Το νέο έτος αναμένουμε να φέρει πολλές αλλαγές στην Εκπαίδευση, καθώς η νέα Υπουργός Παιδείας κα. Κεραμέως μετά το αρχικό διάστημα ενημέρωσης και προσαρμογής θα προχωρήσει στην υλοποίηση των εξαγγελιών της. Πρόκειται για αλλαγές, κυρίως στη Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα φέρουν τα πάνω κάτω στο Λύκειο, το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και τη λειτουργία των Πανεπιστημίων.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]
Το νέο έτος αναμένουμε να φέρει πολλές αλλαγές στην Εκπαίδευση, καθώς η νέα Υπουργός Παιδείας κα. Κεραμέως μετά το αρχικό διάστημα ενημέρωσης και προσαρμογής θα προχωρήσει στην υλοποίηση των εξαγγελιών της. Πρόκειται για αλλαγές, κυρίως στη Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα φέρουν τα πάνω κάτω στο Λύκειο, το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και τη λειτουργία των Πανεπιστημίων.
Το Νέο Λύκειο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του με την έναρξη του σχολικού έτους 2020-2021 από τα παιδιά που θα φοιτήσουν στην Α Λυκείου. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ψηφιστεί νέος νόμος, που, όπως έχει ανακοινωθεί, θα περιλαμβάνει την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου. Θα καθορίζεται έτσι η προαγωγή του μαθητή στην επόμενη τάξη, αλλά θα μετράει ο βαθμός και των τριών τάξεων στην εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές, παράλληλα με τους βαθμούς των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Η αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς αναμένεται να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, ξεκινώντας πρώτα από την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και προχωρώντας μετά στην ατομική αξιολόγηση. Μάλιστα έχει δηλώσει η Υπουργός Παιδείας ότι θα σταματήσει ο πληθωρισμός αριστούχων, αφού αν η διαφορά της προφορικής από τη γραπτή βαθμολογία είναι πολύ μεγάλη θα ζητούνται εξηγήσεις από τον εκπαιδευτικό. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί θα γίνουν πιο “σφιχτοί” στις βαθμολογίες τους. Με τη μείωση των αριστούχων και την καθιέρωση της τράπεζας θεμάτων σταδιακά σε όλες τις τάξεις του Λυκείου θα έχουμε πτώση των βαθμολογιών. Οι αδύνατοι μαθητές θα στραφούν προς τα ΕΠΑΛ, όπως γίνεται κάθε φορά που δυσκολεύουν τα πράγματα στο Γενικό Λύκειο.
Στα Πανεπιστήμια έρχονται μεγάλες αλλαγές. Από τα 37 τμήματα που ήταν να λειτουργήσουν από το 2020 και μετά η Νομική Πάτρας καταργήθηκε και τα υπόλοιπα δεν ξέρουμε αν και πότε θα λειτουργήσουν, αφού πήραν αναστολή λειτουργίας. Το σημαντικότερο είναι ότι θα αλλάξει ο τρόπος χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων, αφού το 20% της χρηματοδότησης θα εξαρτάται από την αξιολόγηση.
Πολλά ακόμη σχέδια υπάρχουν για σημαντικές παρεμβάσεις που αφορούν στα προγράμματα σπουδών της μέσης εκπαίδευσης, την ίδρυση πολλών πρότυπων σχολείων και άλλα.
Η Εκπαίδευση δεν αντέχει, όμως, άλλα πειράματα και καταιγισμούς αλλαγών, γιατί πάμε όλο και χειρότερα και όλου πια λέμε κάθε πέρυσι και καλύτερα. Μία μόνο λέξη πρέπει να μπει στο λεξιλόγιό μας για ότι είναι να γίνει: αποτελεσματικότητα.
Μία μόνο λέξη που απαιτεί πολλή δουλειά για να γίνει πραγματικότητα. Κάθε νέο μέτρο που λαμβάνεται πρέπει να έχει ξεκάθαρους στόχους στο σχεδιασμό του και μετά την εφαρμογή του να αξιολογείται αν επιτεύχθηκαν οι στόχοι που τέθηκαν. Αυτό δεν έχει γίνει ποτέ μέχρι τώρα.
Ούτε όταν παίρνονται αποφάσεις υπάρχει ξεκάθαρη στόχευση, ούτε όταν αλλάζει κάτι υπάρχει αιτιολόγηση ποιοι στόχοι δεν επετεύχθησαν, έτσι ώστε να δικαιολογείται η οποιαδήποτε αλλαγή. Μ’ αυτή τη λογική πρέπει να γίνουν οι αλλαγές γιατί διαφορετικά θα βρεθούμε να έχουμε κάνει ακόμα μια τρύπα στο νερό, όπως κάνουμε συνεχώς τα τελευταία είκοσι χρόνια. Ας αντιληφθούμε όλοι ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια.
Η Εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει πιάσει πάτο, τα παιδιά μας βγαίνουν από το σχολείο αγράμματα και αυτό θα έχει επιπτώσεις στο μέλλον τους ατομικά, αλλά και στο μέλλον της χώρας μας συνολικά, γιατί αν συνεχιστεί αυτή η πορεία δεν πρόκειται να δούμε πραγματική ανάπτυξη ποτέ.