Αφιερώματα
Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2020 10:35

Οφείλουμε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες, οικοδομώντας προσεκτικά το αύριο

Η πανδημία δημιούργησε μια πρωτοφανή συνθήκη για τα κοινωνικά, οικονομικο-πολιτικά και θεσμικά δεδομένα σε όλο τον κόσμο, επηρεάζοντας βαθιά, μεταξύ άλλων, και τον ευαίσθητο αλλά και, αποδεδειγμένα, εξαιρετικά ανθεκτικό κλάδο του τουρισμού και των ταξιδίων.

Του Λύσανδρου Τσιλίδη*

Η πανδημία δημιούργησε μια πρωτοφανή συνθήκη για τα κοινωνικά, οικονομικο-πολιτικά και θεσμικά δεδομένα σε όλο τον κόσμο, επηρεάζοντας βαθιά, μεταξύ άλλων, και τον ευαίσθητο αλλά και, αποδεδειγμένα, εξαιρετικά ανθεκτικό κλάδο του τουρισμού και των ταξιδίων.

Είναι η πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία που ολόκληρος ο πλανήτης πλήττεται από μια απροσδόκητη κρίση τεράστιων και πολύπλευρων διαστάσεων που δεν γνωρίζει γεωγραφικά σύνορα.

Την κρίση ακολούθησαν επίσης πρωτοφανή μέτρα για τα μέχρι τότε «κεκτημένα» της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, που αποσκοπούσαν στο να περιοριστεί η διασπορά του κορονοϊού. Διεθνείς αερογέφυρες, που αποτελούσαν έναν από τους κυριότερους άξονες της τουριστικής δραστηριότητας «γκρεμίστηκαν», τα σύνορα των κρατών για τους ταξιδιώτες έκλεισαν και η συνήθης δραστηριότητα αντικαταστάθηκε με ένα πλαίσιο νέας κανονικότητας την οποία συνεχίζουμε να βιώνουμε μέχρι σήμερα.

Δημιουργήθηκε ένα πολύ περιοριστικό περιβάλλον ως απόρροια της ανάγκης να οριστεί εκ νέου το «ασφαλές ταξίδι», με την καθιέρωση περιοριστικών μέτρων, σχεδόν απαγορευτικών για ταξίδια, όπως η καραντίνα. Όμως η ανάγκη για ταξίδια παραμένει και οι μεγαλύτεροι τουριστικοί φορείς στον κόσμο αλλά και οι περισσότεροι ταξιδιώτες ασκούν πιέσεις ώστε να καθιερωθούν τεστ κορονοϊού στα αεροδρόμια, ώστε να απελευθερωθούν τα ταξίδια.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο περιορισμών και σύγχυσης των ταξιδιωτών για τα διαφορετικά μέτρα ασφαλείας στις χώρες, η ζήτηση για ταξίδια, η οποία κατά κύριο λόγο υποκινείται από την αναζήτηση της -οπωσδήποτε ασφαλούς και ευχάριστης- εμπειρίας, κατέρρευσε. Τα νούμερα είναι αμείλικτα και επιβεβαίωσαν το χειρότερο σενάριο που είχε προβλέψει η FedHATTA, για πτώση άνω του 80%.

Όσο όμως πλησιάζει το τέλος αυτής της καταστροφικής χρονιάς, και στον απόηχο των επιπτώσεων της πανδημίας, κρίνεται επιτακτική η ανάληψη δράσης, ώστε να γίνει σωστή προετοιμασία για το 2021.

Η Ομοσπονδία FedHATTA, από την πρώτη ημέρα της κρίσης, συμμετείχε σε συζητήσεις και διαβουλεύσεις με όλα τα υπουργεία τα οποία συγκεντρώνουν αρμοδιότητες που εμπίπτουν στον Τουρισμό.

Παράλληλα, όπως και καθ’ όλη την περίοδο της πανδημίας, η Ομοσπονδία βρίσκεται σε τακτική επικοινωνία με τα μέλη των Ενώσεών της, τα τουριστικά γραφεία, με σκοπό να θέτει τα αιτήματα και τις ανάγκες τους σε πρώτο πλάνο κατά τις συζητήσεις που διεξάγει με τα σημαντικότερα κέντρα αποφάσεων της χώρας, αξιοποιώντας τον ρόλο της ως του σημαντικότερου φορέα στον κλάδο του οργανωμένου τουρισμού στην Ελλάδα.

Ο ταξιδιωτικός πράκτορας και διοργανωτής ταξιδίων είναι υπεύθυνος για τη διαμόρφωση, προώθηση και διακίνηση του τουριστικού προϊόντος, και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η ανάγκη επιβίωσης και ευημερίας του σε βάθος χρόνου.

Πέρα από την ενδυνάμωση του κλάδου, η Ομοσπονδία ανέλαβε συστηματικές δράσεις εξωστρέφειας με στόχο πολλές διαφορετικές τουριστικές αγορές, που στο προσεχές μέλλον μπορούν να αποτελέσουν πηγή τόνωσης του εισερχόμενου τουρισμού της χώρας, δίαυλο για την εξερχόμενη ροή ταξιδιωτών, αλλά και πλεονέκτημα στη διοργάνωση συνεδρίων και ταξιδίων κινήτρων, ενισχύοντας παράλληλα τον εσωτερικό και θεματικό τουρισμό.

Η FedHATTA έχει αναπτύξει περαιτέρω την ήδη στενή συνεργασία που διατηρεί με το υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ αλλά και τους φορείς που εκπροσωπούν το πρωτογενές τουριστικό υλικό της χώρας, Περιφέρειες και Δήμους, και στράφηκε προς την Κύπρο, το Ισραήλ, τις ΗΠΑ, την Ινδία και φυσικά όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, μέσω της ECTAA όπου έχει παρουσία στο Διοικητικό Συμβούλιο.

Σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ, η FedHATTA ανέπτυξε σειρά σημαντικών δράσεων και πρωτοβουλιών…

  • Παρουσίασε την Ελλάδα στο μεγάλο συνέδριο των Αμερικανών τουριστικών πρακτόρων της ASTA, το ASTA Global Convention, που πραγματοποιήθηκε με πολλές συμμετοχές Αμερικανών επαγγελματιών και είχε ως αποτέλεσμα την ευρεία διαφήμιση της χώρας μας στις ΗΠΑ.
  • Αναπτύσσει τις δραστηριότητες του φορέα EMTTAAS για τον τουρισμό στη ΝΑ Μεσόγειο διατηρώντας συνεχείς επαφές με το Ισραήλ και την Αίγυπτο. 
  • Έγινε γέφυρα επικοινωνίας για τα τουριστικά γραφεία Κύπρου και Ελλάδας, μέσα από μια πλατφόρμα ανταλλαγής τουριστικών προγραμμάτων που βρίσκεται σε στάδιο δημιουργίας.
  • Οργάνωσε πρόσφατα την παρουσίαση της Ελλάδας στη διαδικτυακή έκθεση της Ινδίας, SATTE GenX, όπου φιλοξένησε Περιφέρειες και Δήμους της χώρας.
  • Αυτό τον μήνα φιλοξένησε στην Αθήνα το 121ο Biannual Meeting της Ένωσης Ευρωπαίων tour operators και τουριστικών γραφείων, ECTAA, όπου συζητήθηκαν θέματα κοινού ενδιαφέροντος, με πρωταρχικό την επόμενη μέρα στον τουρισμό.
  • Τον Νοέμβριο διοργανώνει Roadshow σε τρεις μεγάλες πολιτείες της Ινδίας, με τη συμμετοχή ελληνικών τουριστικών γραφείων.

Η φιλοσοφία της FedHATTA είναι να αξιοποιεί όλες τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται και να δημιουργεί νέες. Άλλωστε, αυτός είναι ο τρόπος να χαράξουμε τα επόμενα βήματα για τον ελληνικό τουρισμό και να αναπτύξουμε τον βηματισμό του, ξεκινώντας από ένα νέο πια σημείο εκκίνησης. Τα σύνορα των χωρών θα ανοίξουν και θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε με επιτυχία στις νέες προκλήσεις που θα συνεχίσουν να παρουσιάζονται στα ταξίδια.

Φυσικά πρωτεύοντα ρόλο πια, σε κάθε πτυχή των ταξιδίων, παίζουν τα πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας, καθώς οι ταξιδιώτες χρειάζονται την αίσθηση ασφάλειας για να επιστρέψουν στα ταξίδια. Η Πολιτεία θα πρέπει να παρακολουθήσει στενά το ζήτημα, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα, όσο αυστηρά και αν είναι, φροντίζοντας για την άρτια ενημέρωση των ταξιδιωτών. Το σημείο αυτό βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων στο πρόσφατο Biannual Meeting της ECTAA στην Αθήνα, καθώς και η πρόταση της FedHATTA να υιοθετηθεί ενιαία ευρωπαϊκή γραμμή που θα διασφαλίζει εμπιστοσύνη και ομοιογένεια στον ευρωπαϊκό τουρισμό.

Για την επόμενη μέρα του τουρισμού οφείλουμε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες, οικοδομώντας προσεκτικά το αύριο. Η Ομοσπονδία είχε καταφέρει πολύ καλά, μετρήσιμα αποτελέσματα από τις επαφές και τις συνέργειές της με αγορές του εξωτερικού.

Όμως σήμερα είμαστε σε μια διαφορετική πραγματικότητα με έναν επιτακτικό στόχο: Να επισπεύσουμε την αλλαγή, να έρθουμε πιο κοντά στην ανάκαμψη.