Η εγκυμοσύνη είναι ένα θέμα το οποίο σπανίζει στις εικαστικές τέχνες της Δύσης. Ένα λονδρέζικο Μουσείο, το Foundling Museum, θέτει αυτή την έλλειψη στο επίκεντρο της προσοχής μας φιλοξενώντας έως τις 26 Απριλίου έκθεση έργων με αυτό το θέμα, που καλύπτουν πέντε αιώνες ιστορίας.
Η εγκυμοσύνη είναι ένα θέμα το οποίο σπανίζει στις εικαστικές τέχνες της Δύσης. Ένα λονδρέζικο Μουσείο, το Foundling Museum, θέτει αυτή την έλλειψη στο επίκεντρο της προσοχής μας φιλοξενώντας έως τις 26 Απριλίου έκθεση έργων με αυτό το θέμα, που καλύπτουν πέντε αιώνες ιστορίας.
«Έως τον 20ό αιώνα, πολλές γυναίκες περνούσαν σε κατάσταση εγκυμοσύνης τα περισσότερα χρόνια τους ως ενήλικες. Παρ' όλα αυτά, σπάνια εμφανίζονται έγκυες στα πορτρέτα τα οποία σώζονται. Αυτή η έκθεση συγκεντρώνει εικόνες γυναικών που απεικονίζονται τη στιγμή που ήσαν έγκυες (είτε αυτό είναι ορατό είτε όχι)» σημειώνουν από το Foundling Museum για την έκθεση «Απεικονίζοντας την Εγκυμοσύνη: Από τον Χολμπάιν ως τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης».
«Μέσα από πίνακες ζωγραφικής, γκραβούρες, φωτογραφίες, αντικείμενα και ενδύματα από τον 15ο αιώνα ως τις μέρες μας, ανακαλύψτε τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους απεικονιζόταν – ή, όχι – η εγκυμοσύνη. Πώς οι αλλαγές στη στάση της κοινωνίας έχουν επηρεάσει την απεικόνιση εγκύων. Πώς η πιθανότητα θανάτου κατά την εγκυμοσύνη φόρτισε με μεγαλύτερη ένταση αυτές τις απεικονίσεις. Και πώς οι πιο πρόσφατες απεικονίσεις, οι οποίες συχνά εκφράζουν αυξημένη γυναικεία αυτενέργεια και ενδυνάμωση, εξακολουθούν να παραμένουν έντονα φορτισμένες» υπογραμμίζουν.
Η επιμελήτρια Karen Hearn ερευνούσε επί 20 χρόνια απεικονίσεις εγκυμοσύνης πριν εγκαινιάσει αυτή την έκθεση στην οποία περιλαμβάνονται έργα από τα πρώτα χρόνια του 16ου αιώνα: από το πορτρέτο της εγκύου κόρης του Sir Thomas More το οποίο φιλοτέχνησε ο Χανς Χολμπάιν ο Νεότερος μεταξύ 1526 και 1527 έως τη φωτογραφία της μισόγυμνης και εγκύου σε δίδυμα Μπιγιονσέ την οποία τράβηξε ο Awol Erikzu (και αναρτήθηκε στον λογαριασμό της τραγουδίστριας στο Instagram, την 1η Φεβρουαρίου του 2017).
Δεν είναι τυχαίο ότι μια τέτοια έκθεση φιλοξενείται στο Foundling Museum. Αρχικά, ιδρύθηκε ως Foundling Hospital με βασιλικό διάταγμα το 1739 και καθιερώθηκε ως καταφύγιο παιδιών, διαφόρων ηλικιών, όλα ευάλωτα και διατρέχοντας τον κίνδυνο εγκατάλειψης ή ακόμη και θανάτου. Ακόμη και τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του είχε κοινωνική προσφορά, με έμφαση στη δημιουργικότητα (αφοσιωμένοι πάτρονές του ήταν ο Άγγλος ζωγράφος Ουίλιαμ Χόγκαρθ και ο μουσικοσυνθέτης Γκέοργκ Φρίντρικ Χαίντελ).
Στέγαζε, επίσης, και τη πρώτη δημόσια αίθουσα τέχνης, χάρη σε συχνές δωρεές καλλιτεχνών. Ως νοσοκομείο έκλεισε το 1954 και ως Μουσείο επαναλειτούργησε μισόν αιώνα αργότερα, το 2004. Όντας στο παρελθόν καταφύγιο για παιδιά που «δεν είχαν στον ήλιο μοίρα» – είτε επειδή ήταν ανεπιθύμητος καρπός σχέσης είτε λόγω θανάτου του γονιού – το Foundling Museum είναι ο κατάλληλος χώρος για τη φιλοξενία της πρώτης έκθεσης με θέμα την εγκυμοσύνη στις εικαστικές τέχνες.