Οδηγίες για τις μάσκες στα σχολεία συνέταξε η ομάδα εργασίας της Ελληνικής Παιδοπνευμονολογικής Εταιρείας: Μανώλης Αλεξόπουλος, Μιχάλης Ανθρακόπουλος, Παναγιώτης Γιάλουρος, Δήμος Γίδαρης, Κώστας Δούρος, Νίκος Καρανταγλής, Χάρης Κατσαρδής, Φώτης Κυρβασίλης, Ελένη Μχαηλίδου, Χάρης ΄Οψιμος, Μάριος Παπαδόπουλος, Μανώλης Παρασκάκης, Αργυρή Πετροχείλου, Κώστας Πρίφτης, Ιωάννης Τσανάκας, Φάνης Τσιλιγιάννης, Σωτήρης Φούζας, Κατερίνα Χαϊδοπούλου, Ελπίδα Χατζηαγόρου ,Αθανάσιος Χατζημιχαήλ. Στην ομάδα συνέβαλαν και ο αν. καθηγητής Παιδιατρικής- Λοιμωξιολογίας Χαράλαμπος Ανταχόπουλος και ο πανεπιστημιακός υπότροφος ΑΠΘ Παιδιατρικής- Λοιμωξιολογίας Ηλίας Ηωσιφίδης.
Οδηγίες για τις μάσκες στα σχολεία συνέταξε η ομάδα εργασίας της Ελληνικής Παιδοπνευμονολογικής Εταιρείας: Μανώλης Αλεξόπουλος, Μιχάλης Ανθρακόπουλος, Παναγιώτης Γιάλουρος, Δήμος Γίδαρης, Κώστας Δούρος, Νίκος Καρανταγλής, Χάρης Κατσαρδής, Φώτης Κυρβασίλης, Ελένη Μχαηλίδου, Χάρης ΄Οψιμος, Μάριος Παπαδόπουλος, Μανώλης Παρασκάκης, Αργυρή Πετροχείλου, Κώστας Πρίφτης, Ιωάννης Τσανάκας, Φάνης Τσιλιγιάννης, Σωτήρης Φούζας, Κατερίνα Χαϊδοπούλου, Ελπίδα Χατζηαγόρου, Αθανάσιος Χατζημιχαήλ. Στην ομάδα συνέβαλαν και ο αν. καθηγητής Παιδιατρικής- Λοιμωξιολογίας Χαράλαμπος Ανταχόπουλος και ο πανεπιστημιακός υπότροφος ΑΠΘ Παιδιατρικής- Λοιμωξιολογίας Ηλίας Ηωσιφίδης.
Οι οδηγίες βασίζονται στη μέχρι τώρα εμπειρία, τις εθνικές και διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες και θα είναι υπό συνεχή αναθεώρηση καθόσον τα δεδομένα της πανδημίας συνεχώς επικαιροποιούνται.
Σύμφωνα λοιπόν με την ομάδα των επιστημόνων, ο κορωνοϊός είναι ένας εξαιρετικά μεταδοτικός ιός που μπορεί να προκαλέσει σοβαρή πνευμονική και συστηματική νόσο (COVID-19), συχνά θανατηφόρο, σε άτομα με υποκείμενα νοσήματα ή ηλικιωμένους. Στα παιδιά η νόσος από κορωνοϊό συνήθως διαδράμει ήπια, με καταρροή, πονόλαιμο, πυρετό, βήχα, κοιλιακό άλγος ή διάρροια. Επειδή τα συμπτώματα αυτά, είναι μη ειδικά και απαντώνται στην πλειονότητα των ιογενών λοιμώξεων της παιδικής ηλικίας, η διάγνωση της COVID-19 βάσει της κλινικής εικόνας, είναι εξαιρετικά δύσκολη. Λόγω της ηπιότητας των συμπτωμάτων, τα παιδιά μπορεί να είναι φορείς του ιού και να τον μεταδώσουν στο οικιακό περιβάλλον. Δηλαδή, τα παιδιά αποτελούν τον «Δούρειο ίππο», με τον οποίο μπορεί να μπει ο κορωνοϊός μέσα σε κάθε σπίτι και να προσβάλλει την οικογένεια.
Τρόποι προφύλαξης από τον κορωνοϊό:
1. Σχολαστική υγιεινή των χεριών και αποφυγή επαφής τους με μάτια, μύτη και στόμα.
2. Επαρκής αερισμός χώρων.
3. Διατήρηση απόστασης (τουλάχιστον 1,5 μέτρου) μεταξύ μας.
4. Χρήση μάσκας προσώπου.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, τα παιδιά όταν είναι στο σχολείο είναι πολύ δύσκολο να διατηρούν καθαρά τα χέρια τους καθώς και να διαβιούν σε καλά αεριζόμενο χώρο, ιδιαίτερα το χειμώνα με το κρύο αλλά και να κρατάνε την απόσταση ασφαλείας. Γι΄ αυτό πρέπει να φοράνε μάσκα
Η χρήση μάσκας είναι:
Ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι πολύ σημαντικός και συνίσταται στην:
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η χρήση «ασπίδας προσώπου», δεν συνιστάται σαν εναλλακτική λύση. Ενώ, δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα επιστημονικά δεδομένα που να δικαιολογούν την έκδοση ιατρικής γνωμάτευσης, για τη μη χρήση της μάσκας σε παιδιά με φυσιολογική ψυχοκινητική εξέλιξη.
Συχνές ερωτήσεις
Ποια μάσκα είναι κατάλληλη για το σχολείο;
Οι υφασμάτινες μάσκες είναι επαρκείς για σχολική χρήση. Ωστόσο, μεγαλύτερη σημασία έχει η σωστή χρήση τους. Οι μάσκες πρέπει να εφαρμόζουν καλά καλύπτοντας τη μύτη, το στόμα και το πηγούνι του παιδιού. Οι γονείς μπορούν να δοκιμάσουν τη μάσκα που ταιριάζει καλύτερα στο παιδί τους.
Πώς θα εκπαιδεύσω το παιδί και πως θα φροντίσω ώστε η μάσκα του να παραμένει σε καλή κατάσταση;
Τα παιδιά με άσθμα ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες; Πρέπει να φορούν κάποιου άλλου είδους μάσκα ή και να μη φορούν καθόλου;
Τα παιδιά με άσθμα που ελέγχεται ικανοποιητικά με την φαρμακευτική αγωγή, δεν ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες για σοβαρή νόσηση από κορωνοϊό, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα. Η χρήση μάσκας γι’ αυτά τα παιδιά είναι απόλυτα ασφαλής, όπως ακριβώς και για τους συμμαθητές τους. Τα προφυλάσσει γενικότερα από αναπνευστικούς ιούς που μπορεί να πυροδοτήσουν ασθματική κρίση. Τα παιδιά με βαρύ μη επαρκώς ελεγχόμενο άσθμα, που στη χώρα μας είναι πολύ λίγα σε αριθμό, πιθανώς διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για σοβαρή νόσηση. Η χρήση της μάσκας, όχι μόνο δεν αντενδείκνυται, αλλά επιβάλλεται για την καλύτερη προστασία των παιδιών αυτών.
Μπορεί η χρήση της μάσκας να προκαλέσει δυσκολία στην αναπνοή ή να επηρεάσει την ανάπτυξη των πνευμόνων του παιδιού;
Όχι, δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα μέχρι σήμερα που να υποστηρίζουν κάτι τέτοιο.
Μήπως η μάσκα εμποδίζει την εκπνοή του διοξειδίου του άνθρακα;
Όχι. Τα μόρια του εκπνεόμενου διοξειδίου είναι τόσο μικροσκοπικά που δεν μπορούν να παγιδευτούν σε μια μάσκα. Υπενθυμίζεται πως πολλοί επαγγελματίες υγείας, όπως οι γιατροί στα χειρουργεία, αλλά και οι οδοντίατροι, χρησιμοποιούν τις μάσκες πολλές ώρες της ημέρας και για πολλά χρόνια, χωρίς καμιά επίπτωση στην υγεία τους.
Μπορεί αντί για τη μάσκα ένα παιδί να χρησιμοποιήσει ασπίδα προσώπου;
Οι ασπίδες προσώπου χρησιμοποιούνται κυρίως για την προστασία των ματιών από μολυσμένα σταγονίδια. ΄Εχει φανεί ότι παρέχουν κάποια προφύλαξη η οποία όμως είναι κατώτερη σε σχέση με τη χρήση μάσκας, καθώς σταγονίδια μπορούν να περάσουν από το πλάι της ασπίδας με αποτέλεσμα να μην προστατεύει το ίδιο το παιδί και τους γύρω του.
Ποιες είναι οι ευπαθείς ομάδες στα παιδιά που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή;
Στις ευπαθείς ομάδες ανήκουν τα παιδιά με:
Ιδιαίτερα για τα ευπαθή παιδιά που προαναφέρθηκαν, προτιμώνται οι χειρουργικές μάσκες ή οι μάσκες υψηλής προστασίας (πχ. FFP2 ή Ν95) έναντι της απλής υφασμάτινης.