένα δημόσιο σύστημα, να δράξουν την ευκαιρία να τεκνοποιήσουν», επεσήμανε από την πλευρά του ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Βασίλης Κεγκέρογλου.
«Είναι πελώριο και αβάσταχτο το κόστος. Αποτελούν μεγάλο πεδίο οι δραστηριότητες των ιδιωτικών κέντρων, ο τζίρος των οποίων υπολογίζεται γύρω στα 50 εκατ. ευρώ», ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης. Για «απίστευτα υψηλό κόστος» μίλησε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Αντώνης Μυλωνάκης, και για «έντονη εμπορευματοποίηση και ανάγκη ενίσχυσης των δημόσιων μονάδων», η βουλευτής του ΜέΡΑ25, Σοφία Σακοράφα.
«Πράγματι είναι μεγάλο το πρόβλημα κόστους στην Ελλάδα, όμως σε πραγματικές τιμές εξακολουθεί να βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα γι' αυτό πολλά ζευγάρια έρχονται εδώ για να κάνουν εξωσωματική», ανέφερε ο κ. Βραχνής ενώ διαβεβαίωσε ότι η Αρχή θα βοηθήσει στην προσπάθεια ενίσχυσης των δημόσιων κέντρων αναπαραγωγής. Ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής ανέφερε ακόμα ότι υπάρχουν συνολικά 55 αδειδοτημένες δημόσιες και ιδιωτικές μονάδες αναπαραγωγής και από αυτές, το ένα δέκατο είναι ιδιωτικές ενώ παραδέχτηκε ότι στα δημόσια νοσοκομεία υπάρχει καθυστέρηση στην διεκπαιρέωση των πρωτοκόλλων και στην ολοκλήρωση της διαδικασίας.
«Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε την Εθνική Αρχή για να μπορέσει να επιτελέσει το επιστημονικό και διοικητικό της έργο. Παράλληλα πρέπει να ενισχύσουμε το δημόσιο κομμάτι, γιατί υπάρχει κυριαρχία του ιδιωτικού τομέα και να διασφαλίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ισότιμη πρόσβαση», επεσήμανε από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης.
Παράλληλα, χαρακτήρισε το διορισμό του προέδρου και της αντιπροέδρου στην Εθνική Αρχή, ως «αφετηρία της Εθνικής Αρχής για να αναπτύξει τον βηματισμό της και να διασφαλίσει τα εχέγγυα της αξιοπιστίας των μονάδων αναπαραγωγής».
Κλείνοντας ο κ. Βραχνής τόνισε την ανάγκη άμεσης στελέχωσης της Εθνικής Αρχής με προσωπικό, «ώστε να μπορέσει να επιφέρει τις αναγκαίες αλλαγές». Τέλος, εξέφρασε την πεποίθηση ότι «θα υπάρξει στενότερη και σταθερή συνεργασία με την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής, όχι μόνο στο νομικό αλλά και στο ουσιαστικό κομμάτι της επιστήμης».
Να σημειωθεί ότι ο κ. Βραχνής υπήρξε το διάστημα 2018-2020 τακτικό μέλος της Εθνικής Αρχής, η οποία έχει ρυθμιστικό και εποπτικό ρόλο στην τήρηση της ασφαλούς λειτουργίας των μονάδων αναπαραγωγής.
Πηγή: ΑΜΠΕ