Απόψεις
Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου 2020 07:00

Χρηματιστηριακή φούσκα και απολύσεις

Μαζικές απολύσεις από επιχειρήσεις κολοσσούς, προειδοποιήσεις για επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία από την επιδημία του κοροναϊού, οικονομικά δεδομένα όχι και τόσο αισιόδοξα για την πορεία των πιο αναπτυγμένων οικονομιών του πλανήτη, γράφει ο Μωυσής Λίτσης.

Από την έντυπη έκδοση

Του Μωυσή Λίτση
[email protected]

Μαζικές απολύσεις από επιχειρήσεις κολοσσούς, προειδοποιήσεις για επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία από την επιδημία του κοροναϊού, οικονομικά δεδομένα όχι και τόσο αισιόδοξα για την πορεία των πιο αναπτυγμένων οικονομιών του πλανήτη.

Ακόμη και στις ΗΠΑ, όπου ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επαίρεται για τις επιδόσεις της οικονομίας, η ανάπτυξη κυμαίνεται λίγο πάνω από το 2%. Ποσοστό το οποίο είναι το χαμηλότερο από οποιαδήποτε μεταπολεμικά περίοδο «ανάκαμψης». Η Κίνα, πριν ακόμη από τον κοροναϊό, κατέγραψε πέρυσι τη χαμηλότερη ανάπτυξη εδώ και 30 χρόνια.

Με δεδομένο ότι τεράστιες περιοχές βρίσκονται σε καραντίνα και εκδηλώνονται ήδη τα πρώτα προβλήματα στη διεθνή αλυσίδα τροφοδοσίας, η κινεζική ανάπτυξη εκτιμάται ότι θα περιοριστεί κατά πολύ το πρώτο τρίμηνο. Η Ιαπωνία, τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, προκάλεσε διεθνώς σοκ, ανακοινώνοντας προ ημερών ότι η οικονομία της συρρικνώθηκε 6,3% το τέταρτο τρίμηνο του 2019. 

Τα περιβόητα «αμπενόμικς» δεν φαίνεται να πετυχαίνουν τη γιατρειά που υποσχόταν ο πρωθυπουργός Σίνζο Άμπε. Η Γερμανία, ατμομηχανή της οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, φλερτάρει με την ύφεση, με τις μεγάλες βιομηχανίες να αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τις εξαγωγές, καθώς η ζήτηση από την Κίνα περιορίζεται λόγω του κοροναϊού, ενώ πριν από την επιδημία η ατμόσφαιρα εμπορικού πολέμου επηρέαζε αρνητικά τις προοπτικές. Η γερμανική οικονομία αναπτύχθηκε μόλις 0,1% το τελευταίο τρίμηνο πέρυσι.

Η διεθνής ειδησεογραφία κατακλύζεται από ανακοινώσεις για μαζικές απολύσεις, ειδικά στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault ανακοίνωσε πρόσφατα πρόγραμμα περικοπών ύψους 2 δισ. ευρώ, με τη διευθύνουσα σύμβουλο Κλοτίλντ Ντελμπό να δηλώνει ότι τίποτα δεν αποτελεί «ταμπού», προετοιμάζοντας το έδαφος για μεγάλες απολύσεις.

Τον προηγούμενο μήνα η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen ανακοίνωσε την περικοπή 20.000 θέσεων εργασίας στη Γερμανία μόνο. Δεν είναι όμως μόνο οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Η εδρεύουσα στο Λονδίνο τράπεζα HSBC ανακοίνωσε ότι θα περικόψει 35.000 θέσεις εργασίας στο πλαίσιο της «πιο βαθιάς αναδιάρθρωσης» στην 155 ετών ιστορία της. Πέρυσι, η μεγαλύτερη τράπεζα της Γερμανίας, η Deutsche Bank, είχε ανακοινώσει και αυτή αναδιάρθρωση μέσω 18.000 απολύσεων.

Κι όμως, παρά τα οικονομικά αυτά δεδομένα, τα χρηματιστήρια τρέχουν σε επίπεδα ρεκόρ. Μία ακόμη απόδειξη της μεγάλης απόστασης που χωρίζει την «εικονική» οικονομία των χρηματιστηρίων από τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν εκατομμύρια εργαζόμενοι στις αναπτυγμένες χώρες.