Απόψεις
Πέμπτη, 06 Φεβρουαρίου 2020 07:00

Η τεχνολογία μηδενίζει τον χρόνο

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια μεγάλη αλλαγή στο εμπόριο που θα επηρεάσει με απόλυτο τρόπο τις εταιρείες και τα brands. Η αγορά με τα καταστήματα και τα εμπορικά κέντρα διαμορφώνεται με νέα χαρακτηριστικά και προσανατολίζεται στη νέα εποχή. Αυτό που μέχρι τώρα γνωρίζαμε ως «φυσικό κατάστημα» αλλάζει χρήση και οι καταναλωτές μπορούν να αγοράζουν πλέον με ένα κλικ από το computer τους, γράφει ο Φάνης Ζώης.

Από την έντυπη έκδοση
Tου Φάνη Ζώη
[email protected]

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια μεγάλη αλλαγή στο εμπόριο που θα επηρεάσει με απόλυτο τρόπο τις εταιρείες και τα brands. Η αγορά με τα καταστήματα και τα εμπορικά κέντρα διαμορφώνεται με νέα χαρακτηριστικά και προσανατολίζεται στη νέα εποχή. Αυτό που μέχρι τώρα γνωρίζαμε ως «φυσικό κατάστημα» αλλάζει χρήση και οι καταναλωτές μπορούν να αγοράζουν πλέον με ένα κλικ από το computer τους.

Το τελευταίο διάστημα η διαμάχη επικεντρώνεται στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές και όχι στο ότι ο μεγάλος «εχθρός» των μικρών σημείων είναι το e-commerce, καθώς ο καταναλωτής παραγγέλνει απευθείας από τις επιχειρήσεις και τα παρακάμπτει. Ενώ σημαντικό θέμα υπάρχει και στους χρόνους παράδοσης και διανομής.

Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την planning στον τελικό καταναλωτή, διαπιστώθηκε μεταξύ άλλων ότι στην Ελλάδα το 51% θέλει παράδοση σε 1-2 ημέρες (στην Αγγλία το 19%, στη Γερμανία το 18%, στην Ιταλία το 15%). Αν οι επιχειρήσεις καταφέρουν να παρέχουν τους χρόνους αυτούς ή ακόμη και το same day delivery, τα μικρά σημεία λιανικής θα πρέπει να προσαρμοστούν για να επιβιώσουν (βγάζοντας υπηρεσίες delivery).

Ωστόσο, η εκρηκτική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας έχει δοκιμάσει τις αντοχές του συστήματος συνολικά. Σε λιγότερο από μία πενταετία, ο τζίρος του e-commerce στην Ελλάδα εκτοξεύθηκε από τα 2,66 δισ. ευρώ το 2013 στα 5,4 δισ. ευρώ το 2018. Όλο και περισσότεροι πραγματοποιούν αγορές online (το 50% όσων στην Ελλάδα έχουν πρόσβαση στο Ίντερνετ, σύμφωνα με το E-Commerce Europe), από φαγητό μέχρι τηλεοράσεις και από πακέτα ταξιδίων μέχρι ρούχα και παπούτσια. Οι ηλεκτρονικές αγορές όμως απαιτούν και έναν τρίτο «παίκτη», τις εταιρείες ταχυμεταφορών, που είναι υπεύθυνες για το λεγόμενο «τελευταίο μίλι», την παράδοση του δέματος.

Οι εταιρείες αυτές, σύμφωνα με στοιχεία, την περίοδο των εορτών και Black Friday δοκιμάστηκαν σε σημαντικό βαθμό οι αντοχές τους. Σε κάθε περίπτωση, η κατάσταση αναμένεται να οξυνθεί περαιτέρω, καθώς τα περιθώρια ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα είναι σημαντικά. Αυτή τη στιγμή η διείσδυσή του στην ελληνική αγορά δεν ξεπερνά το 5% της αγοράς λιανικής, όταν στην Αγγλία φτάνει το 20%. 

 Η ανάγκη λοιπόν πλήρους μετασχηματισμού του τρόπου λειτουργίας συνολικά του συστήματος είναι δεδομένη, καθώς η οικονομία, η ευρεία χρήση του Internet, ο τρόπος ζωής με γρηγορότερους ρυθμούς, η ανάγκη για σύγκριση και η δυνατότητα για πρόσβαση σε πληροφορίες από διάφορα μέσα δημιουργούν μια νέα αγορά που αναδιαμορφώνεται και αλλάζει συνεχώς.