Κοινωνία
Τρίτη, 21 Ιουλίου 2020 11:29

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής Εκπαίδευσης

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) με τίτλο «Εκσυγχρονισμός της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης και άλλες επείγουσες διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», καθώς ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευσή του.

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) με τίτλο «Εκσυγχρονισμός της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης και άλλες επείγουσες διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», καθώς ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευσή του.

Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ, οι αγκυλώσεις που υφίστανται και επιτάσσουν την αλλαγή του παρόντος θεσμικού καθεστώτος είναι, μεταξύ άλλων, το ασφυκτικό και συγκεντρωτικό πλαίσιο λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων, η αδυναμία αποτελεσματικής διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, η έλλειψη ευελιξίας στα εβδομαδιαία ωρολόγια προγράμματα και σε πρόσθετες εκπαιδευτικές και άλλες δραστηριότητες, οι περιορισμοί στις δυνατότητες επιπλέον απασχόλησης των εκπαιδευτικών και οι περιορισμοί στη χρήση εγκαταστάσεων.

Στόχοι της νομοθετικής αυτής πρωτοβουλίας είναι οι εξής:

α) απλοποίηση πλαισίου λειτουργίας, περισσότερη αυτονομία και ευελιξία στην οργάνωση και λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, μείωση του κρατικού παρεμβατισμού

β) αποτελεσματικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και στήριξη των εκπαιδευτικών και

γ) αξιοποίηση κτηριακών εγκαταστάσεων και ευελιξία.

Από το νομοσχέδιο απορρέουν, σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ, σημαντικά οφέλη για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία:

Για τους μαθητές

- Αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης

  • με την εισαγωγή συστήματος αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου, σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικών
  • με τη δυνατότητα για διευρυμένο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, διαμορφωμένο από το σχολείο με ευελιξία
  • με τη δυνατότητα του σχολείου να διαχειριστεί με μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία το ανθρώπινο δυναμικό του προς όφελος της παρεχόμενης εκπαίδευσης (π.χ. να προβλέπει τη διδασκαλία μαθημάτων από ειδικότητες συγκεκριμένου κλάδου, να απομακρύνει ακατάλληλο εκπαιδευτικό)
  • με τη δυνατότητα να ορίζει το ίδιο το σχολείο τους Διευθυντές και Υποδιευθυντές του, και να καταρτίζει τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του σχολείου, χωρίς έλεγχο σκοπιμότητας από κρατικούς παράγοντες.

- Περισσότερες επιλογές για απογευματινές δραστηριότητες, χάρη στην ευελιξία διαμόρφωσης του σχετικού προγράμματος και πρόσληψης εκπαιδευτικών και άλλων διδασκόντων ανάλογα με τις ανάγκες των εν λόγω δραστηριοτήτων.

- Δυνατότητα συμμετοχής μαθητών σε δραστηριότητες και το καλοκαίρι, εάν το επιθυμούν.

Για τους εκπαιδευτικούς

Ευκαιρίες πρόσθετης απασχόλησης με δυνατότητα αύξησης του εισοδήματός τους:

- Δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται και σε πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες μετά το πέρας του (υποχρεωτικού ή διευρυμένου) ωραρίου με πρόσθετη αμοιβή.

- Δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται παράλληλα σε κέντρα ξένων γλωσσών και άλλους φορείς εκπαίδευσης με πρόσθετη αμοιβή.

- Δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται με πρόσθετη αμοιβή σε δραστηριότητες της σχολικής μονάδας και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (και όχι μόνο μέχρι 30 Ιουνίου).

- Προβλέπονται συμβάσεις αορίστου χρόνου για τους εκπαιδευτικούς - καταργούνται οι συμβάσεις διετίας που τους οδηγούσαν σε δυσμενή θέση.

Για τα σχολεία

- Μεγαλύτερη ελευθερία, περισσότερες δυνατότητες επιλογών: στην οργάνωση και λειτουργία σχολικής μονάδας, στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, στη χρήση των κτιριακών εγκαταστάσεων.

- Απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας, ευρύτερη ευελιξία, λιγότεροι περιορισμοί.

- Ανταπόκριση στον πολύπλευρο ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ένα καινοτόμο ιδιωτικό σχολείο.

Ως προς τις λοιπές διατάξεις, μεταξύ άλλων:

- Θεσμοθετείται, για πρώτη φορά στα δημόσια σχολεία της χώρας, η συστηματική διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις (σχέδιο, μουσική, ξένες γλώσσες).

- Προβλέπεται η λειτουργία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και για το σχολικό έτος 2020-2021.

- Επιλύεται το χρόνιο πρόβλημα της ισοτιμίας των πιστοποιητικών σπουδών που χορηγούνται από το ελληνικό Γυμνάσιο-Λύκειο της Ίμβρου κατόπιν της επαναλειτουργίας του.

- Προβλέπεται μέριμνα της Πολιτείας, ώστε η στελέχωση των σχολικών μονάδων, στις οποίες φοιτούν τυφλοκωφοί μαθητές, να γίνεται κατά προτεραιότητα από εκπαιδευτικούς ή μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού οι οποίοι διαθέτουν εξειδικευμένα σχετικά τυπικά προσόντα.

- Προβλέπεται η δημιουργία Μητρώου στο οποίο θα ενταχθεί το ωρομίσθιο εκπαιδευτικό προσωπικό και τα συμβουλευτικά όργανα των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.).

Σε δήλωσή της, η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, σημείωσε πως «μετά την ψήφιση του νόμου για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, ολοκληρώνουμε μία πρώτη σημαντική παρέμβαση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και με τον εκσυγχρονισμό του ιδιωτικού σχολείου. Το εν λόγω νομοσχέδιο μετουσιώνει την πολιτική επιλογή μας να απελευθερώσουμε το ιδιωτικό σχολείο από τον ασφυκτικό κρατικό εναγκαλισμό, την υπερρύθμιση και τον περιορισμό των δυνατοτήτων του. Επιδιώκουμε το ιδιωτικό σχολείο να αποκτήσει μεγαλύτερη ευελιξία και αυτονομία, να μπορεί να αναπτύσσει τον πολύπλευρο ρόλο, να ενισχύει τις καινοτομίες του. Όλα αυτά πάντοτε στο πλαίσιο της αυστηρής εφαρμογής του νόμου και της προβλεπόμενης κρατικής εποπτείας».