Απόψεις
Σάββατο, 07 Μαρτίου 2020 11:52

Κορωνοϊός: Κλειστά σχολεία; Ή μήπως όχι;

Αρκετές ημέρες τώρα, δύο θέματα μονοπωλούν την επικαιρότητα. Τα γεγονότα στον Έβρο και ο κορωνοϊός ή COVID-19, όπως είναι η επιστημονική του ονομασία.

Του Εμμανουήλ Αυγερινού, 
Επιθεωρητή Ελεγκτή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας

Αρκετές ημέρες τώρα, δύο θέματα μονοπωλούν την επικαιρότητα. Τα γεγονότα στον Έβρο και ο κορωνοϊός ή COVID-19, όπως είναι η επιστημονική του ονομασία.

Το θέμα των γραμμών αυτών είναι ο COVID-19 και αφορμή, όχι ιατρικές οδηγίες μια και ο γράφων δεν είναι ιατρός, αλλά κάποιες δηλώσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας σχετικά με την ανάγκη, του να κλείσουν όλες οι σχολικές μονάδες της χώρας.

Οι δηλώσεις αυτές προήλθαν από τον κ. Ηλία Μόσιαλο (04/03/2020) τον καθηγητή Πολιτικής της Υγείας στο London School of Economics (LSE) και πρώην υπουργό, αλλά και τον Έλληνα καθηγητή του Yale, κ. Νικόλαο Χρηστάκη (05/03/2020). Και οι δύο μάλιστα πρότειναν, οι χαμένες ώρες διδασκαλίας να αναπληρωθούν με εξ αποστάσεως μαθήματα (μέσω υπολογιστή στο σπίτι) αλλά και μέσω της τηλεόρασης.

Είναι σαφές ότι, όταν τέτοιες δηλώσεις γίνονται από καθηγητές που διδάσκουν σε δύο από τα πιο γνωστά Πανεπιστήμια παγκοσμίως, οι πολίτες να ανησυχούν και φυσιολογικά να υιοθετούν αυτές τις πρακτικές ή αυτά τα μέτρα αν προτιμάτε.

Είναι όμως αυτή η λύση; Ή καλύτερα, είναι αυτή η μόνη και άμεση λύση στο πρόβλημα που ακούει στο όνομα κορωνοϊός;

Πάμε να δούμε λοιπόν, τι θα σημάνει το κλείσιμο των σχολείων.

1. Στις σχολικές μονάδες της χώρας μας, μαθητεύουν περίπου 1.000.000 μαθητές. Οι γονείς όλων αυτών των παιδιών, οι εργαζόμενοι γονείς, αναλογίζεται κανείς σε τι κατάσταση θα βρεθούν από τη μια στιγμή στην άλλη;

Και το πρόβλημα θα είναι ακόμα οξύτερο στα Νηπιαγωγεία και στα Δημοτικά. Όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης, το κράτος προσπαθεί να βοηθήσει  με τον τρόπο, που το ίδιο το κράτος θεωρεί σωστό. Στην προσπάθεια αυτή, επέκτεινε τον θεσμό των ολοήμερων Νηπιαγωγείων και Δημοτικών, ένα θεσμό που αποκλειστικό σκοπό έχει τη βοήθεια όλων των γονιών αλλά κυρίως των εργαζόμενων γονιών. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, περίπου 200.000 παιδιά στην Ελλάδα απασχολούνται στα σχολεία έως τις 4 το απόγευμα. Οι εργαζόμενοι γονείς αυτών των παιδιών τι θα κάνουν εάν κλείσουν τα σχολεία;

2. Στα πλαίσια του ολοήμερου σχολείου, το κράτος έχει αποφασίσει να παρέχει δωρεάν γεύματα, σχεδόν σε όλους τους μαθητές των ολοημέρων. Στις 20/09/2018  με Απόφαση του υπουργείου Παιδείας (αρ. πρωτ. Φ.14/ΦΜ/156364/Δ1 ΑΔΑ: Ω14Μ4653ΠΣ-Υ64), υλοποιείται το πρόγραμμα «Σχολικά Γεύματα» σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα αυτό, όπως αναλυτικά περιγράφεται στην ανωτέρω απόφαση, αφορά σε 946 σχολικές μονάδες πανελλαδικά, περίπου σε 153.000 μαθητές. Τον Αύγουστο του 2019 (ΦΕΚ 3210 Β΄/ 22-08-2019), όπως αναλυτικά περιγράφεται  στο ΦΕΚ, το πρόγραμμα αυτό επεκτάθηκε σε 1.227 σχολικές μονάδες πανελλαδικά, ανεβάζοντας τον αριθμό των μαθητών περίπου σε 200.000.

Αυτό θεωρεί το κράτος ότι πρέπει να κάνει, αυτό κάνει. Και είναι βέβαιο ότι το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε οικογένειες, που όπως λέμε, τα βγάζουν δύσκολά πέρα. Ίσως κάποιοι θεωρούν ότι τα γεύματα αυτά, θα πηγαίνουν delivery, στα σπίτια των μαθητών. Και πάλι ρωτώ, οι εργαζόμενοι γονείς αυτών των παιδιών τι θα κάνουν εάν κλείσουν τα σχολεία;

Εάν το κράτος, αποδεχτεί τις προτάσεις περί κλεισίματος των σχολείων, θα χορηγήσει άδεια στους δημοσίους υπαλλήλους, που είναι γονείς, για όσο διάστημα θα είναι κλειστά τα σχολεία;

Ή μήπως τα παιδιά των Νηπιαγωγείων (4 και 5 ετών), της Α΄ Δημοτικού (6 ετών), της Β΄ Δημοτικού (7 ετών) αλλά και των άλλων τάξεων του Δημοτικού, θα μένουν μόνα τους στο σπίτι;

Θα υποχρεώσει το κράτος τις ιδιωτικές εταιρείες να πράξουν το ίδιο, για τους εργαζόμενους γονείς στον ιδιωτικό τομέα; Και πάλι ρωτώ, οι εργαζόμενοι γονείς αυτών των παιδιών τι θα κάνουν εάν κλείσουν τα σχολεία;

3.  Οι προτείνοντες διδασκαλία εξ αποστάσεως για τους μικρούς μαθητές, έχουν την εντύπωση ότι στην Ελλάδα υπάρχουν οι υποδομές του London School of Economics και του Yale ή οι υποδομές των χωρών που υπάρχουν σε αυτά τα Πανεπιστήμια;

Μήπως έχουν την εντύπωση ότι το σύνολον των μαθητών στην Ελλάδα έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο ή γνωρίζει να το χειρίζεται;

Ας ενημερώσει  λοιπόν πρώτα το κράτος, ότι όσες ημέρες θα κλείσουν τα σχολεία, θα πρέπει τόσες ημέρες να παραταθεί το σχολικό έτος!!!!

Φαντάζεται κάνεις ότι η παράταση του σχολικού έτους θα γίνει αποδεκτή από την εκπαιδευτική κοινότητα, από τους μαθητές και τους γονείς;

Φαντάζεται κανείς τις αντιδράσεις που θα υπάρξουν, εάν το σχολικό έτος παραταθεί, μέχρι τις 10 Ιουλίου για παράδειγμα;

4. Σε λίγες εβδομάδες ξεκινούν τα προεόρτια των πανελληνίων εξετάσεων. Πανελλήνιες εξετάσεις, που για να γίνουν, απαιτείται προγραμματισμός από το σύνολον της Εκπαιδευτικής κοινότητας.

Τι θα γίνει εδώ; Θα ακυρωθεί ο προγραμματισμός κράτους  και μαθητών; Θα μεταφερθούν οι πανελλήνιες για τον Αύγουστο; Φαντάζεται κανείς τις αντιδράσεις,  έστω και στο άκουσμα κάτι τέτοιου;

Κάθε ενέργεια έχει και τα αποτελέσματά της. Οι μαθητές, προφανώς και επιθυμούν να κλείσουν τα σχολεία, ένα μήνα για παράδειγμα. Ναι να κλείσουν, αλλά το καλοκαίρι καλοκαίρι.

Και ο σκύλος χορτάτος και η πίτα ολόκληρη, δεν γίνεται. 

5. Στις 30-01-2020 με αρ. πρωτ. 13249/Δ2, του υπουργείο Παιδείας απέστειλε σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης (13 συνολικά), των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (58 συνολικά) και των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (58 συνολικά), εγκύκλιο με Θέμα «Ενημέρωση σχετικά με νέο κοροναϊό 2019-nCOV»

Στην εγκύκλιο αυτή αναφέρεται ότι:

«Σας διαβιβάζουμε την με αρ. πρωτ. 1861/29-01-2020 του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας με θέμα: «Οδηγίες σχετικά με τα μέτρα πρόληψης κατά της διασποράς λοίμωξης από τον νέο κοροναϊό 2019-nCOV στις σχολικές μονάδες και φορείς που προσφέρουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες.

»Παρακαλούμε να ενημερώσετε την εκπαιδευτική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικούς, Συλλόγους Γονέων και κηδεμόνων) προκειμένου να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για την πρόληψη κατά της διασποράς λοίμωξης από τον νέο κοροναϊό 2019-nCOV».

Προσέξτε. 30 Ιανουαρίου έγινε αυτό. Υλοποιήθηκε η εγκύκλιος του υπουργείου; Ενημερώθηκαν ΟΛΕΣ και ΟΛΟΙ, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές για τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ);

Όσες και όσοι διαβάζετε αυτές τις σειρές, μπορείτε να δώσετε μόνοι σας απάντηση, ανάλογα με το πώς το έχει βιώσει η καθεμιά και ο καθένας από εσάς.

Ο Διευθυντής του Εργαστηρίου Μικροβιολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, κ. Αθανάσιος Τσακρής, σίγουρα ειδικότερος του γράφοντος, δήλωσε σχετικά με το θέμα, στις 05/03/2020:

«Όταν διαπιστωθεί έντονη εγχώρια μετάδοση, ένα από τα μέτρα που θα εκτιμηθούν θα είναι και το κλείσιμο των σχολείων. Το κλείσιμο των σχολείων έχει νόημα στην αρχή των επιδημιών και όχι στη φάση -όπως έγινε στην Ιταλία- που είναι σε μεγάλη έξαρση».

Ας μείνουν λοιπόν στην άκρη οι κορώνες του κορωνοϊού, περί άμεσου κλεισίματος των σχολείων σε όλη τη χώρα.

Ας αναλωθούν και αυτοί και όλοι μας, να ενημερωθούμε σωστά από τους ειδικούς, αλλά και να κάνουμε πράξη αυτά που οι ειδικοί προτείνουν, χωρίς πανικούς και χωρίς υπερβολές.

Το κράτος θα μετρηθεί, στο τέλος της ημέρας. Έως τώρα, ανταποκρίνεται όπως και όσο απαιτείται.

Δεν είναι καθόλου μα καθόλου εύκολο, για τους λόγους που εξηγήθηκαν παραπάνω, μια κυβέρνηση να πάρει μια τέτοια απόφαση. Αν χρειαστεί, θα το κάνει. Όχι όμως αβίαστα.

Με πολλή πολλή σκέψη και μετά από τη γνώμη των ειδικών, όπως, ορθά κατά τη γνώμη μου, δήλωσε η υφυπουργός Παιδείας κ. Ζαχαράκη.

ΥΓ. Τον εφετινό χειμώνα και έως 5 Μαρτίου 2020, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση  του ΕΟΔΥ, στη χώρα μας έχουμε 88 θανάτους από την απλή γρίπη. Και δεν έκλεισαν ακόμα τα σχολεία;;;;;;