Η ναυτιλία αποτελεί διαχρονικά έναν από τους ισχυρότερους πυλώνες ανάπτυξης της χώρας μας, καθώς η ισχύς και οι παγκόσμιες πρωτιές της συνθέτουν ένα πλαίσιο το οποίο λειτουργεί καταλυτικά σε οικονομικό και γεωστρατηγικό επίπεδο, τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος.
Του Γιάννη Πλακιωτάκη*
Η ναυτιλία αποτελεί διαχρονικά έναν από τους ισχυρότερους πυλώνες ανάπτυξης της χώρας μας, καθώς η ισχύς και οι παγκόσμιες πρωτιές της συνθέτουν ένα πλαίσιο το οποίο λειτουργεί καταλυτικά σε οικονομικό και γεωστρατηγικό επίπεδο, τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος.
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, γνωρίζοντας και την ισχύ της ναυτιλιακής μας βιομηχανίας, αλλά και τις ευθύνες που γεννά αυτή η ισχύς, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, έθεσε από την πρώτη στιγμή ως προτεραιότητα την αντιμετώπιση τωνπροκλήσεων που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία.
Υλοποιώντας την κυβερνητική πολιτική, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θέσαμε ξεκάθαρους άξονες δράσης:
- Τη διατήρηση και ενίσχυση της παγκόσμιας ισχύος της ελληνικής ναυτιλίας.
- Τη διαφύλαξη των θαλάσσιων συνόρων της χώρας και τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας στις θάλασσες και ακτές.
- Την ενίσχυση της ακτοπλοΐας και την αναβάθμιση του εθνικού συστήματος ακτοπλοϊκών συνδέσεων.
- Την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.
- Την υιοθέτηση μιας σύγχρονης και αποτελεσματικής εθνικής λιμενικής στρατηγικής.
- Τη θεσμοθέτηση μιας νέας ολιστικής στρατηγικής για τη γαλάζια οικονομία και τον νησιωτικό χώρο, καθώς στη νησιωτική Ελλάδα κατοικεί το 15% του πληθυσμού της χώρας.
Τους άξονες αυτούς προωθούμε με σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών και αποφάσεων. Πιο σημαντικές από αυτές:
Οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος καθημερινά δίνουν έναν τιτάνιο αγώνα για την προστασία των θαλασσίων συνόρων μας, για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, αλλά και για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας είναι μετρήσιμα. Στη διάρκεια του τελευταίου τετραμήνου οι μεταναστευτικές ροές είχαν μειωθεί κατά 95% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους.
Σημαντική τομή αποτελεί και το προς διαβούλευση νομοσχέδιο «Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική και Νησιωτικός Χώρος».
Με το νομοσχέδιο, οι αποσπασματικές παρεμβάσεις δίνουν τη θέση τους σε ολιστική στρατηγική προσέγγιση της Νησιωτικής Πολιτικής και της Θαλάσσιας οικονομίας.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει δύο σημαντικά χρηματοδοτικά προγράμματα. Το πρώτο αφορά μείζονες δημόσιες νησιωτικές επενδύσεις στους τομείς των λιμενικών υποδομών και έργων, στην κυκλική οικονομία, σε αφαλατώσεις σε μικρά νησιά, σε παραδοσιακούς οικισμούς και νησιωτικά οικιστικά συμπλέγματα. Το δεύτερο αφορά στη νησιωτική επιχειρηματικότητα και τις μικρές επιχειρήσεις.
Επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιλογή της κυβέρνησης, επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι να μην αρκεστούμε σε μια αβλαβή διέλευση, όπως έκαναν οι προκάτοχοί μας.
Προχωράμε σε σημαντικές τομές. Ενισχύουμε το Λιμενικό Σώμα. Εφαρμόζουμε μεταρρυθμίσεις. Δημιουργούμε ένα ολοκληρωμένο, σύγχρονο, λειτουργικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας στα χρόνια που έρχονται.
Όσοι γνωρίζουν έστω και ελάχιστα τη ναυτιλία, αντιλαμβάνονται ότι ο στόχος αυτός δεν είναι μόνο εφικτός, αλλά είναι και πέρα για πέρα αναγκαίος.