Το αιφνιδιαστικό και ολοκληρωτικό κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων άνοιξε το δρόμο όχι μόνο για οnline window shopping αλλά για συστηματικές ηλεκτρονικές αγορές, οι οποίες εξελίσσονται σε συνήθεια και συνειδητή καταναλωτική επιλογή. Όπως τονίζει η πρόεδρος του ΔΣ του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου GRECA, Δρ Κατερίνα Φραϊδάκη «το προϊοντικό ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας αυξάνεται με γρήγορους ρυθμούς, γεγονός που παρατηρείται και στο σύνολο των χωρών του εξωτερικού.
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Το αιφνιδιαστικό και ολοκληρωτικό κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων άνοιξε το δρόμο όχι μόνο για οnline window shopping αλλά για συστηματικές ηλεκτρονικές αγορές, οι οποίες εξελίσσονται σε συνήθεια και συνειδητή καταναλωτική επιλογή. Όπως τονίζει η πρόεδρος του ΔΣ του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου GRECA, Δρ Κατερίνα Φραϊδάκη «το προϊοντικό ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας αυξάνεται με γρήγορους ρυθμούς, γεγονός που παρατηρείται και στο σύνολο των χωρών του εξωτερικού. Οι καταναλωτές στρέφουν τις αγορές τους με μεγάλη ταχύτητα στο online και οι επιχειρηματίες επενδύουν περισσότερο από ποτέ στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου». Ωστόσο, επισημαίνει λέγοντας πως «θα πρέπει όλοι μαζί να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που έχουν αναδυθεί, ιδιαίτερα αυτές στο χώρο των logistics και του last mile delivery για την καλύτερη εμπειρία των καταναλωτών».
Αναφορικά με το περιεχόμενο του ψηφιακού καλαθιού αγορών, σύμφωνα με σχετική έρευνα του GRECA, πρωταγωνιστές ήταν μέχρι στιγμής τα Προϊόντα Ψυχαγωγίας με +433%, Αθλητισμός & Hobby με +129% και τα Παιδικά – Βρεφικά Είδη με +118% για την εβδομάδα 30 Μαρτίου – 5 Απριλίου 2020 σε σχέση με την εβδομάδα 2 Μαρτίου – 8 Μαρτίου 2020 που ήταν η τελευταία εβδομάδα προ καραντίνας. Από το Μάρτιο εκατοντάδες κατηγορίες έχουν εκτοξευθεί από τις online αγορές όπως puzzles με +1.654%, web cameras με +1.256% και στρώματα γυμναστικής με +772% σε σχέση με τον Φεβρουάριο φέτος.
Στον αντίποδα βρίσκονται κατηγορίες ηλεκτρονικού εμπορίου με προϊόντα αυτοκίνησης και μοτοκίνησης, μόδας και ειδών ταξιδιού και μεταφοράς που εμφανίζουν πτώση στην οnline δαπάνη, όπως ενδεικτικά αμορτισέρ αυτοκινήτου με -99%, βαλίτσες ταξιδιού με -63% και γόβες με -51%.
Η κατηγορία της μόδας έδειξε τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης με αύξηση 4% σε online επισκεψιμότητα την εβδομάδα 30 Μαρτίου – 5 Απριλίου 2020, λόγω και των online αγορών για την πασχαλινή περίοδο.
Να σημειωθεί ότι τα στοιχεία αντλήθηκαν από 4.451 eshops με τα οποία συνεργάζεται το Skroutz, από 2.116 e shops με τα οποία συνεργάζεται το Best Price και από εκατομμύρια δεδομένα τοποθεσίας των Google Maps, χωρίς να επεξεργαστεί κανένα προσωπικό δεδομένο χρηστών. Από την έρευνα έχουν εξαιρεθεί όλες οι κατηγορίες υπηρεσιών (όπως αεροπορικά εισιτήρια, μουσική, ταινίες, συνδρομές σε παιχνίδια) αλλά και η κατηγορία αγορών από online super markets.
Στο +15% οι πωλήσεις των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων μόδας
Ανάκαμψη όμως έδειξαν και οι πωλήσεις των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων μόδας, παρόλη την αρχική πτώση που ξεπέρασε το 35% το πρώτο διάστημα των μέτρων αντιμετώπισης του Covid-19. Σύμφωνα με τη μηχανή αναζήτησης GLAMI (μέρος του ομίλου Inspigroup, ενός δικτύου από fashion websites σε 14 χώρες: Τσεχία, Ελλάδα, Γερμανία, Γαλλία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Ρωσία, Ιταλία, Ισπανία, Ρουμανία, Τουρκία, Βουλγαρία, Ουκρανία και Κροατία), η αύξηση που παρατηρείται σε παραγγελίες, αναζητήσεις και κυρίως σε πωλήσεις μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου ανέρχεται πλέον στο +15% και παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισαν τα e shop σε όλο το φάσμα των συνεργατών τους από την προμήθεια νέου εμπορεύματος μέχρι και τις καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών. Το θετικό είναι πως το 50% των καταναλωτών, σύμφωνα με τα στοιχεία του GLAMI, δηλώνει ότι σκοπεύει να αγοράσει περισσότερα προϊόντα online, ακόμη και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων, αφού ανακάλυψε καινούργια eshop και είδε τα θετικά των ηλεκτρονικών αγορών ενώ το 40% σκοπεύει να διατηρήσει την ίδια αγοραστική συχνότητα με το παρελθόν. Τέλος, 9% ήταν το ποσοστό αυτών που αγόρασε για πρώτη φορά προϊόντα μόδας online κατά την περίοδο της καραντίνας.
Eιδικότερα, oι μεγαλύτερες εβδομαδιαίες μεταβολές καταγράφηκαν την εβδομάδα 20-26.04 σε συγκεκριμένες κατηγορίες Σανδάλια και πέδιλα (+90 %), Γυαλιά ηλίου (+85%),Ρούχα ύπνου (+76 %), Φορέματα (+56 %), Εσπαντρίγιες (+52 %), Εσώρουχα (+49 %), Παιδικά ρούχα (+34%). Τις τελευταίες μέρες του Απριλίου άλλες δύο καλοκαιρινές κατηγορίες κινήθηκαν ανοδικά: τα μαγιό (+62%) και οι βερμούδες/ σορτς (+76%) σε αντίθεση με τα εσώρουχα (-35%) και τα παιδικά ρούχα (-31%).
Ωστόσο, την εβδομάδα πριν τον Απρίλιο δηλαδή από 30/3 έως 5/4/2020 (πίνακας) τα στοιχεία έδειξαν αύξηση πωλήσεων στα αθλητικά, στα ρούχα ύπνου, στα εσώρουχα και τα παιδικά ρούχα.
Αναφορικά με το τι ζητούν οι καταναλωτές από τα καταστήματα μόδας σχεδόν για το 40% των ερωτηθέντων η δωρεάν παράδοση είναι το πιο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να διαθέτει ένα online κατάστημα. Το 37% ενδιαφέρεται για την ιδανική αναλογία τιμής-ποιότητας ενώ οι αυστηροί κανόνες υγιεινής και η άριστη εξυπηρέτηση αποτελούν την τρίτη πιο δημοφιλή απάντηση με 30%. Τέλος οι εκπτώσεις και οι φθηνότερες τιμές επηρεάζουν το με 25% των πελατών. Ψηλά στις προτιμήσεις (21%) βρίσκεται και η πληρωμή με αντικαταβολή, πάγια επιλογή των Ελλήνων εδώ και χρόνια. Τέλος, το 73% των Ελλήνων αναμένουν ότι τα καταστήματα ειδών μόδας θα αποστειρώνουν τα προϊόντα μετά από κάθε δοκιμή ή επιστροφή. Αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν ισότιμα μοιράζονται οι διαφορετικές ομάδες των καταναλωτών ως προς τη δαπάνη σε προϊόντα μόδας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το 28% δηλώνει ότι ξόδεψε περισσότερα, το 31% παρέμεινε στις ίδιες δαπάνες ενώ το 37% συγκρατήθηκε και δήλωσε ότι ξόδεψε λιγότερα. Η ανάγκη για συγκεκριμένα προϊόντα (π.χ. ρούχα για το σπίτι) λόγω των συνθηκών και οι online προσφορές αποτέλεσαν τους δύο βασικούς λόγους που οι καταναλωτές προχώρησαν σε αγορές. Σημαντικό είναι και το συναισθηματικό υπόβαθρο αφού το 28% δήλωσε ότι ο κυριότερος λόγος ήταν να προσφέρουν χαρά στον εαυτό τους ή σε κάποιον άλλο. Το 12% των χρηστών είχε ως κίνητρο να υποστηρίξει Ελληνικές μάρκες και καταστήματα.
Τι πούλησε η Ελλάδα μέσω της eBay το πρώτο τρίμηνο του 2020
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα ελληνικών καταστημάτων και Ελλήνων πωλητών κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 και εν μέσω πανδημίας παρουσίασε η eBay. Πρόκειται για προϊόντα τα οποία διακινήθηκαν μέσα από την πολυεθνική πλατφόρμα αλά και το Hub που έχει δημιουργηθεί με στόχο τη στήριξη της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας και αγοράς.
Σύμφωνα με στοιχεία της eBay η ζήτηση για τις ελληνικές κατηγορίες που κατέγραψαν άνοδο, προήλθε κυρίως από χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Η.Π.Α., η Γερμανία αλλά και η Ελλάδα. Η ζήτηση για τις ελληνικές κατηγορίες που κατέγραψαν άνοδο, προήλθε κυρίως από χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Γερμανία αλλά και η Ελλάδα. Καθαριστικά χεριών και θερμόμετρα, καθώς και μάσκες και αναπνευστήρες αποτελούν τις κατηγορίες που κατέγραψαν άνοδο. Ανάμεσα στις 5 κορυφαίες κατηγορίες της eBay, βρίσκονται τα βιντεοπαιχνίδια, με τους Έλληνες πωλητές της συγκεκριμένης κατηγορίας προϊόντων, να βλέπουν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 80%. Επίσης, οι πωλήσεις μυρωδικών και βοτάνων σημείωσαν αύξηση κατά 42%, με τις παραγγελίες να προέρχονται κυρίως από καταναλωτές του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ προϊόντα, όπως τσάι και αφεψήματα σημείωσαν άνοδο 62%, με 1.600 προϊόντα να έχουν πωληθεί συνολικά.
Παράλληλα, ένας σημαντικός αριθμός αγοραστών από το Ηνωμένο Βασίλειο και το Χόνγκ Κόνγκ έχουν αγοράσει σχεδόν 1.300 μάσκες προσώπου μιας χρήσης από Έλληνες πωλητές, με τη συγκεκριμένη κατηγορία να καταγράφει μηδενικές πωλήσεις το προηγούμενο διάστημα. Ελληνικές επιχειρήσεις έκαναν 51 φορές περισσότερες πωλήσεις σε εξωτερικές πισίνες και 41 φορές περισσότερες πωλήσεις σε λευκώματα διακόσμησης καθώς οι γονείς αναζητούσαν δημιουργικούς τρόπους για να κρατάνε τα παιδιά απασχολημένα. Τα φορητά μίξερ σημείωσαν 25 φορές περισσότερες πωλήσεις, τα μπαχαρικά και τα καρυκεύματα κατέγραψαν άνοδο κατά 320%, ενώ τα είδη μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής κατέγραψαν 12 φορές υψηλότερες πωλήσεις. Επίσης οι πωλήσεις των οικιακών αρωμάτων αυξήθηκαν κατά 50%, των κεριών 125%, των γλυπτών και των ειδωλίων 67%, των καθρεφτών 500% και των μαξιλαριών 90%. Τα είδη για γυμναστήριο, τρέξιμο και γιόγκα, σημείωσαν άνοδο κατά 80%. Επίσης οι πολίτες της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου αγόρασαν σχεδόν 6.200 ανταλλακτικά αυτοκινήτων από Έλληνες πωλητές, με τη συγκεκριμένη κατηγορία να σημειώνει 13% άνοδο. Παράλληλα, είδη που σχετίζονται με τη χριστιανική θρησκεία, όπως άμφια, μετάλλια και κοσμήματα είχαν μεγάλη ζήτηση στις Ηνωμένες Πολιτείες, με τις αγορές να ξεπερνούν τα 2.200 τεμάχια.
Όπως τονίζει ο Ilya Kretov, Γενικός Διευθυντής της eBay για τις παγκόσμιες αναδυόμενες αγορές, «πιστεύουμε πως είναι καθήκον μας να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να δημιουργήσουμε ευκαιρίες που θα ενισχύσουν την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα. Γι’ αυτό και ξεκινήσαμε το πρόγραμμα Always Open στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα δημιουργήσαμε μία σελίδα, ειδικά σχεδιασμένη για τους Έλληνες πωλητές. Έχουμε ήδη παρατηρήσει 25% αύξηση νέων πωλητών, συγκριτικά με τον περασμένο μήνα. Συνολικά, αυτή τη στιγμή, οι Έλληνες πωλητές της πλατφόρμας αριθμούν πάνω από 12.000 και κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε ώστε να αυξήσουμε αυτό τον αριθμό και να υπογραμμίσουμε στο ελληνικό κοινό πως το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει τη δυνατότητα να ξεπερνάει εμπόδια, όπως αυτά που αντιμετώπισε ο επιχειρηματικός κόσμος το διάστημα της πανδημίας».