Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ένα τολμηρό σχέδιο για δραστική μείωση των εκπομπών ρύπων από τα εργοστάσιά της. Έχει ακόμη ένα πιο τολμηρό σχέδιο για να εμποδίσει τον υπόλοιπο κόσμο από το να ανατρέψει αυτές τις μειώσεις ή να «σκοτώσει» θέσεις εργασίας στα ευρωπαϊκά εργοστάσια. Αυτό προβλέπει μεταξύ άλλων τη φορολόγηση άνθρακα που παράγεται από τους παγκόσμιους ανταγωνιστές των ευρωπαϊκών εργοστασίων μέσω ενός συνοριακού μηχανισμού προσαρμογής. Για την Ε.Ε. είναι με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια. Προστατεύει τη βιομηχανία της, ενώ παρακινεί και άλλες περιοχές να προχωρήσουν σε αποφασιστική δράση για το κλίμα. Το πρόβλημα; Άλλες χώρες το θεωρούν δασμό και μάλιστα παράνομο.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ένα τολμηρό σχέδιο για δραστική μείωση των εκπομπών ρύπων από τα εργοστάσιά της. Έχει ακόμη ένα πιο τολμηρό σχέδιο για να εμποδίσει τον υπόλοιπο κόσμο από το να ανατρέψει αυτές τις μειώσεις ή να «σκοτώσει» θέσεις εργασίας στα ευρωπαϊκά εργοστάσια. Αυτό προβλέπει μεταξύ άλλων τη φορολόγηση άνθρακα που παράγεται από τους παγκόσμιους ανταγωνιστές των ευρωπαϊκών εργοστασίων μέσω ενός συνοριακού μηχανισμού προσαρμογής. Για την Ε.Ε. είναι με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια. Προστατεύει τη βιομηχανία της, ενώ παρακινεί και άλλες περιοχές να προχωρήσουν σε αποφασιστική δράση για το κλίμα. Το πρόβλημα; Άλλες χώρες το θεωρούν δασμό και μάλιστα παράνομο.
Όπως εξηγεί σε αναλυτικό ρεπορτάζ το Bloomberg η Ένωση έρχεται αντιμέτωπη με ένα πρόβλημα, που ονομάζεται «διαρροή άνθρακα». Αυτό ουσιαστικά περιγράφει τη μεταφορά εργοστασίων σε μέρη με πιο χαλαρούς περιβαλλοντικούς κανόνες και λιγότερο φιλόδοξους στόχους για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ώστε οι βιομηχανίες να αποφύγουν τα υψηλά κόστη. Τα εργοστάσια της Ε.Ε. υπογραμμίζουν ότι ήδη το κόστος δικαιωμάτων ρύπων έχει πενταπλασιαστεί την τελευταία τριετία, ακόμη και πριν από την ψήφιση του ευρωπαϊκού Green Deal. Φέτος προβλέπεται να εκτιναχθούν στα επίπεδα ρεκόρ των 30 ευρώ, σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg.
H ΑrcelorMittal η κορυφαία χαλυβουργία στον κόσμο επικαλέστηκε την άνοδο στις τιμές δικαιωμάτων ρύπων ως έναν από τους λόγους πίσω από την απόφασή της να μειώσει προσωρινά την ευρωπαϊκή παραγωγή κατά 7%.
Η Ε.Ε. θέλει να διασφαλίσει ότι οι κατασκευαστές αγαθών, που εισάγονται στο έδαφός της, θα αντιμετωπίζουν το ίδιος κόστος για τις εκπομπές ρύπων με τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Ένας φόρος στα σύνορα θα επιβάλλεται σε εισαγωγές από χώρες που μένουν πίσω στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής. Πιθανότατα θα επιβληθεί σε εισαγωγές χάλυβα, αλουμινίου, τσιμέντου και ηλεκτρικού ρεύματος. Με τον τρόπο αυτό θα βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών εταιρειών και θα σταλεί το μήνυμα προστασίας των ευρωπαϊκών βιομηχανιών κατά την άνευ προηγουμένου αυτή μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα.
Πολλά κράτη μέλη της Ε.Ε. στηρίζουν την ιδέα. Είναι βέβαιο πως εάν υιοθετηθεί θα πυροδοτήσει έντονη αντίδραση από τις ΗΠΑ. Η απειλή για δασμούς στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, που επαναλαμβάνει συνεχώς ο Ντόναλντ Τραμπ, θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα.
naftemporiki.gr