Μια παλιά φορολογική «παροιμία» λέει ότι στην Ελλάδα, διαχρονικά, ποτέ δεν έχασε αυτός που ΔΕΝ πλήρωσε έγκαιρα τους φόρους του και δεν εκπλήρωσε έγκαιρα τις φορολογικές του υποχρεώσεις. Κάποια στιγμή θα έρθει το… στοργικό κράτος και θα τον ανταμείψει, με τρόπο που θα αισθανθούν άσχημα όσοι είχαν τη φαεινή ιδέα να πληρώσουν εμπρόθεσμα φόρους, εισφορές κ.λπ. Ας δούμε ένα τελευταίο παράδειγμα, που προκύπτει από επισήμανση αναγνώστη μας. Από την 1η Ιανουαρίου 2020 ισχύει τυπικά (όμως) η νέα πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, έναντι των 12/24 δόσεων που προέβλεπε η πάγια που ίσχυε μέχρι την 31η Δεκεμβρίου.
Από την έντυπη έκδοση
Του Πάνου Φ. Κακούρη
[email protected]
Μια παλιά φορολογική «παροιμία» λέει ότι στην Ελλάδα, διαχρονικά, ποτέ δεν έχασε αυτός που ΔΕΝ πλήρωσε έγκαιρα τους φόρους του και δεν εκπλήρωσε έγκαιρα τις φορολογικές του υποχρεώσεις. Κάποια στιγμή θα έρθει το… στοργικό κράτος και θα τον ανταμείψει, με τρόπο που θα αισθανθούν άσχημα όσοι είχαν τη φαεινή ιδέα να πληρώσουν εμπρόθεσμα φόρους, εισφορές κ.λπ. Ας δούμε ένα τελευταίο παράδειγμα, που προκύπτει από επισήμανση αναγνώστη μας. Από την 1η Ιανουαρίου 2020 ισχύει τυπικά (όμως) η νέα πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, έναντι των 12/24 δόσεων που προέβλεπε η πάγια που ίσχυε μέχρι την 31η Δεκεμβρίου.
Όπως έχει ψηφιστεί από τη Βουλή, η σχετική διάταξη προβλέπει ότι στη νέα ρύθμιση των διπλών δόσεων εντάσσονται τα νέα χρέη που δημιουργούνται από την 1η-1-2020 και εφεξής, καθώς και τα χρέη που δεν είχαν ρυθμιστεί μέχρι την 1η Νοεμβρίου 2019 και εκκρεμούν ακόμη. Δηλαδή, όποιος είχε απλήρωτο τον φόρο εισοδήματος του 2019 και εντάχθηκε στη ρύθμιση των 12 δόσεων, π.χ. τον περασμένο Οκτώβριο, δεν μπορεί να ενταχθεί στη νέα ρύθμιση των 24 δόσεων. Όμως, στη νέα ρύθμιση των διπλών δόσεων θα μπορεί να ενταχθεί εκείνος ο οποίος έχει ακόμη απλήρωτο τον φόρο εισοδήματος!
Παρατηρείται, δηλαδή, ότι αδικείται αυτός που βιάστηκε να ενταχθεί στην πάγια ρύθμιση και καλείται, πιεζόμενος, να αποπληρώσει το χρέος του σε 12 δόσεις, ενώ εκείνος που αδιαφόρησε και έχει το χρέος του αρρύθμιστο, μπορεί να εξασφαλίσει διπλάσιες δόσεις από τον συμφορολογούμενο, που κινήθηκε νωρίτερα.
Επίσης, όπως είναι σήμερα διατυπωμένη η διάταξη, δεν παρέχει την ευχέρεια σε αυτόν που εντάχθηκε στις 12 δόσεις, μέχρι την 1η Νοεμβρίου, να μεταβεί στη νέα ρύθμιση των 24 δόσεων. Πηγές του ΥΠΟΙΚ αναφέρουν ότι επειδή καθυστερεί η νέα πλατφόρμα, παρατείνεται η ισχύς των 12 δόσεων και όποιος ενταχθεί σε αυτή τώρα, θα μπορεί να μεταπηδήσει στις 24 και αντίστοιχα αυτός από τις 24 θα μπορεί να μεταφερθεί στις 48. Δεν αναφέρουν όμως τίποτα για όσους είναι ήδη στις 12 δόσεις.
Η πάγια ρύθμιση των 24/48 δόσεων είναι αναγκαία, καθώς οι 12/24 δόσεις -όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ- δεν επαρκούσαν για την ανάσχεση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς η αναλογία φόρων και λοιπών υποχρεώσεων από τη μια πλευρά και εισοδημάτων από την άλλη είναι δυσανάλογη. Ωστόσο, κάποτε θα πρέπει να επιβραβεύονται ή έστω να μην αδικούνται και οι συνεπείς.