Απόψεις
Πέμπτη, 06 Αυγούστου 2020 15:00

Η ανάκαμψη απαιτεί υποδομές μεταφοράς

Οι μεταφορές περιλαμβάνονται στις προτεινόμενες δράσεις αναπτυξιακής πολιτικής του «Σχεδίου Ανάκαμψης της Ελληνικής Οικονομίας», της επιτροπής Πισσαρίδη.

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Οι μεταφορές περιλαμβάνονται στις προτεινόμενες δράσεις αναπτυξιακής πολιτικής του «Σχεδίου Ανάκαμψης της Ελληνικής Οικονομίας», της επιτροπής Πισσαρίδη.

Η τελική έκθεση, η οποία αναμένεται να εκδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2020, προγραμματίζεται να έχει ανάλυση και προτάσεις σε σειρά τομέων, συμπεριλαμβανομένων των υποδομών και μεταφορών, του αγροδιατροφικού συμπλέγματος, της μεταποιητικής βιομηχανίας, του τουρισμού, του συστήματος κοινωνικής προστασίας, της αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας και δημόσιων οργανισμών και επιχειρήσεων, της ενίσχυσης των εξαγωγών, όπως και άλλων που δεν αναπτύσσονται επαρκώς στο συγκεκριμένο ενδιάμεσο κείμενο, καθώς και περαιτέρω εμπλουτισμό των υπαρχουσών θεματικών. Στην ενδιάμεση έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα υπογραμμίζεται, μεταξύ άλλων, ο ρόλος των μεταφορών και των υποδομών μεταφορών.

Στις προτεινόμενες δράσεις αναπτυξιακής πολιτικής περιλαμβάνεται η ανάπτυξη υποδομών μέσω δημόσιων επενδύσεων και κινητοποίησης ιδιωτικών κατά προτεραιότητα σε (α) ψηφιακές τεχνολογίες και συστήματα, (β) πράσινη ανάπτυξη και περιβαλλοντική αναβάθμιση, (γ) διαχείριση αποβλήτων, (δ) μεταφορές, ώστε να ισχυροποιηθούν τα ελληνικά λιμάνια ως πηγή εισόδου εμπορευμάτων στην Ευρώπη και για να διευκολυνθούν οι εξαγωγές αγαθών από τη χώρα, και (ε) αναβάθμιση υποδομών για τον εισερχόμενο τουρισμό.

Όπως επισημαίνεται, η Ελλάδα μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τη θέση της στις διεθνείς ροές εμπορίου, αλλά και ανθρώπινου κεφαλαίου, εκμεταλλευόμενη πληρέστερα τη γεωγραφική θέση της, ευρισκόμενη σε ένα κομβικό σταυροδρόμι μεταξύ τριών ηπείρων.

Για τον σκοπό αυτό, στρατηγική σημασία έχουν οι υποδομές και το ρυθμιστικό πλαίσιο στα λιμάνια της χώρας, ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου για μεταφορά εμπορευμάτων, των υποδομών αποθήκευσης και υπόλοιπων υποστηρικτικών στις μεταφορές υπηρεσιών (logistics), και η ανάπτυξη δικτύων μεταφοράς και υποδομών αποθήκευσης ενέργειας.

Πέρα από το να αποτελέσει η χώρα κύρια πύλη εισόδου και εξόδου εμπορικών ροών προς και από την Ευρώπη, η ενίσχυση των υποδομών μεταφοράς δημιουργεί προϋποθέσεις για μια περισσότερο δυναμική συμμετοχή της εγχώριας παραγωγικής δομής στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας, με θετικές προοπτικές για την εξωστρέφεια και την καινοτομία.

Στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή της, η Ελλάδα έχει να επιδείξει και συγκριτικά πλεονεκτήματα από ένα ισχυρό θεσμικό πλαίσιο που συναρτάται και με την πολυετή συμμετοχή της στους κόλπους της Ευρωπαϊκής και νομισματικής Ένωσης.