Αφιερώματα
Τετάρτη, 04 Δεκεμβρίου 2019 10:34

Μπήκαμε σε ελπιδοφόρο δρόμο

Τομέας που μπορεί να αποδώσει πολλά μέσα στην επόμενη δεκαετία χαρακτηρίζονται τα Logistics, με την εξέλιξή τους να συνδέεται άρρηκτα με την αλματώδη ανάπτυξη του e-commerce, που σε συνδυασμό με τη στροφή σε «πράσινες» επιχειρήσεις λόγω της κλιματικής αλλαγής, αναμένεται να δώσει ώθηση σε επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ τα επόμενα χρόνια σε όλη την Ελλάδα στην Εφοδιαστική Αλυσίδα.

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Τομέας που μπορεί να αποδώσει πολλά μέσα στην επόμενη δεκαετία χαρακτηρίζονται τα Logistics, με την εξέλιξή τους να συνδέεται άρρηκτα με την αλματώδη ανάπτυξη του e-commerce, που σε συνδυασμό με τη στροφή σε «πράσινες» επιχειρήσεις λόγω της κλιματικής αλλαγής, αναμένεται να δώσει ώθηση σε επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ τα επόμενα χρόνια σε όλη την Ελλάδα στην Εφοδιαστική Αλυσίδα.

Το γεγονός ότι η Ελλάδα διαθέτει στρατηγική θέση στο χάρτη, κρατώντας ένα ρόλου γεωπολιτικού «διαδρόμου», καθώς έχει τη δυνατότητα να γίνει κόμβος εφοδιαστικής για τις εμπορευματικές μεταφορές που κατευθύνονται προς ή έρχονται από την Ευρώπη μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως συγκριτικό πλεονέκτημα στην εξέλιξη του συγκεκριμένου κλάδου.

Τα χαρακτηριστικά που βοηθούν σε αυτή την κατεύθυνση και έχουν προκύψει με τα χρόνια είναι η συνεχής βελτίωση των αυτοκινητοδρόμων, ο πρόσφατος εκσυγχρονισμός σημαντικών λιμένων όπως ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, αλλά και ο εκσυγχρονισμός τόσο του αεροδρομίου της Αθήνας, όσο και της Θεσσαλονίκης.

Αυτές οι ενέργειες αυξάνουν τις δυνατότητες της χώρας στον τομέα των logistics και την έχουν φέρει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος ακόμα και από μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού.  Βέβαια, κάποιες περιοχές, όπως προκύπτει και από τις τοποθετήσεις παραγόντων στο αφιέρωμά μας, εξαιτίας καθυστερήσεων στη δημιουργία Εμπορευματικών Κέντρων σε Θριάσιο και Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, έχουν μεγαλύτερη δραστηριότητα, όπως π.χ. τα Οινόφυτα και ο Ασπρόπυργος, που βρίσκονται σε ελάχιστη απόσταση από την πρωτεύουσα, ενώ εκτεταμένη ζήτηση από μεγάλες επιχειρήσεις παρατηρείται τον τελευταίο καιρό σε περιοχές που βρίσκονται κοντά στην Αττική Οδό, αλλά και στη Βιομηχανική περιοχή της Σίνδου στη Θεσσαλονίκη.

Άξια αναφοράς είναι και η συμβολή του κλάδου στο ΑΕΠ, η οποία βαίνει συνεχώς αυξανόμενη. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το 2016 η συνεισφορά του τομέα των logistics στο ΑΕΠ της χώρας ανήλθε σε 15,7 δισ. ευρώ ή 9,02%, όπου η παροχή υπηρεσιών logistics ήταν 9,7 δισ. ευρώ (5,57%), τα In-house logistics εμπορίου και μεταποίησης 3,6 δισ. ευρώ (2,1%) και τα In-house logistics λοιπών κλάδων 2,4 δισ. ευρώ (1,35%).

Δεν θα πρέπει πάντως να παραβλέψουμε ότι η χώρα μας παραμένει διαχρονικά ουραγός μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών ως προς την προσέλκυση επενδύσεων σύμφωνα με το συμπέρασμα του EY European Investment Monitor, μια εκτεταμένη βάση δεδομένων, που επεξεργάζεται η EY και παρακολουθεί τις επενδύσεις και τα έργα, τα οποία δημιουργούν νέες εγκαταστάσεις και νέες θέσεις εργασίας.

Ωστόσο, παρά την αρνητική εικόνα για την Ελλάδα, οι επενδυτές εμφανίζονται θετικοί για επενδύσεις και αισιόδοξοι για τις προοπτικές της χώρας. Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ, το 70% των επιχειρήσεων απαντούν ότι θα ήταν διατεθειμένες να επενδύσουν στη χώρα, εφόσον αντιμετωπιστούν τα αρνητικά σημεία, που λειτουργούν αποτρεπτικά για την προσέλκυση των επενδύσεων.

Με τη χώρα μας να φαίνεται να έχει αφήσει πίσω της τη λιτότητα, ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση κάθε κλάδου της ελληνικής οικονομίας και κατά πόσον αυτός αποτελεί κατάλληλη επενδυτική επιλογή.

Όσον αφορά τους τομείς της οικονομίας, που προσέλκυσαν τις περισσότερες επενδύσεις στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία, στις τρεις πρώτες θέσεις βρίσκονται οι Υπηρεσίες προς τις επιχειρήσεις με 19%, ο Αγροδιατροφικός τομέας με 14% και οι Μεταφορές & logistics με 13%.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης και τα ευρήματα της έρευνας της EY που αφορούν τις απαντήσεις, τις οποίες έδωσαν οι επενδυτές, σχετικά με το ποιοι κλάδοι αναμένεται να ενισχύσουν την ανάπτυξη της οικονομίας, όπου ο Τουρισμός με 69% καταλαμβάνει την πρώτη θέση, με τα Logistics με 22% να βρίσκονται στη δεύτερη θέση.

Από την άλλη, ο περιορισμός των διαθέσιμων φυσικών πόρων, η ραγδαία άνοδος της θερμοκρασίας της Γης, αλλά και τα ακραία φυσικά φαινόμενα είναι μόνο μερικές από τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, με τους ειδικούς να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και να ζητούν την άμεση λήψη μέτρων. Το θέμα περιβάλλον και κατ’ επέκταση η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα βρίσκονται ψηλά στην πολιτική ατζέντα των κρατών ανά την υφήλιο, τα οποία εξετάζουν τρόπους αντιστροφής ενός φαινομένου που καλπάζει με ταχύτατους ρυθμούς.

Λαμβάνοντας υπόψη την κρισιμότητα της κατάστασης και αναλαμβανόμενες τον κοινωνικό ρόλο που καλούνται να επιτελέσουν, οι επιχειρήσεις κάνουν στροφή 180 μοιρών, αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας τους, γίνονται πιο «πράσινες» μειώνοντας το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και καταρτίζουν στοχευμένη στρατηγική για την επόμενη μέρα.

Έτσι λοιπόν ο κλάδος της Εφοδιαστικής παρά τα ελλείματα και τα προβλήματα που διαχρονικά τον χαρακτηρίζουν, φαίνεται να μπαίνει σε νέο πιο ελπιδοφόρο δρόμο, με τη δημιουργία βιώσιμων μοντέλων εταιρικής ανάπτυξης και προστιθέμενης αξίας.