Τάσεις, συμπεριφορές, αξίες και μορφές επικοινωνίας, αλλάζουν το τοπίο μέσα στο οποίο διαμορφώνονται κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αθ. Χ. Παπανδρόπουλου
Τάσεις, συμπεριφορές, αξίες και μορφές επικοινωνίας, αλλάζουν το τοπίο μέσα στο οποίο διαμορφώνονται κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες.
Μέσα στην πρωτόγνωρη υγειονομική και οικονομική κρίση που ξέσπασε λόγω της πανδημίας, οι millennials και οι Gen Zs δηλώνουν έτοιμοι να δημιουργήσουν και πάλι τις προϋποθέσεις για ένα καλύτερο αύριο. Αυτό κατά κύριο λόγο αποκαλύπτει η νέα έρευνα της Deloitte «2020 Deloitte Global Millennial Survey», που πραγματοποιήθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο για 9η συνεχή χρονιά. Η έρευνα κατέδειξε ότι παρά τις ανησυχίες που προκάλεσε η πανδημία στη νέα γενιά -επαγγελματικά και προσωπικά-, εκείνη εξακολουθεί να παραμένει ανθεκτική στις δυσκολίες και να οραματίζεται μια θετική αλλαγή, σε ολόκληρο τον κόσμο. Μια θετική αλλαγή βέβαια με πολλά ερωτηματικά, τα οποία όμως είναι δικαιολογημένα από τη διάχυτη αβεβαιότητα της εποχής μας.
Αβεβαιότητα που με τη σειρά της διαμορφώνει και το περιβάλλον της αυριανής οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας.
Η έρευνα αποτελείται από δύο μέρη: Το πρώτο μέρος έτρεξε σε 43 χώρες, από τον Νοέμβριο του 2019 έως τον Ιανουάριο του 2020, με τη συμμετοχή 18.426 millennials, ενώ το δεύτερο κύμα έγινε εν μέσω πανδημίας, από τον Απρίλιο μέχρι τον Μάιο του 2020, σε 9.102 άτομα από 13 χώρες. Οι περισσότερες ερωτήσεις που τέθηκαν στο πρώτο κύμα απαντήθηκαν εκ νέου στο δεύτερο, για να διαπιστωθεί ο αντίκτυπος της πανδημίας στον τρόπο που βλέπει το μέλλον η νέα γενιά.
Τα αποτελέσματα της έρευνας διαμόρφωσαν μια περίπλοκη εικόνα, η οποία ωστόσο μοιάζει να είναι ελπιδοφόρα. Συγκεκριμένα, τα κυρίαρχα θέματα που απασχόλησαν τους millennials και τους Gen Zs με την εμφάνιση της πανδημίας αφορούν τη διαχείριση του άγχους και της ψυχικής υγείας, τις οικονομικές επιπτώσεις, το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, την καριέρα τους και την εμπιστοσύνη στις επιχειρήσεις. Και αυτή η τελευταία, αποτελεί κομβικό σημείο για το επιχειρείν, το οποίο ως φαίνεται αλλάζει υφή και δομή ως προς τη σύλληψή του.
Τα σημαντικότερα ευρήματα συνοψίζονται ως εξής:
*48% της Gen Z και το 44% των millennials δήλωσαν ότι έχουν αρκετό στρες τον περισσότερο καιρό. Ωστόσο, τα επίπεδα του άγχους μειώθηκαν και για τις δύο γενιές κατά τη διάρκεια της πανδημίας, λόγω του λιγότερου έντονου ρυθμού ζωής και της ευέλικτης εργασίας.
*Πριν από την εμφάνιση του Covid-19, οι νέοι θεωρούσαν ότι είναι πολύ αργά για να προλάβουμε την κλιματική αλλαγή.
Αντιθέτως, μετά το παγκόσμιο lockdown, όπου οι ρύποι CO2 και τα επίπεδα κατανάλωσης ενέργειας μειώθηκαν ως απόρροια της μειωμένης ανθρώπινης δραστηριότητας, οι ελπίδες για το περιβάλλον επανεμφανίστηκαν. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 80% πιστεύει ότι οι κυβερνήσεις και οι οργανισμοί πρέπει να κάνουν πολλά περισσότερα για την προστασία του περιβάλλοντος.
* Η πανδημία αύξησε τον βαθμό ενσυναίσθησης σε ατομικό επίπεδο, ενώ τα 3/4 των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι ενδιαφέρονται περισσότερο από πριν για τον συνάνθρωπό τους, αλλά και για δράσεις κοινωνικής συνεισφοράς.
*Τόσο οι millennials όσο και η Gen Z προτίμησαν να στηρίξουν οικονομικά με τις αγορές τους τις μικρότερες και τοπικές επιχειρήσεις εν μέσω πανδημίας. Ωστόσο, εξέφρασαν την άποψη ότι δεν διστάζουν να απορρίψουν μια εταιρεία που είναι αντίθετη με τις δικές τους αξίες.
* Η πλειονότητα των ερωτηθέντων είδε με θετική ματιά τον τρόπο αντιμετώπισης της κρίσης από πλευράς των κυβερνήσεων και των επιχειρήσεων, χωρίς ωστόσο να τις εμπιστεύεται απόλυτα.
*Περισσότεροι από το 50% των millennials και σχεδόν οι μισοί εκπρόσωποι της Gen Z εξοικονομούν χρήματα, καθώς ανησυχούν σε πολύ μεγάλο βαθμό για την πορεία της οικονομίας και τις οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης.
*Τέλος, οι νέοι επιλέγουν να εργαστούν σε εταιρείες με ουσιαστικό όραμα, που φροντίζουν για τους ανθρώπους τους και πρεσβεύουν τις αξίες της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης, της βιωσιμότητας και της ανάπτυξης των δεξιοτήτων. Είναι εντυπωσιακό ότι για πρώτη φορά στα 4 τελευταία χρόνια που διεξάγεται η έρευνα, αυξήθηκε από 21% σε 35% το ποσοστό των millennials που θέλουν να επενδύσουν σε μία εταιρεία και να παραμείνουν σε αυτή μακροπρόθεσμα, όπως για παράδειγμα για ένα διάστημα 5 χρόνων.
*Είναι πολύ πιθανόν, ο κόσμος μας στη μετά Covid εποχή να διαμορφωθεί με τρόπο που να συνάδει με τις αξίες και τάσεις των millennials και της Gen Z. Οι νέοι, με τη σειρά τους, γνωρίζουν πόσο γρήγορα μπορούν οι εταιρείες να προσαρμοστούν στις αλλαγές και οι άνθρωποι να γίνουν πιο ευέλικτοι και εφευρετικοί. Η μετά Covid κοινωνία έχει τις προδιαγραφές να ανακάμψει βελτιωμένη και αυτό είναι κάτι που οι νέοι έχουν βάλει σκοπό να το κάνουν πραγματικότητα. Με ποιο τρόπο όμως, αυτό για την ώρα αποτελεί μέγα ζητούμενο.