Ο Φώτης Κοσμάτος, διευθυντής Πωλήσεων Τεχνολογικών Υπηρεσιών της ΙΒΜ σε Ελλάδα & Κύπρο, μιλά στη «Ν» για τη μετά Covid εποχή στο χώρο του επιχειρείν και τα όσα διδαχθήκαμε γύρω από τις τεχνολογίες, τις υπηρεσίες και τις λύσεις που απαιτούνται για την υποστήριξη της ασφαλούς, ευέλικτης και παραγωγικής εργασίας εξ αποστάσεως.
Ο Φώτης Κοσμάτος, διευθυντής Πωλήσεων Τεχνολογικών Υπηρεσιών της ΙΒΜ σε Ελλάδα & Κύπρο, μιλά στη «Ν» για τη μετά Covid εποχή στο χώρο του επιχειρείν και τα όσα διδαχθήκαμε γύρω από τις τεχνολογίες, τις υπηρεσίες και τις λύσεις που απαιτούνται για την υποστήριξη της ασφαλούς, ευέλικτης και παραγωγικής εργασίας εξ αποστάσεως.
Υποθέτω ότι ως εταιρεία τεχνολογίας, η IBM προσαρμόστηκε εύκολα στο νέο περιβάλλον της εξ αποστάσεως εργασίας. Πράγματι η μετάβαση έγινε από τη μία μέρα στην άλλη; Ποια ήταν η πρόκληση;
«Σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες, πρώτο μέλημα φυσικά ήταν η υγεία και η ασφάλεια όλων, με την τήρηση των σχετικών κατευθύνσεων που δόθηκαν και των μέτρων που ελήφθησαν. Από εκεί και πέρα, η μετάβασή μας στο νέο περιβάλλον εργασίας ήταν όντως εύκολη υπόθεση, καθώς μεγάλοι, παγκόσμιοι οργανισμοί όπως η ΙΒΜ είχαν ήδη στο μοντέλο καισ τη φιλοσοφία τους την απομακρυσμένη εργασία, ενώ ταυτόχρονα η ίδια η εταιρεία είναι από τους πρωτοπόρους όσον αφορά τις τεχνολογίες, τις υπηρεσίες και τις λύσεις που απαιτούνται για την υποστήριξη της ασφαλούς, ευέλικτης και παραγωγικής εργασίας εξ αποστάσεως. Εξίσου σημαντικές ήταν και οι προσπάθειές μας στην άμεση υποστήριξη των αναγκών των πελατών μας και τη διασφάλιση της μέγιστης δυνατής επιχειρησιακής συνέχειας για όλους. Πρόκειται για μια διαδικασία η οποία στέφθηκε με επιτυχία, δεδομένης και της στενής, ουσιαστικής σχέσης που αναπτύσσει η IBM με τις εταιρείες και τους οργανισμούς που την εμπιστεύονται. Τα νέα δεδομένα που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας επιβεβαίωσαν για άλλη μια φορά τον ζωτικής σημασίας ρόλο των καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων στην εύρυθμη και ευέλικτη λειτουργία μιας σύγχρονης επιχείρησης».
Με ποιες υπηρεσίες/προϊόντα συμμετείχε η ΙΒΜ στην προσαρμογή των επιχειρήσεων της ελληνικής αγοράς στη νέα τάξη πραγμάτων;
«H IBM από την πρώτη στιγμή θεώρησε χρέος να συμβάλει στις παγκόσμιες προσπάθειες για την αντιμετώπιση του κορονοϊού σε όλα τα επίπεδα, θέτοντας στην υπηρεσία κρατών, υγειονομικών οργανισμών, επιχειρήσεων και πολιτών ένα ευρύ φάσμα δωρεάν τεχνολογιών και λύσεων, σε δύο κυρίως άξονες, αυτούς του IBM Cloud και της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ). Παράλληλα, αναπτύξαμε την πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης IBM Watson Assistant for Citizens, για την παροχή άμεσης και έγκυρης ενημέρωσης του πληθυσμού για θέματα κορονοϊού και τη διαθέσαμε δωρεάν σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, απελευθερώνοντας έτσι πολύτιμους κρατικούς πόρους οι οποίοι μπόρεσαν να αφιερωθούν στην κάλυψη άλλων αναγκών. Αντίστοιχα και στην Ελλάδα ανταποκριθήκαμε άμεσα στο κάλεσμα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης παρέχοντας μια μεγάλη γκάμα από δωρεάν λύσεις για επιχειρήσεις μέσω της πρωτοβουλίας #DigitalSolidarityGR αλλά και δημιουργώντας την ελληνική εκδοχή του Watson Assistant for Citizens, o οποίος και βρίσκεται διαθέσιμος στο site της κυβέρνησης που αφορά τα μέτρα για τον κορονοϊό https://covid19.gov.gr».
Ποια είναι τα ψηφιακά εργαλεία και οι τεχνολογίες που απαιτούνται για μια εταιρεία στην ψηφιακή εποχή ώστε να είναι σε θέση να μειώσει σε έκτακτες συγκυρίες (π.χ. πανδημία) κινδύνους όπως αυτοί της ασυνέχειας, της μείωσης της απόδοσης, της υστέρησης έναντι του ανταγωνισμού κ.ο.κ.;
«Η ανάγκη για τεχνολογίες και υπηρεσίες που διευκολύνουν τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή φάνηκε προφανώς να επιτείνεται κατά την πανδημία. Είναι όμως πάγια άποψή μας πως αποτελούν λύσεις που είναι έτσι κι αλλιώς απαραίτητες για το οπλοστάσιο κάθε οργανισμού, ώστε να αντεπεξέλθει στις σύγχρονες προκλήσεις. Με τα νέα δεδομένα που θέτει ο Covid-19 στη λειτουργία των επιχειρήσεων, η ΙΒΜ προσφέρει στους οργανισμούς σειρά ολοκληρωμένων λύσεων που στοχεύουν στην ενίσχυση του μοντέλου απομακρυσμένης εργασίας (με έμφαση σε ενοποιημένες πλατφόρμες Digital Workplace με virtual desktops αλλά και τα απαραίτητα εργαλεία τηλε-συνεργασίας). Επιπλέον, θεωρούμε ότι όλες οι επιχειρήσεις θα χρειαστεί να επαναπροσδιορίσουν τις απαιτήσεις επιχειρησιακής συνέχειας (business continuity) στο επίπεδο τόσο της διαθεσιμότητας των πληροφοριακών τους συστημάτων όσο και της προστασίας έναντι των αυξανόμενων κινδύνων από κυβερνοεπιθέσεις (Cyberesiliency). Στο πλαίσιο αυτό, η ΙΒΜ βοηθά τις επιχειρήσεις με λύσεις που ξεκινούν από συμβουλευτικές υπηρεσίες για τη διαμόρφωση των νέων πλάνων επιχειρησιακής συνέχειας έως και την πλήρη υλοποίησή τους με τη μορφή υπηρεσίας (Cyberesilience as a service). Σημαντικό επίσης ρόλο θα παίξουν οι μεγάλες δυνατότητες ευελιξίας και ασφαλούς προσβασιμότητας που παρέχει το Cloud. Η IBM μέσω του IBM Cloud παρέχει πρόσβαση σε καινοτόμες πλατφόρμες όπως το IBM Watson Media, σε IBM Cloud Virtual Servers και σε υπηρεσίες όπως IBM Aspera Cloud και ΙΒΜ Maas360».
Πού κατευθύνθηκε η ζήτηση την περίοδο του lockdown - σε τι προϊόντα/υπηρεσίες στράφηκαν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι;
«Σημαντικά για τις εταιρείες αποδείχθηκαν τα εργαλεία και οι λύσεις που αφενός τις βοηθούν να προσαρμοστούν με ασφάλεια και ευελιξία στους νέους τρόπους εργασίας και αφετέρου τους επιτρέπουν να επιδείξουν ανθεκτικότητα (business resiliency) απέναντι στα νέα δεδομένα. Το κύριο μέλημα των πελάτων μας κατά την περίοδο του lockdown ήταν να υιοθετήσουν άμεσες λύσεις που θα έδιναν τη δυνατότητα στο σύνολο του εργασιακού δυναμικού της επιχείρησης τους να δουλεύει απομακρυσμένα με όλα τα εργαλεία. Έτσι σε αυτό το διάστημα παρατηρήθηκε μεγάλη ζήτηση για προμήθεια φορητών υπολογιστών, λύσεων για απομακρυσμένη σύνδεση (κυρίως με χρήση VPN τεχνολογίας) αλλά και ενεργοποίηση νέων (σε αρκετούς κλάδους) δυνατοτήτων, όπως ψηφιακές υπογραφές καιvideo conferencing και streaming. Στη μετά-lockdown περίοδο οι επιχειρήσεις θα χρειαστεί να αποφασίσουν την περαιτέρω υιοθέτηση και ενίσχυση όλων αυτών των ψηφιακών εργαλείων με έμφαση στην επιτάχυνση της ψηφιοποίησης των διαδικασιών τους αλλά και των επιλογών για την προσέγγιση των πελατών τους».
Υπάρχουν περιθώρια εξατομικευμένων λύσεων για τις επιχειρήσεις ή μιλάμε απλά για προσαρμογές κοινών εργαλείων, που ταιριάζουν σε όλους;
«Σε μια τόσο ταχύτατα αναπτυσσόμενη και διασυνδεδεμένη πραγματικότητα στην οποία καλούμαστε να ανταποκριθούμε αλλά και με τις δυνατότητες που δίνουν οι τεχνολογικές λύσεις της IBM, η παροχή εξατομικευμένων λύσεων είναι φυσικά εφικτή. Στις περισσότερες των περιπτώσεων όμως, η αλήθεια είναι πως δε χρειάζεται να επανεφευρίσκουμε τον τροχό. Αξιοποιώντας βέλτιστες πρακτικές και λαμβάνοντας υπόψη οικονομίες κλίμακος, μεγέθη, αλλά και το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιείται η εκάστοτε εταιρεία, εμείς συνεργαζόμαστε μαζί τους για να καταλήξουμε από κοινού στις πλέον αποδοτικές λύσεις που απαντούν στις ανάγκες τους».
Σε επίπεδο καταναλωτών, όπου οι τάσεις αλλάζουν με μεγάλη ταχύτητα λόγω της κρίσης, φαίνεται να υπάρχει πεδίο για ανάπτυξη καινοτομιών. Πώς κινείται η εταιρεία; Σε αυτή την κατεύθυνση θα αναπτύξει δράση το Κέντρο Καινοτομίας της IBM στην Αθήνα;
«Είναι βέβαιο πως το ζήτημα της ανάκαμψης της οικονομίας την επόμενη μέρα πρόκειται να αποτελέσει το μεγάλο στοίχημα διεθνώς και εκεί θα πρέπει να εστιάσουμε, καθώς ουσιαστικά πορευόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Από εκεί και πέρα όμως, η εμπιστοσύνη της ΙΒΜ στις δυνατότητες της Ελλάδας είναι διαχρονικά δεδομένη. Πέρα από την ευρεία δραστηριότητα της στη χώρα, η ΙΒΜ έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις όπως το Κέντρο Εξειδίκευσης Big Data & Business Analytics, καθώς και το Κέντρο Παροχής Υπηρεσιών για την υποστήριξη των τεχνολογικών υποδομών της εταιρείας Dow Chemical Company διεθνώς, τα οποία ίδρυσε στην Ελλάδα το 2014. Οι δύο αυτές πρωτοβουλίες δημιούργησαν ποιοτικές θέσεις εργασίας για ένα σημαντικό αριθμό Ελλήνων επιστημόνων και μηχανικών της νέας γενιάς, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας. Σε αυτό το πλαίσιο, πριν λίγες μέρες ανακοινώσαμε σε συνεργασία με την EdgeVerve, θυγατρική της Infosys, την ίδρυση στην Αθήνα ενός Ευρωπαϊκού Κέντρου Εξειδίκευσης για τον Τραπεζικό Τομέα (European Banking Center of Excellence) και την οικογένεια λύσεων Finacle Digital Banking. Το Κέντρο θα παρέχει ολοκληρωμένες Συμβουλευτικές και Τεχνολογικές Υπηρεσίες για την σουίτα λογισμικού Finacle, με στόχοτην επιτάχυνση των έργων ψηφιακού μετασχηματισμού και εκσυγχρονισμού των τραπεζών. Το Κέντρο αυτό θα υποστηρίζει έργα σε όλη την Ευρώπη και θα συνεργάζεται στενά με τα κέντρα παροχής υπηρεσιών της Finacle, παγκοσμίως. Πρόκειται για μια κίνηση που επιβεβαιώνει την προσήλωσή μας στην εγχώρια αγορά και θέτει τις δυνατότητες καινοτομίας της ΙΒΜ στην υπηρεσία της.
Στόχος της ΙΒΜ είναι να συνεχίσουμε να συνεισφέρουμε με όλες μας τις δυνάμεις σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές, για να καταφέρουμε όλοι μαζί να διασφαλίσουμε την ευημερία και την επιστροφή της χώρας στην ανάπτυξη μετά από αυτή τη δύσκολη συγκυρία».