Αφιερώματα
Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2020 09:05

Προκλήσεις και ευκαιρίες για τη «νέα» Θεσσαλονίκη

Το όραμά του για τη Θεσσαλονίκη της επόμενης μέρας, μία πόλη που θα είναι σύγχρονη, βιώσιμη, καθαρή, θα προσελκύει επενδύσεις και θα δίνει ευκαιρίες στους νέους της, περιγράφει στη συνέντευξή του στο ειδικό ένθετο της «Ν» ο δήμαρχος της πόλης Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Το όραμά του για τη Θεσσαλονίκη της επόμενης μέρας, μία πόλη που θα είναι σύγχρονη, βιώσιμη, καθαρή, θα προσελκύει επενδύσεις και θα δίνει ευκαιρίες στους νέους της, περιγράφει στη συνέντευξή του στο ειδικό ένθετο της «Ν» ο δήμαρχος της πόλης Κωνσταντίνος Ζέρβας. Συμπληρώνοντας έναν χρόνο στον δημαρχιακό θώκο, ο κ. Ζέρβας κάνει έναν πρώτο απολογισμό της μέχρι τώρα θητείας του παραθέτοντας τους τομείς που η πόλη βελτιώθηκε, αλλά και τα σημεία που έχει εντοπίσει υστέρηση. Επιπλέον, αναφέρεται στις εμβληματικές παρεμβάσεις που σχεδιάζονται και οι οποίες αναμένεται να αφήσουν ισχυρό αποτύπωμα στη Θεσσαλονίκη, όπως οι αναπλάσεις της Πλατείας Αριστοτέλους, της Πλατείας Διοικητηρίου και των Στάβλων Παπάφη.

Κύριε δήμαρχε, σε αυτόν τον ένα χρόνο της θητείας σας, σε ποια θέματα πιστεύετε ότι η πόλη έκανε βήματα μπροστά και σε ποια εντοπίζετε ακόμα υστέρηση;

Έγιναν πολλά και σημαντικά βήματα στην υπόθεση της καθαριότητας. Δεν έχουμε φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο, όμως η κατάσταση είναι εμφανώς βελτιωμένη. Ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι τα αιτήματα των πολιτών για ζητήματα καθαριότητας βαίνουν μειούμενακαι το ζήτημα της καθαριότητας στις έρευνες της κοινής γνώμης έχει υποχωρήσει από την πρώτη στην πέμπτη θέση των απαντήσεων. Ο κόσμος βλέπει το στόλο των οχημάτων και πάλι στους δρόμους, βλέπει τακτικές δράσεις καθαριότητας, άμεση ανταπόκριση κοκ.

Προχώρησε η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών προς τον δημότη, ο οποίος πλέον μπορεί να γλιτώσει χρόνο και κόπο εξυπηρετούμενος από τον υπολογιστή του. Έλαβαν χώρα πάμπολλες παρεμβάσεις στο αστικό περιβάλλον στην κατεύθυνση της ευταξίας, της αποκατάστασης του οδικού δικτύου, της κατεδάφισης ετοιμόρροπων κτιρίων που απελευθέρωσαν ζωτικό χώρο σε γειτονιές.

Παράλληλα προσπαθήσαμε μέσα από τις χριστουγεννιάτικες γιορτές να σηματοδοτήσουμε το πέρασμα της πόλης σε έναν μετακρισιακό κύκλο, να ενισχύσουμε την εμπορική κίνηση και να “ξανακερδίσουμε” περιοχές της πόλης με έντονη παραβατικότητα.

Τα μεγάλα θέματα -που δεν εντάσσονται στις αυστηρά προσδιορισμένες αρμοδιότητες του Δήμου- επιλέξαμε να τα φέρουμε στο επίκεντρο του δημοσίου διαλόγου και να απαιτήσουμε λύσεις προς όφελος της πόλης. Μετρό και αστικές συγκοινωνίες ήταν αυτά που μας απασχόλησαν, με τα μεγάλα έργα υποδομής να ακολουθούν.

Προχωρήσαμε επίσης στη δημιουργία σε συνεργασία με τεχνολογικό κολοσσό Κέντρου Επιτάχυνσης της Ψηφιακής Μετάβασης και στοχεύουμε βάσιμα και ρεαλιστικά στην υιοθέτηση εφαρμογών και αξιοποίηση τεχνολογιών που θα μετασχηματίσουν τη Θεσσαλονίκη από συμβατική σε smart city.

Τέλος, καταφέραμε να συνδράμουμε στην εθνική προσπάθεια ανάσχεσης της πανδημίας με συνεχείς παρεμβάσεις, ρυθμίσεις, διαρκή ετοιμότητα και εγρήγορση. Φροντίσαμε να ικανοποιήσουμε όλες τις έκτακτες ανάγκες που προέκυψαν με επάρκεια και αμεσότητα.

Αναγνωρίζω ότι σε μερικά πεδία χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια και αποτελεσματικότητα, αλλά όπως ξέρετε πολλές φορές η ίδια η πραγματικότητα αναδιαμορφώνει τις προτεραιότητες. Για παράδειγμα στον πολιτισμό, τον αθλητισμό και τον εθελοντισμό έχουμε πιο φιλόδοξο πρόγραμμα και είμαι σίγουρος ότι σε ένα περιβάλλον κανονικότητας αυτό θα μπορέσει να υλοποιηθεί. Επίσης, από το φθινόπωρο και έπειτα θα φανεί ακόμα πιο καθαρά η συστηματική προεργασία που έχουμε κάνει σε ζητήματα τεχνικών έργων και μεγάλων παρεμβάσεων στο αστικό περιβάλλον. 

Έχετε δώσει βάση στην καθημερινότητα, αλλά υπάρχει η άποψη ότι πέρα από αυτή την αναγκαία μάχη, είναι απαραίτητες και κάποιες εμβληματικές παρεμβάσεις που θα δώσουν όραμα και θα αφήσουν ισχυρό αποτύπωμα στην πόλη. Σχεδιάζετε τέτοιες παρεμβάσεις και ποιες είναι αυτές;

Η προτεραιότητα στην καθημερινότητα επ’ ουδενί δεν συνεπάγεται αδιαφορία για τις μεγάλες παρεμβάσεις. Μία τέτοια διοικητική και πολιτική προσέγγιση είναι καταδικασμένη στην αποτυχία.

Στο πρόγραμμά μας βρίσκει κανείς σειρά μεσαίων και μεγάλων παρεμβάσεων που με την υλοποίησή τους θα αλλάξουν το πρόσωπο της πόλης. Αναφέρω ενδεικτικά την ανάπλαση των Στάβλων Παπάφη, την ολοκλήρωση μετά από δεκαετίες της Πλατείας Διοικητηρίου, την Πλατεία Ελευθερίας, τη δημιουργία ξύλινου deck διαπλάτυνσης της Παλιάς Παραλίας, την ανάπλαση της Πλατείας Αριστοτέλους. Όλα αυτά σε συνδυασμό με ένα μεγάλο πρόγραμμα παρεμβάσεων σε όλες τις γειτονιές της Θεσσαλονίκης με ασφαλτοστρώσεις, αστικό εξοπλισμό, φωτισμό και αποκατάσταση πεζοδρομίων που ξεκινά τους επόμενους μήνες θα αλλάξουν άρδην την εικόνα της καθημερινότητας.

Τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν ότι βασικό μέλημα της πρώτης περιόδου της θητείας σας ήταν να ξηλώσετε όλα τα έργα του προκατόχου σας Γιάννη Μπουτάρη;

Δεν εμφορούμαι από καμία τέτοια διάθεση για κανέναν προκάτοχό μου. Οι θητείες και η προσφορά τους στη Θεσσαλονίκη κρίθηκαν και κρίνονται στην πορεία του χρόνου. Κάθε ένας πρόσφερε και κάθε ένας έκανε λάθη, παραλείψεις και ολιγωρίες. Δεν είναι άλλωστε ο ρόλος μου αυτός - δεν εκλέχθηκα για να ξαναγράψω την Ιστορία αλλά για να δώσω λύσεις σε προβλήματα και να αναδείξω μία πιο αυτοδιοικητική ατζέντα.

Εκτιμώ ότι αυτό που περιγράφετε είναι εν πολλοίς μία ψευδαίσθηση - περισσότερο δημοσιογραφική και μιντιακή αξιολόγηση παρά πραγματικότητα, καθώς γνωρίζω ότι τέτοια θέματα κεντρίζουν το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού.

Παρότι η συνεργασία με την κυβέρνηση είναι μέχρι τώρα αγαστή, συμφωνείτε με τη θέση ότι η τοπική αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα είναι διαχρονικά ευνουχισμένη; Ποια βήματα προς ένα αποκεντρωμένο μοντέλο λειτουργίας του κράτους, με δήμους οικονομικά αυτόνομους, πιστεύετε ότι πρέπει να γίνουν;

Δεν θα βρείτε κανέναν που να διαφωνεί με αυτήν τη διαπίστωση, όμως πρέπει να περάσουμε σε πράξεις και αλλαγές. Αλλαγές που θα προέλθουν μόνον από μία μεγάλη διοικητική μεταρρύθμιση και που θα τολμήσουν να μεταφέρουν πόρους και αρμοδιότητες της κεντρικής εξουσίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Για να είμαστε όμως 100% ειλικρινείς και η Τοπική Αυτοδιοίκηση ως έχει δεν είναι έτοιμη να ανταποκριθεί σε μία τέτοια πρόκληση και θα πρέπει να ωριμάσει θεσμικά, διοικητικά και επιχειρησιακά. Σε κάθε περίπτωση όμως το μέλλον δείχνει το δρόμο και αυτός δεν είναι άλλος παρά αυτός της αποκέντρωσης και αντίθετα προς τον υπερσυγκεντρωτισμό.

Η οικονομική αυτονομία είναι σίγουρα ένα πρώτο θεμελιώδες βήμα που πρέπει να γίνει ώστε να περιβληθεί με αξιοπιστία το όποιο εγχείρημα αποκεντρωμένης λειτουργίας του κράτους και να μη μείνει ψευδεπίγραφη η μεταρρύθμιση. 

Πώς πρέπει να είναι η Θεσσαλονίκη στο τέλος της θητείας σας, το 2023, για να μπορέσετε να πείτε ότι πετύχατε στο έργο σας;

Η Θεσσαλονίκη πρέπει να είναι πόλη ευρωπαϊκή με ό,τι αυτό σημαίνει. Πρέπει να δίνει ευκαιρίες στους νέους της να μείνουν εδώ, να εργαστούν, να κάνουν οικογένεια, να δημιουργήσουν. Μπορεί και πρέπει να φιλοξενεί μεγάλες ή μεσαίες επενδύσεις και ναέχει διαμορφώσει ένα περιβάλλον ελκυστικό για αυτές. Πρέπει να είναι μία πόλη που οι μεγάλες βασικές της υποδομές θα έχουν ολοκληρωθεί και οι νέες θα σχεδιάζονται. Μία πόλη με σοβαρό αστικό συγκοινωνιακό δίκτυο και την κυκλοφορία εντός του ιστούτης εύκολη, γρήγορη και αξιοπρεπής.

Στα πιο αυτοδιοικητικά, θα πρέπει όλοι οι δημότες να εξυπηρετούνται ηλεκτρονικά από τις υπηρεσίες του Δήμου, να είναι μία πόλη καθαρή με ενισχυμένη την ανακύκλωση, με πολιτικές κυκλικής οικονομίας. Μία πόλη όπου μέσα από αναπλάσεις και παρεμβάσεις θα αποτυπώνει στο χώρο τις φιλοδοξίες της. Μια πόλη φωτεινή, με σοβαρό αστικό εξοπλισμό, καλό οδόστρωμα, μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και περισσότερο και καλύτερο πράσινο. Το εμπορικό της κέντρο και ο παραδοσιακός επιχειρηματικός της κόσμος (επαγγελματίες μαγαζάτορες - έμποροι) πρέπει να είναι ικανοποιημένοι, να μη νεκρώσουν δρόμοι και περιοχές - να έχει αντιστραφεί η πορεία της κρίσης και της παρακμής.

Τέλος, θα ήθελα μέχρι το 2023 να έχουμε φιλοξενήσει μεγάλα events πολιτιστικού ή και αθλητικού περιεχομένου που θα αφήσουν οικονομικό αποτύπωμα και θα μας βάλουν στο χάρτη μεγάλων διοργανώσεων.