Γνήσιος πίνακας του Βίνσεντ Βαν Γκογκ είναι τελικά μια σπάνια αυτοπροσωπογραφία του, που είχε διχάσει τους ειδικούς. Οι ερευνητές, έπειτα από έξι χρόνια επισταμένης εξέτασής του, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο πίνακας, που για πολλές δεκαετίες θεωρούνταν έργο πλαστογράφου, είναι τελικά του Ολλανδού ζωγράφου.
Γνήσιος πίνακας του Βίνσεντ Βαν Γκογκ είναι τελικά μια σπάνια αυτοπροσωπογραφία του, που είχε διχάσει τους ειδικούς. Οι ερευνητές, έπειτα από έξι χρόνια επισταμένης εξέτασής του, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο πίνακας, που για πολλές δεκαετίες θεωρούνταν έργο πλαστογράφου, είναι τελικά του Ολλανδού ζωγράφου.
Μάλιστα, το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ ανακοίνωσε ότι, πιθανόν, να πρόκειται για το μοναδικό έργο που φιλοτέχνησε ο Ολλανδός κατά τη διάρκεια ψυχωσικού επεισοδίου το καλοκαίρι του 1889, όταν είχε μεταφερθεί στο Νοσοκομείο της γαλλικής πόλης Σεν Ρεμί.
Το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας απέκτησε την αυτοπροσωπογραφία το 1910, έναντι 10.000 γαλλικών φράγκων, ποσό που ισοδυναμεί σε 100.000 σημερινά ευρώ.
Η αυθεντικότητά της τέθηκε υπό αμφισβήτηση, έπειτα από δημοσίευμα του 1970 σε διεθνές περιοδικό τέχνης, το οποίο υποστήριζε ότι η χρωματική παλέτα και η χρήση σπάτουλας διέφεραν από τον τρόπο εκτέλεσης των άλλων αυτοπροσωπογραφιών του καλλιτέχνη. «Η αβεβαιότητα αυτή απαιτούσε άμεση δράση» δήλωσε η Μάι Μπριτ Γκούλενγκ, επιμελήτρια του Εθνικού Μουσείου της Νορβηγίας, όπου εκτίθεται ο πίνακας. «Όταν το 2014 παραδώσαμε τον πίνακα στα χέρια των ειδικών του Μουσείου στο Άμστερνταμ, οι ελπίδες μας ήταν αμυδρές», παραδέχθηκε.
Ο ειδικός του Μουσείου Βαν Γκογκ, Λούις βαν Τίλμποργκ, τόνισε πως η λεπτομερής ανάλυση του πίνακα απέδειξε πως οι αμφισβητίες της αυθεντικότητάς του είχαν άδικο. «Εάν εξετάσεις πλήρως τον πίνακα, θα δεις πως υπάρχουν πραγματικά ομοιότητες με τα άλλα έργα του Βαν Γκογκ», ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου. Οι αρχικές διαφωνίες προέκυψαν από το γεγονός ότι ο ίδιος ο Βαν Γκογκ επιχείρησε να αναπαραστήσει τη νοητική παραζάλη του, ενός «φοβισμένου ασθενούς» -όπως εξήγησε ο Βαν Τίλμποργκ- χρησιμοποιώντας σκοτεινότερα και πιο μουντά χρώματα, και όχι τα συνήθη έντονα κίτρινα, μπλε και πράσινα.
Όμως, η ανάλυση που έγινε απέδειξε ότι η μπογιά είναι ίδια με εκείνη στους άλλους πίνακες του Ολλανδού, ο οποίος, επίσης, ανέφερε την ύπαρξη του συγκεκριμένου έργου στην αλληλογραφία του, κατά τις έξι εβδομάδες που παρέμεινε στο γαλλικό Νοσοκομείο. «Είναι μια προσπάθεια μέσα στην αρρώστια μου», έγραφε για τον πίνακα, σε επιστολή προς τον αδελφό του, Τεό.
Πλέον, ο πίνακας θα επιστρέψει στο Όσλο, έπειτα από την επίδειξή του στη θεματική έκθεση «Μέσα στον πίνακα», που θα διοργανωθεί στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ στις 21 Φεβρουαρίου.