Πολιτιστικά
Παρασκευή, 15 Ιανουαρίου 2021 09:02

«Ωραία Κοιμωμένη» από το μπαλέτο της Σκάλας του Μιλάνου στο Christmas Theater On Line

Μία από τις σπουδαιότερες παραστάσεις του μπαλέτου της Σκάλας του Μιλάνου, η «Ωραία Κοιμωμένη», επιστρέφει στο Christmas Theater σε online streaming, στις 16 και 17 Ιανουαρίου -μεταδόσεις στις 16:00 και στις 20:00.

Μία από τις σπουδαιότερες παραστάσεις του μπαλέτου της Σκάλας του Μιλάνου, η «Ωραία Κοιμωμένη», επιστρέφει στο Christmas Theater σε online streaming, στις 16 και 17 Ιανουαρίου -μεταδόσεις στις 16:00 και στις 20:00.

Εάν υπάρχει ένα μπαλέτο που ανήκει στη La Scala, είναι η παραγωγή της «Ωραίας Κοιμωμένης» του Ρούντολφ Νουρέγιεφ, που δημιουργήθηκε για τη Σκάλα το 1966, με τους Κάρλα Φράτσι και Νουρέγιεφ στους κύριους ρόλους. Πραγματοποιήθηκαν 152 παραστάσεις, μέχρι το 2007. Τότε, η παράσταση σταμάτησε και η «Ωραία Κοιμωμένη» του Τσαϊκόφσκι έμεινε σιωπηλή για οκτώ χρόνια μέχρι να «ξυπνήσει» και πάλι το 2015 όπου ο Αλεξέι Ρατμάνσκι την αναβίωσε, πάντα με βάση την εμβληματική χορογραφία του Νουρέγιεφ.

Η «Ωραία Κοιμωμένη» γράφτηκε το 1890 και κατέχει ξεχωριστή θέση στην ιστορία του μπαλέτου, όχι μόνο ως ένα εξαιρετικό έργο, αλλά και ως η πρώτη μεγάλη επιτυχία του Τσαϊκόφσκι στη μουσική για μπαλέτο. Ο συνθέτης εμπότισε την παραμυθένια πλοκή με έντονα συναισθήματα, ενσωματώνοντας μια ανθρώπινη ιστορία ̶ μια ιστορία αθωότητας, που αγγίζει τα όρια του κινδύνου, εντέλει όμως σώζεται από την αγάπη.

Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στην Αγία Πετρούπολη στις 14 Ιανουαρίου 1890. Ήταν το πρώτο μπαλέτο που χόρεψε ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ στη Δύση (1961), ο πρώτος ρόλος του Μπαλανσίν (στο περίφημο Θέατρο Μαριίνσκι), το έργο με το οποίο πρωτοεμφανίστηκε το Royal Ballet στις Ηνωμένες Πολιτείες και το έργο με το οποίο ξανάρχισε τις παραστάσεις του το Royal Opera House στο Κόβεν Γκάρντεν του Λονδίνου το 1946, μετά τον B΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το 1966, ο Νουρέγιεφ παρουσίασε τη δική του εκδοχή για τη Σκάλα του Μιλάνου, σε μια παράσταση όπου ήταν και πρωταγωνιστής στον ρόλο του πρίγκιπα Ντεζιρέ.

Το μπαλέτο της «Ωραίας Κοιμωμένης» μάς μεταφέρει σε μια άλλη εποχή, σε μια χώρα όπου κατοικούν νεράιδες, πρίγκιπες και οι ιστορίες έχουν πάντα καλό τέλος. Όταν τα φώτα σβήσουν και η αυλαία σηκωθεί, η ιστορία της πανέμορφης πριγκίπισσας Αουρόρα ζωντανεύει, μέσα από έναν αψεγάδιαστο χορό, την ακαταμάχητη μουσική του Τσαϊκόφσκι, τα μαγευτικά κοστούμια και το σαγηνευτικό σκηνικό.

130 χρόνια μετά την πρώτη πρεμιέρα, η Σκάλα του Μιλάνου μάς παρουσιάζει τη δική της ιστορική εκδοχή πάνω σε χορογραφία του θρύλου Ρούντολφ Νουρέγιεφ.  

Κινηματογράφος

Η «Ωραία Κοιμωμένη» ήταν η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων που φωτογραφήθηκε με τη μέθοδο της Super Technirama 70, καθώς και η δεύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους, μετά τη «Λαίδη και τον Αλήτη» το 1955, που κινηματογραφήθηκε σε αναμορφωτική ευρεία οθόνη. Ήταν η δέκατη έκτη ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους της Disney και προβλήθηκε πρώτη φορά στις 29 Ιανουαρίου του 1959 σε μορφή Super Technirama 70 και στερεοφωνικό ήχο 6-channel.

Μυθικά στοιχεία

Κάποιοι λαογράφοι ανέλυσαν την «Ωραία Κοιμωμένη», βάσει αντικατάστασης του σεληνιακού έτους -με τους δεκατρείς μήνες, που απεικονίζεται από τις δεκατρείς νεράιδες-,  από το ηλιακό έτος -που έχει δώδεκα μήνες και απεικονίζεται συμβολικά από τις καλεσμένες νεράιδες. Τα βασικά στοιχεία της ιστορίας μπορούν να ερμηνευθούν ως φυσική αλληγορία: η πριγκίπισσα αναπαριστά τη φύση, η κακιά νεράιδα είναι ο χειμώνας, όπου βάζει το παλάτι να κοιμηθεί μέχρι να έρθει ο πρίγκιπας (άνοιξη) και να κόψει τις βατομουριές με το ξίφος του (ηλιαχτίδα), για να αφήσει τον Ήλιο να ξυπνήσει την κοιμωμένη πριγκίπισσα (φύση).

[email protected]