Σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση το 3% όλων των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν το 2019 ήταν ηλεκτρικά, ενώ 11 κράτη-μέλη της εξακολουθούν να έχουν μερίδιο αγοράς χαμηλότερο από 1%, με 7 χώρες από αυτές να έχουν μερίδιο χαμηλότερο ή ίσο του 0,5%.
Σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση το 3% όλων των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν το 2019 ήταν ηλεκτρικά, ενώ 11 κράτη-μέλη της εξακολουθούν να έχουν μερίδιο αγοράς χαμηλότερο από 1%, με 7 χώρες από αυτές να έχουν μερίδιο χαμηλότερο ή ίσο του 0,5%.
Η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξαρτάται άμεσα από το κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων, δείχνοντας ότι η τιμή αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την αγορά τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eυρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), σχεδόν το 80% όλων των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων συγκεντρώνονται μόνο σε 6 χώρες της Δυτικής Ευρώπης που διαθέτουν από τα υψηλότερα ΑΕΠ στην Ευρώπη.
Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων δεν πτοούνται από την πανδημία στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές, καθώς αναδεικνύεται ως η μοναδική κατηγορία στην αυτοκίνηση που γνωρίζει αύξηση πωλήσεων. Ενώ στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη, οι εγγραφές νέων αυτοκινήτων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 μειώθηκαν κατά 35% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων γνώρισαν μεγάλη άνοδο. Το ίδιο συμβαίνει και στις υπόλοιπες μεγάλες αγορές αυτοκινήτων της Ευρώπης, όπου κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 σημείωσαν μειωμένες πωλήσεις (Ισπανία -51%, Ηνωμένο Βασίλειο -49%, Ιταλία -46%).
Αντίθετα, από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2020 , οι εγγραφές ηλεκτρικών οχημάτων (ECV) υπερδιπλασιάστηκαν (+211,6%) φθάνοντας τις 273.809 μονάδες και μερίδιο αγοράς 9,9%. Αυτή η ισχυρή ανάπτυξη οφείλεται κυρίως στην εισαγωγή κινήτρων από τις εθνικές κυβερνήσεις των χωρών της Ευρώπης, που επιδιώκουν να αυξήσουν τη ζήτηση ως απάντηση στην κρίση της πανδημίας. Παράλληλα, η ζήτηση για υβριδικά plug-in (PHEV) αυξήθηκε (+368,1%) κατά το τρίτο τρίμηνο του 2020, με τη Γερμανία και τη Γαλλία να καταγράφουν αύξηση άνω του 400%. Παράλληλα, η αύξηση των καταχωρίσεων ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) ήταν επίσης ισχυρή σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση (+132,3%).
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) ήταν η κατηγορία με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ε.Ε., σημειώνοντας αύξηση 88,8% το γ΄ τρίμηνο του έτους. Συνολικά, πωλήθηκαν 341.092 υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2020, αντιπροσωπεύοντας το 12,4% της αγοράς αυτοκινήτων στην Ε.Ε.
Οικονομικοί αναλυτές, εξετάζοντας τους λόγους που συμβαίνει αυτό, δηλαδή ενώ πέφτει η αγορά των πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων, τα ηλεκτρικά και τα plug in οχήματα γνωρίζουν μεγάλη άνοδο πωλήσεων, έχουν βγάλει το συμπέρασμα ότι αυτό γίνεται επειδή υπάρχει πληθώρα νέων οχημάτων που έχουν σε μεγάλο βαθμό τεχνολογική εξέλιξη. Επίσης, είναι πιθανό οι πελάτες που επιλέγουν να αγοράσουν αυτήν την περίοδο ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έχουν αυξημένο εισόδημα και δεν τους επηρεάζουν οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας. Από την άλλη, τα κίνητρα των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων εξακολουθούν να παίζουν σημαντικό ρόλο στις τελικές αποφάσεις τους.
Στις παραμέτρους επιλογής αγοράς νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, ενώ δεν θα πρέπει να παραλείπεται το γεγονός ότι η χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι οικονομικότερη από αυτή ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ