Το ρεπορτάζ αναφέρεται και στις δηλώσεις της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, σύμφωνα με την οποία η Αθήνα ζητά συστηματικά -από το Σεπτέμβριο του 2003, όταν ξεκίνησε η κατασκευή του Μουσείου της Ακρόπολης- την επιστροφή των Γλυπτών διότι αποτελούν «προϊόν κλοπής».
Ένα ακόμα διθυραμβικό κείμενο για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα δημοσιεύτηκε στην βρετανική Guardian.
Σε άρθρο της η Έλενα Σμιθ, υποστηρίζει τον επαναπατρισμό των Γλυπτών και αναφέρει πως «η παρούσα ελληνική κυβέρνηση -όπως και κάθε ελληνική κυβέρνηση- δεν πρόκειται να σταματήσει να διεκδικεί τα κλεμμένα».
«Προϊόν κλοπής: Η Ελλάδα ωθεί το Ηνωμένο Βασίλειο να επιστρέψει τα μάρμαρα του Παρθενώνα» είναι ο τίτλος του ιδιαίτερα αιχμηρού κειμένου της Σμιθ.
Το ρεπορτάζ αναφέρεται και στις δηλώσεις της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, σύμφωνα με την οποία η Αθήνα ζητά συστηματικά -από το Σεπτέμβριο του 2003, όταν ξεκίνησε η κατασκευή του Μουσείου της Ακρόπολης- την επιστροφή των Γλυπτών διότι αποτελούν «προϊόν κλοπής».
Απόφαση «αντίθετη με οποιαδήποτε ηθική αρχή»
Η δημοσιογράφος τονίζει ότι το περασμένο Σάββατο, καθώς το τετραώροφο οικοδόμημα σηματοδότησε την 11η επέτειό του, η Αθήνα έφερε και πάλι στο προσκήνιο την επιστροφή των μαρμάρων χαρακτηρίζοντάς τη παράνομη και «αντίθετη με οποιαδήποτε ηθική αρχή».
«Η σημερινή ελληνική κυβέρνηση – όπως κάθε ελληνική κυβέρνηση – δεν πρόκειται να σταματήσει να διεκδικεί τα κλεμμένα γλυπτά τα οποία το Βρετανικό Μουσείο, σε αντίθεση με οποιαδήποτε ηθική αρχή, εξακολουθεί να κρατά παράνομα» αναφέρει το άρθρο.
Οι Βρετανοί εξέφρασαν την υποστήριξή τους για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών
Για χρόνια, τονίζει, το Μουσείο υποστήριξε ότι η Αθήνα δεν είχε κατάλληλο μέρος για να φιλοξενήσει τα αριστουργήματα του Φειδία, επιμένοντας ότι η στάση του ήταν «σε πλήρη αντίθεση» με την άποψη των πολιτών του Ηνωμένου Βασιλείου. Σε επανειλημμένες δημοσκοπήσεις, οι Βρετανοί εξέφρασαν την υποστήριξή τους για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών, τα οποία απομακρύνθηκαν από τον Παρθενώνα το 1802 κατόπιν εντολής του Λόρδου Έλγιν.
«Είναι λυπηρό που ένα από τα μεγαλύτερα και πιο σημαντικά Μουσεία του κόσμου εξακολουθεί να διέπεται από ξεπερασμένες, αποικιοκρατικές απόψεις» αναφέρει χαρακτηριστικά η Σμιθ.
Δυναμική διεκδίκηση από την Αθήνα
Επιπλέον η ελληνική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να μην σταματήσει την διεκδίκηση των μαρμάρων ειδικά πριν τον εορτασμό για τα 200 χρόνια από την Ανεξαρτησία της.
Ο ίδιος ο Έλληνας πρωθυπουργός είχε δηλώσει λίγες εβδομάδες μετά την εκλογή του, ότι ήταν έτοιμος να επιτρέψει να ταξιδέψουν εκτός Ελλάδας άλλες αρχαιότητες προκειμένου να εκτεθούν στο Λονδίνο, με αντάλλαγμα την επανένωση των Γλυπτών με «ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς».
Έλληνες κυβερνητικοί αξιωματούχοι δεν απέκλεισαν να ασκηθεί σχετική πίεση και από την ΕΕ, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης συμφωνίας για το Brexit. Από την πλευρά του, ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου έχει χαρακτηρίσει την απομάκρυνση των Γλυπτών από την Ελλάδα ως «δημιουργική πράξη». Όσοι επιθυμούν την επιστροφή των Γλυπτών στην Αθήνα, θεωρούν ότι η σχετική αίθουσα στο Μουσείο της Ακρόπολης αποτελεί το τέλειο αντίδοτο στη σκοτεινή αίθουσα όπου φιλοξενούνται στο Βρετανικό Μουσείο.
Πέρυσι, στα δέκατα γενέθλια του Μουσείου Ακρόπολης, το βρετανικό λόμπι για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα διαμαρτυρήθηκε για την «κατοχή» τους από το Βρετανικό Μουσείο διοργανώνοντας μια πρωτοφανή στα χρονικά μουσική διαδήλωση μέσα στο ίδρυμα που τα στεγάζει: η Ελληνίδα τραγουδοποιός Hellena ερμήνευσε το τραγούδι της «The Parthenon Marbles (bring them back)» στην Aίθουσα Ντουβίν του λονδρέζικου Μουσείου, παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών.
Το περασμένο Σάββατο, ανήμερα την 11η επέτειο του Μουσείου που χτίστηκε στην Αθήνα για να στεγάσει τα σπουδαία ευρήματα από τον βράχο της Ακρόπολης, η διαμαρτυρία ακολούθησε, μοιραία, τις επιταγές της εποχής του κορωνοϊού: η Βρετανία είναι ακόμη σε lockdown, η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς επιτρέπεται μόνο για «απαραίτητες διαδρομές» και το Βρετανικό Μουσείο είναι κλειστό.
Έτσι, τα μέλη της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα βρέθηκαν έξω από το Μουσείο, στο Μπλούμσμπερι του Κεντρικού Λονδίνου, και τοποθέτησαν πανό στην περίφραξή του τηρώντας τις απαραίτητες αποστάσεις.