Η σταδιακή αύξηση της κυκλοφορίας των οχημάτων στους δρόμους της Αττικής εν μέσω των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων προκύπτει μέσα από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων που επεξεργάζεται το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής.
Η σταδιακή αύξηση της κυκλοφορίας των οχημάτων στους δρόμους της Αττικής εν μέσω των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων προκύπτει μέσα από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων που επεξεργάζεται το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής.
Με βάση τα στατιστικά δεδομένα που καταγράφουν οι 600 ανιχνευτές κυκλοφορίας που μετρούν συνεχώς τον αριθμό των οχημάτων που διέρχονται από κεντρικές αρτηρίες, η κυκλοφορία εμφανίζει αύξηση περίπου 18%.
Ειδικότερα, κατά τη δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής των μέτρων (30 Μαρτίου με 5 Απριλίου) διαπιστώθηκε μια αύξηση της κυκλοφορίας σε ποσοστό 7,6% σε σύγκριση με τους φόρτους της πρώτης εβδομάδας εφαρμογής των μέτρων (23 με 29 Μαρτίου). Μάλιστα, κατά την τρίτη εβδομάδα εφαρμογής των μέτρων, δηλαδή την τρέχουσα εβδομάδα, παρουσιάστηκε περαιτέρω αύξηση της κυκλοφορίας σε ποσοστό 10% σε σύγκριση με τους φόρτους της πρώτης εβδομάδας εφαρμογής των μέτρων.
Πιο αναλυτικά, με βάση τις μεταβολές των κυκλοφοριακών φόρτων κατά τις εργάσιμες ημέρες (Δευτέρα ως Παρασκευή), προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:
Ενδεικτικά, οι μέσοι ωριαίοι φόρτοι οχημάτων (δηλαδή ο συνολικός αριθμός οχημάτων που περνούν σε μία ώρα από μια διατομή της οδού), που παρουσιάστηκαν στη Λ. Κηφισού στο ύψος των ΚΤΕΛ στο ρεύμα προς Πειραιά, κατά τα χρονικά αυτά διαστήματα, είχαν ως εξής:
2019 - τυπική εβδομάδα βάσης Μαρτίου: 5.209 οχήματα ανά ώρα
2020 - 1η εβδομάδα Μαρτίου (από 2 έως 8 Μαρτίου): 5.335 οχήματα ανά ώρα
2020 - 1η εβδομάδα λήψης των μέτρων (από 23 εως 29 Μαρτίου): 2.558 οχηματα ανά ώρα
2020 - 2η εβδομάδα λήψης των μέτρων (από 30 Μαρτίου έως 5 Απριλίου): 2.830 οχήματα ανά ώρα
2020 - 3η εβδομάδα λήψης των μέτρων (τρέχουσα εβδομάδα): 2.836 οχήματα ανά ώρα.
Οι διαπιστώσεις αυτές χαρακτηρίζονται από την Περιφέρεια Αττικής ως ανησυχητικές, καθώς καταδεικνύουν ότι κυκλοφορούν περισσότεροι πολίτες σε σχέση με την πρώτη εβδομάδα.
Με εντολή του περιφερειάρχη, Γιώργου Πατούλη, τα σχετικά στοιχεία και συμπεράσματα θα μεταβιβαστούν άμεσα στα αρμόδια υπουργεία, προκειμένου να ληφθούν μέτρα που θα περιορίσουν άσκοπες μετακινήσεις των πολιτών.
«Είναι ιδιαίτερα ανησυχητική η αυξανόμενη κυκλοφορία των οχημάτων. Το γεγονός ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους είναι κατά 18% περισσότερα από εκείνα της πρώτης εβδομάδας απαγόρευσης της κυκλοφορίας καταδεικνύει μια χαλάρωση η οποία μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά. Δεν πρέπει να εφησυχάζουμε, καθώς ο κίνδυνος μετάδοσης του κορωνοϊού παραμένει. Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες οφείλουν να συνεργάζονται με τις αρχές και να αποφεύγουν άσκοπες μετακινήσεις και οι αρμόδιες αρχές χρειάζεται να αξιοποιήσουν τα σχετικά στοιχεία πριν το αυξητικό φαινόμενο λάβει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις» δηλώνει ο κ. Πατούλης.
Μετά από σχετικό αίτημα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνέχεια της εφαρμογής του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου και της Περιφέρειας Αττικής, τα στοιχεία που καταγράφονται από τα σημεία μέτρησης του οδικού δικτύου θα προωθούνται καθημερινά και θα αξιοποιούνται από την Πολιτική Προστασία και όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία.
Το Κέντρο Διαχείρισης της κυκλοφορίας
Το Κέντρο Διαχείρισης της κυκλοφορίας υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Έργων και Υποδομών της Περιφέρειας Αττικής.
Από το Κέντρο αυτό γίνεται συνεχώς και σε πραγματικό χρόνο παρακολούθηση της διεξαγωγής της κυκλοφορίας στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, με στόχο τον άμεσο εντοπισμό των κυκλοφοριακών προβλημάτων και τη δρομολόγηση της ταχείας επίλυσης αυτών. Για τον σκοπό αυτόν έχουν εγκατασταθεί σε επιλεγμένα σημεία των αρτηριών αυτών περισσότεροι από συνολικά 600 ανιχνευτές κυκλοφορίας, οι οποίοι μετρούν συνεχώς τον αριθμό των οχημάτων που διέρχονται από τα σημεία αυτά. Οι μετρήσεις αυτές αποστέλλονται αυτοματοποιημένα στο Κέντρο Διαχείρισης, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν είτε σε πραγματικό χρόνο στις εφαρμογές διαχείρισης της κυκλοφορίας που «τρέχουν» συνεχώς στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές του Κέντρου, είτε ως ιστορικό αρχείο στην εκπόνηση μελετών από τους συγκοινωνιολόγους για τη βελτίωση των ρυθμίσεων στους φωτεινούς σηματοδότες.