Η δημοσίευση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του DESI, του δείκτη για την ψηφιακή οικονομία και κοινωνία, για το 2019 κατέγραφε ανάμεσα σε άλλα τη μηδενική πρόοδο που είχε σημειώσει η Ελλάδα στην προετοιμασία της για τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς 5G. Σήμερα, λίγους μόλις μήνες μετά τη δημοσίευση του δείκτη, η δημοπρασία για τις άδειες 5G έχει πραγματοποιηθεί από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Πώς όμως φτάσαμε ως εδώ και μάλιστα τόσο γρήγορα;
Του Δρ. Αθανάσιου Στάβερη - Πολυκαλά*
Η δημοσίευση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του DESI, του δείκτη για την ψηφιακή οικονομία και κοινωνία, για το 2019 κατέγραφε ανάμεσα σε άλλα τη μηδενική πρόοδο που είχε σημειώσει η Ελλάδα στην προετοιμασία της για τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς 5G. Σήμερα, λίγους μόλις μήνες μετά τη δημοσίευση του δείκτη, η δημοπρασία για τις άδειες 5G έχει πραγματοποιηθεί από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Πώς όμως φτάσαμε ως εδώ και μάλιστα τόσο γρήγορα;
Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι μέσα σε διάστημα λίγων μηνών η χώρα μας κατάφερε όχι μόνο να διανύσει την απόσταση που τη χώριζε από τις υπόλοιπες χώρες μέλη της Ε.Ε. όσον αφορά την απαραίτητη προετοιμασία, αλλά να προσπεράσει αρκετές εξ αυτών. Παρά την αναστάτωση που προκάλεσαν η πανδημία του κορονοϊού και τα περιοριστικά μέτρα που τέθηκαν σε ισχύ την περασμένη άνοιξη, καταφέραμε να φέρουμε εις πέρας μια διαδικασία που η πολυπλοκότητά της αφορούσε τόσο τεχνικά θέματα όσο και την ανάγκη συντονισμού μιας σειράς φορέων τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα.
Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τις σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες δεν χρειάζεται, απαραιτήτως, να γνωρίζουν όλες τις τεχνοκρατικού χαρακτήρα λεπτομέρειες, μπορούμε όμως να περιοριστούμε σε δύο αριθμούς: Σε διάστημα περίπου 12 μηνών πραγματοποιήθηκαν 70 προαπαιτούμενες ενέργειες, μία επίδοση που αποδεικνύει εμπράκτως πως υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες στη δημόσια διοίκηση που μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στη δημιουργία ενός φιλοεπενδυτικού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη της οικονομίας και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας.
Βρισκόμαστε, λοιπόν, μπροστά σε μια διαγωνιστική διαδικασία η οποία συγκεντρώνει σημαντικές καινοτομίες:
Παράλληλα το Δημόσιο ενθαρρύνει την καινοτομία και για τον λόγο αυτό έχει δεσμεύσει περιοχές συχνοτήτων που θα παραχωρούνται υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και για συγκεκριμένο διάστημα σε ερευνητικούς φορείς για τη δοκιμή σε πραγματικές συνθήκες5G λύσεων. Αυτό το πλαίσιο, εκτός του ότι ενθαρρύνει την παραγωγή τεχνολογίας από δυνάμεις στο εσωτερικό, ενθαρρύνει επίσης τους συμπατριώτες μας που τα προηγούμενα χρόνια αναζήτησαν μια καλύτερη τύχη στο εξωτερικό, ώστε να δουν ακόμη πιο θετικά την προοπτική της ενασχόλησης με όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα.
Ο λόγος, πλέον, δίνεται στον ιδιωτικό τομέα. Σύμφωνα με δημόσιες τοποθετήσεις στελεχών από τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, η εμπορική λειτουργία των δικτύων θα ξεκινήσει στο πρώτο τρίμηνο του 2021. Η Ελλάδα είναι ίσως η μόνη χώρα που δεν ζήτησε από τις ευρωπαϊκές υπηρεσίες επιπλέον χρόνο για να προχωρήσει στη δημοπράτηση των αδειών 5G. Έχοντας αντιμετωπίσει με επιτυχία τις αντιξοότητες του μεγάλου όγκου προεργασίας και της πανδημίας, η χώρα στέλνει ένα σαφές μήνυμα πως είναι σε θέση να υποδεχθεί επενδύσεις που θα συμβάλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της οικονομίας, την ενίσχυση της καινοτομίας και την ενθάρρυνση του επιχειρείν.