Το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) ανακοίνωσε την έναρξη ενός εμβληματικού έργου για τον λεπτομερή σχεδιασμό και την κατασκευή ενός νέου ερευνητικού σκάφους ανοιχτής θάλασσας και πολλαπλών χρήσεων. Το έργο αναμένεται να έχει διάρκεια πέντε χρόνων και το νέο σκάφος θα είναι επιχειρησιακό πριν από το τέλος του 2025. Η χρηματοδότηση για την κατασκευή του νέου σκάφους, ύψους 55,18 εκατομμυρίων ευρώ, προέρχεται από το ελληνικό κράτος, μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) ανακοίνωσε την έναρξη ενός εμβληματικού έργου για τον λεπτομερή σχεδιασμό και την κατασκευή ενός νέου ερευνητικού σκάφους ανοιχτής θάλασσας και πολλαπλών χρήσεων. Το έργο αναμένεται να έχει διάρκεια πέντε χρόνων και το νέο σκάφος θα είναι επιχειρησιακό πριν από το τέλος του 2025.
Η χρηματοδότηση για την κατασκευή του νέου σκάφους, ύψους 55,18 εκατομμυρίων ευρώ, προέρχεται από το ελληνικό κράτος, μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το Ωκεανογραφικό Σκάφος «Αιγαίο» του ΕΛΚΕΘΕ, το οποίο κατασκευάστηκε το 1985, μετασκευάστηκε το 1997 και υλοποιεί ερευνητικούς πλόες επί 35 χρόνια, θα συνεχίσει να επιχειρεί μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής του νέου σκάφους.
Το νέο σκάφος, όπως αναφέρει το ΕΛΚΕΘΕ, θα εξυπηρετήσει τους στόχους της εθνικής ερευνητικής πολιτικής της Ελλάδας και τις ερευνητικές προτεραιότητες που έχουν προσδιοριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος, την επίδραση της κλιματικής αλλαγής και την αντιμετώπιση της.
Σε πέντε άξονες
Αναλυτικότερα, οι κύριοι, θεματικοί, ερευνητικοί άξονες προτεραιότητας για το ΕΛΚΕΘΕ είναι οι εξής:
(i) Θαλάσσια οικοσυστήματα και αλιευτική έρευνα
(ii) Υγεία θαλάσσιων οικοσυστημάτων και περιβαλλοντική κατάσταση
(iii) Θαλάσσια παρατηρητήρια και προγνωστικά συστήματα
(iv) Παράκτιες διεργασίας και ολοκληρωμένη διαχείριση της παράκτιας ζώνης
(v) Δυναμική και κινηματική του φλοιού της Γης και θαλάσσιοι γεω-κίνδυνοι.
Το νέο -«πράσινο» και αθόρυβο- σκάφος θα αποτελέσει μια ευέλικτη πλατφόρμα για θαλάσσιες έρευνες, με αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες και πρωτοποριακό ερευνητικό εξοπλισμό, ενώ θα μπορεί να υποστηρίξει κάθε είδους υδρογραφικές, ωκεανογραφικές, βιολογικές, αλιευτικές, χημικές, γεωλογικές και γεωφυσικές έρευνες στην ανοιχτή θάλασσα και σε βάθη μέχρι 6.000 μέτρα. Θα επιχειρεί κυρίως στη Μεσόγειο, στη Μαύρη και στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ θα μπορεί να εκτελεί ερευνητικούς πλόες και στον Ατλαντικό και στον Ινδικό Ωκεανό.
Το σκάφος
Ο προκαταρκτικός σχεδιασμός των επιστημονικών και τεχνικών χαρακτηριστικών του σκάφους έγινε από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών σε συνεργασία με τη Σχολή Ναυπηγών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Το σκάφος θα έχει μήκος 70 μέτρων περίπου, πλάτος 15 έως 16 μέτρων, πέντε καταστρώματα, σύστημα δυναμικής διατήρησης θέσης DP-2, μονόκλινες και δίκλινες καμπίνες για 50 άτομα (περίπου 20 άτομα πλήρωμα και 30 άτομα επιστημονικό προσωπικό), περισσότερα από 200 τετρ. μέτρα ερευνητικών εργαστηριακών χώρων, μεγάλο κατάστρωμα εργασίας (περίπου 300 τετρ. μέτρα), ωκεανογραφικά βαρούλκα, γερανούς και Π-frames για την πόντιση και ανέλκυση ερευνητικών ποντιζόμενων οργάνων και οχημάτων.
Το σκάφος θα είναι ολικής χωρητικότητας 3.500 κόρων, θα έχει μέγιστη ταχύτητα 12 κόμβων και ταχύτητα πλεύσης 10,5 κόμβων, εμβέλεια 8.500 ναυτικών μιλίων και αυτονομία 50 ημερών στη θάλασσα.
Πηγή: ΑΜΠΕ