Τεχνολογία-Επιστήμη
Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2020 10:10

Μη επανδρωμένο πλοίο με τεχνητή νοημοσύνη «αναβιώνει» ιστορικό ταξίδι στον Ατλαντικό

Την «πρεμιέρα» του Mayflower Autonomous Ship (MAS) στη θάλασσα ανακοίνωσαν την Τρίτη η μη κερδοσκοπική οργάνωση ProMare και η IBM: Πρόκειται για ένα μη επανδρωμένο σκάφος με τεχνητή νοημοσύνη που κινείται με ηλιακή ενέργεια και θα ταξιδέψει στον ωκεανό συλλέγοντας περιβαλλοντικά δεδομένα.

Την «πρεμιέρα» του Mayflower Autonomous Ship (MAS) στη θάλασσα ανακοίνωσαν την Τρίτη η μη κερδοσκοπική οργάνωση ProMare και η IBM: Πρόκειται για ένα μη επανδρωμένο σκάφος με τεχνητή νοημοσύνη που κινείται με ηλιακή ενέργεια και θα ταξιδέψει στον ωκεανό συλλέγοντας περιβαλλοντικά δεδομένα.

Μετά από δύο χρόνια σχεδιασμού, κατασκευής και «εκπαίδευσης» των μοντέλων ΑΙ του, το νέο, πλήρως αυτόνομο τριμαράν βγήκε στη θάλασσα, στα νερά του Πλύμουθ, εν όψει της επίσημης έναρξης του ταξιδιού την Τετάρτη. Το σκάφος αυτό προορίζεται να παρέχει έναν ασφαλής, ευέλικτο και οικονομικό τρόπο συλλογής δεδομένων για τον ωκεανό. Τις έρευνές του συντονίζει η ProMare σε συνεργασία με την ΙΒΜ Research και άλλους επιστημονικούς οργανισμούς.

Το MAS διαθέτει έναν «AI Captain» που ανέπτυξαν η ProMare και η ΙΒΜ, που δίνει στο σκάφος τη δυνατότητα να «αισθάνεται», «σκέπτεται» και να λαμβάνει αποφάσεις στη θάλασσα χωρίς την παρουσία ανθρώπου κυβερνήτη ή πληρώματος. Η βάση για αυτό είναι τα συστήματα υπολογιστών και αυτοματισμού της ΙΒΜ, η τεχνολογία computer vision της και το Red Hat Open Source λογισμικό.

«Ικανό να σαρώνει τον ορίζοντα για πιθανούς κινδύνους, να λαμβάνει αποφάσεις με βάση τις πληροφορίες που έχει και να αλλάζει την πορεία του με βάση τη σύντηξη ζωντανών δεδομένων, το Mayflower Autonomous Ship έχει περισσότερα κοινά με μια σύγχρονη τράπεζα παρά με το ομώνυμο σκάφος του 17ου αιώνα» είπε ο Άντι Στάνφορντ Κλαρκ, Chief Technology Officer της IBM UK & Ireland. «Αυτό το μικρό σκάφος είναι ένας μικρόκοσμος για κάθε φιλόδοξη επιχείρηση του 21ου αιώνα».

Για να μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να παρακολουθούν την αποστολή του, έχει στηθεί ένα διαδραστικό portal: Το MAS400 είναι σχεδιασμένο να παρέχει ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο για τη θέση, τις περιβαλλοντικές συνθήκες και τα δεδομένα από τις διάφορες επιστημονικές του δραστηριότητες.

Το MAS θα περάσει τους επόμενους έξι μήνες σε θαλάσσιες δοκιμές, πριν επιχειρήσει να περάσει τον Ατλαντικό την άνοιξη του 2021. Το υπερατλαντικό αυτό ταξίδι θα βασιστεί στη διαδρομή και το πνεύμα του ομώνυμου πλοίου του 1620- 400 χρόνια πριν. Σημειώνεται πως το ταξίδι εκείνου του «Mayflower» κράτησε πάνω από δύο μήνες, ενώ το ταξίδι του MAS αναμένεται να κρατήσει δύο εβδομάδες. Όπως αναφέρει το BBC, το «Mayflower» εκείνο ήταν ένα τρικάταρτο ξύλινο σκάφος 30 μέτρων, με μέγιστη ταχύτητα τριών κόμβων, 102 επιβάτες και 30 άτομα πλήρωμα. Το σκάφος του 2020 είναι φτιαγμένο από κράματα αλουμινίου, τροφοδοτείται με ενέργεια από ηλιακές μπαταρίες (με εφεδρικό κινητήρα ντίζελ) και έχει μέγιστη ταχύτητα 10 κόμβων- ενώ αντί για πλήρωμα και επιβάτες έχει ραντάρ, lidar, κάμερες και κεραίες GPS.