Το δίκτυο συγκοινωνιών του δημοφιλέστερου τουριστικού προορισμού στη Γερμανία ενδέχεται να αλλάξει άρδην τα επόμενα χρόνια. Οι αρχές σχεδιάζουν την επέκταση του υφιστάμενου υποτυπώδους δικτύου τραμ.
Το δίκτυο συγκοινωνιών του δημοφιλέστερου τουριστικού προορισμού στη Γερμανία ενδέχεται να αλλάξει άρδην τα επόμενα χρόνια. Οι αρχές σχεδιάζουν την επέκταση του υφιστάμενου υποτυπώδους δικτύου τραμ.
Όποιος έχει επισκεφτεί την Μαγιόρκα της Ισπανίας γνωρίζει το σύνηθες πρόβλημα. Από τη στιγμή που φτάνει κανείς στο αεροδρόμιο, είναι συχνά δύσκολο να φτάσει και στον τελικό του προορισμό. Τα ταξί είναι πανάκριβα, τα δρομολόγια των λεωφορείων σπάνια, ενώ με εισιτήριο 5 ευρώ για μόλις λίγα χιλιόμετρα δεν μπορεί να θεωρηθεί φθηνό μεταφορικό μέσο.
Γι' αυτό και η περιφερειακή κυβέρνηση επεξεργάζεται τώρα εναλλακτικά σχέδια. Επί τάπητος βρίσκεται η δημιουργία γραμμής τραμ που θα ενώνει την πρωτεύουσα Πάλμα με το αεροδρόμιο αλλά και το ιδιαίτερα δημοφιλές στους γερμανούς τουρίστες θέρετρο Playa de Palma.
Το πρόβλημα της χρηματοδότησης
Η ιδέα δεν είναι καινούργια. Ήδη προ δεκαετίας υπήρχαν παρόμοια σχέδια, τα οποία ωστόσο ματαιώθηκαν αφενός λόγω κυβερνητικής αλλαγής και αφετέρου λόγω των προβλημάτων χρηματοδότησης του έργου. «Τώρα ξαναβγάλαμε τα σχέδια από το συρτάρι και τα επεξεργαστήκαμε εκ νέου», λέει ο Ζομ Ματό, υπεύθυνος για τις δημόσιες συγκοινωνίες του νησιού. Σε ένα πρώτο βήμα θα ενωθούν το νοσοκομείο Son Espases με την Plaça d' Espanya. Το νέο τραμ αναμένεται να χρησιμοποιεί την υπάρχουσα γραμμή τραμ που σήμερα πραγματοποιεί αμιγώς τουριστικά δρομολόγια. Τα σχετικά έργα αναμένεται να ξεκινήσουν το 2023.
Σε ένα δεύτερο βήμα το δίκτυο θα διευρυνθεί προς το αεροδρόμιο και στη συνέχεια από την Playa προς το Arenal. «Πρέπει να δούμε ακόμη εάν θα υπάρξουν διαφορετικές γραμμές ή εάν όλα τα σημεία θα εξυπηρετούνται από μια γραμμή», λέει ο Ματό.
«Με 13 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο τα λεωφορεία με κατεύθυνση το αεροδρόμιο και την Playa de Palma είναι το συχνότερο μέσο μαζικής μεταφοράς των Βαλεαρίδων Νήσων», επισημαίνει ο ειδικός σε θέματα συγκοινωνιών. Γι΄ αυτό και η βάσιμη ελπίδα της περιφερειακής κυβέρνησης ότι οι επιβάτες θα χρησιμοποιούν εφεξής και το τραμ. Σε αντίθεση με το μετρό, το οποίο οδηγεί απλώς μέχρι το πανεπιστήμιο. Οι συρμοί διανύουν μια απόσταση μόλις 8,5 χλμ. εξυπηρετώντας 9 στάσεις. «Για τα δεδομένα της Μαγιόρκα το μετρό ήταν μάλλον υπερβολή», σχολιάζει ο ειδικός.
Με ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση
Το νέο πρότζεκτ αναμένεται να κοστίσει μεταξύ 380 και 400 εκατομμυρίων ευρώ. Πολλά χρήματα για ένα νησί που δοκιμάζεται σκληρά από την πανδημία. Ωστόσο η πανδημία είναι αυτή που επιτρέπει εν τέλει την υλοποίηση του έργου. Η Μαγιόρκα αναμένει τα επόμενα δυο χρόνια περί τα 300 εκατομμύρια ευρώ από το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης. «Τα χρήματα προορίζονται για τρία πράγματα: την καταπολέμηση των κοινωνικών συνεπειών της κρίσης, για την κλιματική αλλαγή αλλά και την ανάκαμψη της οικονομίας», λέει ο Ματό. Ένα μεγάλο μέρος θα διοχετευτεί λοιπόν στο νέο τραμ.
Πρόσθετη χρηματοδότηση θα έρθει πιθανότατα από τη Μαδρίτη. «Καθότι οι Βαλεαρίδες δεν επωφελούνται από τις κρατικές σιδηροδρομικές γραμμές της ηπειρωτικής χώρας, έχουμε να παίρνουμε κονδύλια». Βάσει συμφωνίας του 2007, η κεντρική κυβέρνηση χρηματοδοτεί με συνολικά 431 εκατομμύρια ευρώ την υλοποίηση οδικών έργων στις Βαλεαρίδες. Από αυτά εκκρεμεί η εκταμίευση 225 εκατομμυρίων. Είναι πλέον θέμα διαπραγμάτευσης εάν τα χρήματα αυτά πρέπει να αξιοποιηθούν για την κατασκευή νέων δρόμων ή εάν επιτρέπεται να χρηματοδοτήσουν τις νέες γραμμές τραμ.