Μπορεί συνολικά ο αριθμός των περιστατικών πειρατικών επιθέσεων σε πλοία ανά τον κόσμο να δείχνει μείωση το 2019 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, όμως η ανησυχία στη ναυτιλιακή κοινότητα εντείνεται, καθώς καταγράφεται αύξηση κατά 55% του αριθμού των απαχθέντων ναυτικών στη Δυτική Αφρική και ειδικότερα στον Κόλπο της Γουινέας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Μπορεί συνολικά ο αριθμός των περιστατικών πειρατικών επιθέσεων σε πλοία ανά τον κόσμο να δείχνει μείωση το 2019 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, όμως η ανησυχία στη ναυτιλιακή κοινότητα εντείνεται, καθώς καταγράφεται αύξηση κατά 55% του αριθμού των απαχθέντων ναυτικών στη Δυτική Αφρική και ειδικότερα στον Κόλπο της Γουινέας.
Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι μόνο το τελευταίο τρίμηνο του έτους τρία πλοία ελληνικών συμφερόντων έπεσαν θύματα πειρατικών επιθέσεων και αυτή τη στιγμή πέντε Έλληνες ναυτικοί εξακολουθούν ακόμη να είναι όμηροι των πειρατών.
Τα στοιχεία του ΙΜΒ
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για την πειρατεία του Διεθνούς Ναυτικού Γραφείου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (International Maritime Bureau-IMB), το 2019, το Κέντρο Πληροφόρησης για την Πειρατεία του ΙΜΒ κατέγραψε 162 περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας σε πλοία σε όλο τον κόσμο, σε σύγκριση με 201 αναφερόμενα περιστατικά το 2018.
Τα περιστατικά αφορούν τέσσερα πλοία που καταλήφθηκαν από πειρατές οι οποίοι τα κράτησαν υπό τον έλεγχό τους για μεγάλο διάστημα, 11 πλοία που δέχθηκαν επίθεση με πυροβόλα όπλα, 17 απόπειρες επιθέσεων και 130 πλοία στα οποία κατάφεραν να επιβιβασθούν πειρατές.
Το IMB τονίζει ότι ενώ η συνολική μείωση των περιστατικών πειρατείας είναι μια ενθαρρυντική εξέλιξη, τα πλοία παραμένουν σε κίνδυνο σε διάφορες περιοχές, ιδίως στον Κόλπο της Γουινέας. Σημειώνεται όπως προαναφέρθηκε ότι το 2018 τα περιστατικά ήταν 201, το 2017 ήταν 180, το 2016 ήταν 191 και το 2015 στα 246.
Λύτρα για το πλήρωμα
Η κινητικότητα όμως εξακολουθεί να είναι έντονη στον Κόλπο της Γουινέας όπου οι πειρατικές επιθέσεις παίρνουν άλλα χαρακτηριστικά καθώς εστιάζουν στην απαγωγή πληρωμάτων πλοίων για λύτρα.
Ο αριθμός των απαχθέντων μελών πληρώματος στον Κόλπο της Γουινέας αυξήθηκε κατά 55% σχεδόν, από 78 το 2018 σε 121 το 2019. Το αποτέλεσμα αυτό αντιπροσωπεύει πάνω από το 90% των απαγωγών που αναφέρθηκαν στη θάλασσα σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης σε 64 ανέρχονται τα μέλη πληρώματος που απήχθησαν μόνο το τελευταίο τρίμηνο του 2019.
«Εξακολουθούμε να ανησυχούμε ότι η περιοχή αυτή έχει καταγράψει μια άνευ προηγουμένου αύξηση των απαγωγών πληρωμάτων. Αυτά τα τελευταία στατιστικά στοιχεία επιβεβαιώνουν τη σημασία της αυξημένης ανταλλαγής πληροφοριών και του συντονισμού μεταξύ των πλοίων, των οργανισμών παροχής στοιχείων και των υπηρεσιών στον Κόλπο της Γουινέας. Χωρίς να υπάρχουν οι αναγκαίες δομές αναφοράς, δεν θα μπορέσουμε να επισημάνουμε με ακρίβεια τις περιοχές υψηλού κινδύνου για τους ναυτικούς και να αντιμετωπίσουμε την αύξηση των περιστατικών πειρατείας σε αυτά τα μόνιμα ευάλωτα ύδατα», δήλωσε ο Michael Howlett, διευθυντής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου του ICC.
Ομοίως, στα Στενά της Σιγκαπούρης καταγράφηκε αύξηση των ενόπλων επιθέσεων με στόχο τη ληστεία, με 12 αναφερόμενα περιστατικά το 2019, εκ των οποίων 11 κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2019. Στην ίδια περιοχή είχαν σημειωθεί μόλις τρία περιστατικά για το σύνολο του 2018. Οι ένοπλες επιθέσεις ληστείας στους λιμένες της Ινδονησίας μειώθηκαν από 36 συμβάντα το 2018 σε 25 το 2019.
Επίσης το Μπαγκλαντές ανέφερε μηδενικά περιστατικά για το 2019 για πρώτη φορά μετά το 2015.
Τέλος, σε ολόκληρο τον Ινδικό Ωκεανό, η Σομαλία ανέφερε μηδενικά περιστατικά πειρατείας, ωστόσο τα αρμόδια όργανα και υπηρεσίες συμβουλεύουν τα πλοία και τα πληρώματα να παραμένουν σε επιφυλακή όταν ταξιδεύουν στην περιοχή.
Περιστατικά σε ελληνόκτητα
Τους δύο τελευταίους μήνες του 2019 σε τρία πλοία που συνδέονται με ελληνικά συμφέροντα επιτέθηκαν πειρατές και απήγαγαν μέλη πληρώματος. Το πρώτο περιστατικό καταγράφηκε στις αρχές Νοεμβρίου και αφορούσε το πετρελαιοφόρο Elka Aristotle το οποίο βρισκόταν ανοιχτά των ακτών του Τόγκο της Δυτικής Αφρικής. Από το πλοίο οι πειρατές απήγαγαν τέσσερα μέλη του πληρώματος, μεταξύ των οποίων ένας Έλληνας υπήκοος. Τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος που έχουν απαχθεί είναι δύο Φιλιππινέζοι και ένας Γεωργιανός.
Στις αρχές Δεκεμβρίου δέθηκε επίθεση το ελληνόκτητο τάνκερ Nave Constellation ενώ έπλεε ανοιχτά της Νιγηρίας. Οι ένοπλοι πειρατές που επιτέθηκαν στο πλοίο απήγαγαν 19 ναυτικούς. Πρόκειται για 18 Ινδούς και 1 Τούρκο, σύμφωνα με την εταιρεία στην οποία ανήκει το δεξαμενόπλοιο.
Τέλος, την τελευταία μέρα του χρόνου επίθεση δέχθηκε το υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο «Happy Lady» Ν.Π. 12183, το οποίο βρισκόταν αγκυροβολημένο δύο ναυτικά μίλια από το λιμάνι «Limboh» στο Καμερούν με συνέπεια την απαγωγή οκτώ εκ των 28 μελών του πληρώματός του. Μεταξύ των απαχθέντων είναι πέντε Έλληνες υπήκοοι. Πρόκειται για τον 45χρονο πλοίαρχο του πλοίου, τον 26χρονο ανθυποπλοίαρχο, τον 38χρονο δεύτερο μηχανικό και δύο δόκιμους 20 και 21 ετών.