Αφιερώματα
Τετάρτη, 08 Ιουλίου 2020 10:00

Πώς η Ένδυση - Κλωστοϋφαντουργία θα μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία

Μείωση 21% καταγράφηκε στο πρώτο τετράμηνο του 2020 στις εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας στην Ελλάδα λόγω της πανδημίας του Covid-19, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), ενώ πτωτική ήταν η πορεία και των εισαγωγών, όπως και των λιανικών πωλήσεων στην εγχώρια αγορά.

Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]

Μείωση 21% καταγράφηκε στο πρώτο τετράμηνο του 2020 στις εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας στην Ελλάδα λόγω της πανδημίας του Covid-19, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), ενώ πτωτική ήταν η πορεία και των εισαγωγών, όπως και των λιανικών πωλήσεων στην εγχώρια αγορά. Η διεθνής νέα οικονομική κρίση που επέφερε, όμως, η πανδημία του Covid-19 γεννά επίσης και ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου.

Πτώση εξαγωγών

Οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊου έπληξαν συγκεκριμένα τις εξαγωγές και τις εισαγωγές τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο λόγω του κλεισίματος των καταστημάτων και ενώ το πρώτο δίμηνο είχε ξεκινήσει με αύξηση συνεχίζοντας την πολύ καλή πορεία του 2019, το δεύτερο δίμηνο ήταν καταστροφικό.

Συνολικά το πρώτο τετράμηνο του 2020 η αξία των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων έφτασε τα 251 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση κατά 21% έναντι του 2019 που ήταν 318 εκατ. ευρώ. Μειωμένες κατά 3,2% ήταν οι εξαγωγές της κλωστοϋφαντουργίας οι οποίες ανήλθαν σε 133 εκατ. ευρώ, ενώ σημαντικά μειωμένες ήταν οι εξαγωγές του ελληνικού βαμβακιού που το πρώτο τετράμηνο του 2020 κατέγραψαν μείωση 31% και ανήλθαν σε 157 εκατ. ευρώ. Συνολικά οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης κλωστοϋφαντουργίας, συμπεριλαμβανομένης της πρωτογενούς παραγωγής (βαμβακιού), κατέγραψε μείωση 21% το πρώτο τετράμηνο του 2020. Η αξία εξαγωγών ανήλθε σε 541 εκατ. ευρώ, έναντι 684 εκατ. ευρώ του πρώτου τετραμήνου του 2019.

Ειδικά τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο, στους οποίους εμφανίζονται οι επιπτώσεις της πανδημίας, η πτώση των εξαγωγών όλης της αλυσίδας ανήλθε σε 35,6% τον Μάρτιο και σε 56% τον Απρίλιο, ενώ οι εξαγωγές ενδυμάτων ήταν μειωμένες κατά 38% τον Μάρτιο και 61% τον Απρίλιο.

Καθοδικές και οι εισαγωγές

Μείωση καταγράφηκε το ίδιο διάστημα και στις εισαγωγές. Αναλυτικότερα, οι εισαγωγές ενδυμάτων ήταν μειωμένες κατά 18% το α’ τετράμηνο, ενώ της κλωστοϋφαντουργίας κατά 6,1%. Συνολικά η αξία εισαγωγών ένδυσης κλωστοϋφαντουργίας το α’ τετράμηνο το2020 ανήλθε σε 790 εκατ. ευρώ έναντι 939 εκατ. ευρώ το 2019. 

Εγχώρια αγορά

Παρόμοια με την πορεία των εξαγωγών είναι η κατάσταση στην εγχώρια αγορά. Το πρώτο τετράμηνο τόσο οι πωλήσεις χονδρικής όσο και λιανικής παρουσιάζουν πτώση. Η μείωση στις πωλήσεις χονδρικής κυμαίνεται σε ποσοστό 24%, ενώ οι λιανικές πωλήσεις είναι μειωμένες κατά 30%. Ειδικά τον μήνα Μάρτιο που ξεκίνησε το κλείσιμο των καταστημάτων η πτώση των πωλήσεων λιανικής άγγιξε το 43%, ενώ τον Απρίλιο η πτώση ανήλθε σε 80%, αφού τον μήνα αυτό όλα τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά και πραγματοποιήθηκαν μόνο ηλεκτρονικές πωλήσεις.

Οι ευκαιρίες

Οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες του κλάδου, πάντως, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΣΕΠΕΕ, έχουν μικρότερες απώλειες, καθώς οι πελάτες του εξωτερικού στην πλειοψηφία τους δεν έχουν ακυρώσει πλήρως τις παραγγελίες τους και τις έχουν μεταθέσει ή έχουν μειώσει τις ποσότητες. Περαιτέρω, δε, στο βάθος του τούνελ υπάρχει το «φως»-ελπίδα ότι επειδή ο κορονοϊός δημιουργεί πρόβλημα ρευστότητας και στους μεγάλους retailers της Ευρώπης, αυτοί θα προτιμήσουν να κάνουν παραγωγές μικρότερων ποσοτήτων προϊόντων private label κοντά στις αγορές τους, αντί λ.χ. στην Κίνα και την Ασία, ώστε να μην είναι το ίδιο εκτεθειμένες σε μελλοντικές κρίσεις.

Η προοπτική αυτή μπορεί να ευνοήσει την Ελλάδα, που είναι μια παραδοσιακή χώρα παραγωγής ενδύματος κοντά στις ευρωπαϊκές αγορές και από την οποία η προμήθεια των προϊόντων μπορεί να γίνεται πολύ ταχύτερα, σε σύγκριση με την Κίνα ή το Μπαγκλαντές.

Η πορεία των ελληνικών εξαγωγών ρούχου εκτιμάται από τον ΣΕΠΕΕ ότι θα μπορούσε σταδιακά να βελτιωθεί από το πρώτο εξάμηνο του 2021, ενώ αντίθετα για την εγχώρια αγορά πιθανότατα θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος, με τη σταδιακή ανάκαμψη να αρχίζει να εκδηλώνεται από το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους.