Πολλά δισεκατομμύρια ευρώ στην εξέλιξη ηλεκτροκίνητων φορτηγών και λεωφορείων, επειδή προβλέπεται εκρηκτική άνοδος στις πωλήσεις τους, επενδύουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι μεταφορές και τα logistics, τα οποία θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως η ραχοκοκαλιά της ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας και του ηλεκτρονικού εμπορίου εξηλεκτρίζονται με γοργούς ρυθμούς, με απώτερο στόχο να συμμορφωθούν με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις επιταγές για στροφή στην οικονομία μηδενικού άνθρακα. Γι’ αυτό και οι μεταφορές μετατοπίζονται από το ντίζελ στην ηλεκτροκίνηση, καθώς η αγορά των ηλεκτρικών φορτηγών αναμένεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό αύξησης 30% έως το 2026.
Πολλά δισεκατομμύρια ευρώ στην εξέλιξη ηλεκτροκίνητων φορτηγών και λεωφορείων, επειδή προβλέπεται εκρηκτική άνοδος στις πωλήσεις τους, επενδύουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι μεταφορές και τα logistics, τα οποία θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως η ραχοκοκαλιά της ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας και του ηλεκτρονικού εμπορίου εξηλεκτρίζονται με γοργούς ρυθμούς, με απώτερο στόχο να συμμορφωθούν με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις επιταγές για στροφή στην οικονομία μηδενικού άνθρακα. Γι’ αυτό και οι μεταφορές μετατοπίζονται από το ντίζελ στην ηλεκτροκίνηση, καθώς η αγορά των ηλεκτρικών φορτηγών αναμένεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό αύξησης 30% έως το 2026.
Σύμφωνα με τη μελέτη «The Electric Truck Report» (Business Insider Intelligence), οι κατασκευαστές φορτηγών, οι διαχειριστές στόλου και άλλες εταιρείες logistics θα πρέπει να μεταμορφωθούν για να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις του μέλλοντος. Ως εκ τούτου η βιομηχανία φορτηγών βρίσκεται στα αρχικά στάδια μιας τεχνολογικής μετατόπισης, με ιδιαίτερη έμφαση στη μετάβαση των στόλων από το ντίζελ στην ηλεκτρική ενέργεια. Ενώ τα ηλεκτρικά φορτηγά δεν είναι μια εντελώς νέα ιδέα, τρεις βασικοί παράγοντες επιβάλλουν να εστιάσει η βιομηχανία στη νέα τεχνολογία: οι εθνικές στρατηγικές για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, το αυξανόμενο συνολικό κόστος της ιδιοκτησίας του στόλου (TCO) και η διεύρυνση των επενδύσεων στις υποδομές της ηλεκτροκίνησης ειδικά όσον αφορά τα φορτηγά.
Ως εκ τούτου, η βιομηχανία βλέπει πολλές γνωστές εταιρείες να επενδύουν ήδη στην τεχνολογία ηλεκτρικών φορτηγών. Για παράδειγμα, η Daimler, η μητρική εταιρεία της Mercedes-Benz, δαπανά 3,2 δισ. δολάρια στην έρευνα και ανάπτυξη ηλεκτρικών φορτηγών στα επόμενα δύο χρόνια, ενώ η Volkswagen θα επενδύσει 1,7 δισ. δολάρια σε τεχνολογία ηλεκτρικών φορτηγών και λεωφορείων μέχρι το 2022. Και οι κορυφαίες εταιρείες logistics ακολουθούν την τάση αυτή, ενσωματώνοντας όλο και περισσότερο τα ηλεκτρονικά φορτηγά στις επιχειρήσεις τους. Ακολουθώντας την ίδια λογική, η UPS ανακοίνωσε ότι θα συνεργαστεί με την Workhorse Group για την ανάπτυξη 50 ηλεκτρικών φορτηγών μεταφοράς.
Χαρακτηριστική είναι και η στροφή στην ηλεκτροκίνηση των αστικών συγκοινωνιών με την Ευρώπη, μέσω των εθνικών πολιτικών, να ενθαρρύνει τη μετάβαση από τα ντιζελοκίνητα λεωφορεία μαζικών μεταφορών στα οχήματα που χρησιμοποιούν καθαρές μορφές ενέργειας, με τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες να επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν και τον προερχόμενο από την Κίνα ανταγωνισμό.
Η απαίτηση για μέσα μεταφοράς χωρίς εκπομπές γίνεται εντονότερη, με τις δημογραφικές προβλέψεις να δείχνουν ότι το 2050 ο παγκόσμιος πληθυσμός αναμένεται να φτάσει τα 9,7 δισ., από τα οποία το 70% θα ζει σε αστικές περιοχές. Αναμένοντας παράλληλα τον διπλασιασμό σχεδόν των ετήσιων εκπομπών από τα αστικά μέσα μεταφοράς παγκοσμίως, περίπου στο 1 δισ. τόνους ισοδύναμου CO2 το 2025, οι δημόσιες αρχές προβληματίζονται περισσότερο από ποτέ για την περιβαλλοντική επίπτωση των μεταφορών.
Στο πλαίσιο αυτό η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προτίθεται να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό για την προμήθεια περισσότερων από 800 οχημάτων για την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ, μετά την ακύρωση της προηγούμενης διαδικασίας που είχε ξεκινήσει επί υπουργίας Χρ. Σπίρτζη. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβλέπεται πως περίπου το ένα τρίτο αυτού του στόλου θα είναι ηλεκτρικά οχήματα. Η ανάγκη ανανέωσης του στόλου αλλά και η εφαρμογή ενός διαφορετικού μοντέλου συντήρησης είναι επιτακτικές για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Το ενδιαφέρον της για αυτό τον διαγωνισμό δεν κρύβει η γαλλική Alstom. Η εταιρεία, η οποία ήδη στηρίζει τη μετάβαση σε βιώσιμα συστήματα μεταφοράς, σχεδιάζοντας και παραδίδοντας φιλικές προς το περιβάλλον σιδηροδρομικές λύσεις, αποφάσισε να εισαγάγει έναν νέο τύπο οχήματος για να συμπληρώσει την γκάμα των 100% ηλεκτροκίνητων λύσεών της χωρίς εκπομπές: το Aptis.
Το Aptis, όπως αναφέρει ο Σταύρος Βλάχος, managing director της Alstom στην Ελλάδα, σχεδιάστηκε για να προσφέρει στις πόλεις μια καθαρή και αποδοτική λύση συστήματος μεταφοράς. Βασισμένο στην εμπειρία της Alstom και της θυγατρικής της, NTL, στα τραμ και στα οχήματα με ελαστικά, στους κινητήρες και τα συστήματα έλξης, το λεωφορείο Aptis ενσωματώνει τα πλεονεκτήματα του τραμ. Αξίζει να αναφερθεί ότι, για πρώτη φορά, η Alstom διαφοροποιείται με ένα μη σιδηροδρομικό προϊόν, το οποίο θα εμπλουτίσει την γκάμα των λύσεων που διαθέτει, σε καθαρά - μέσα αστικής μεταφοράς.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, το 2018 στην Ευρώπη κυκλοφόρησαν 150 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, το 2020 αυτά αναμένεται να φτάσουν τα 3.500, ενώ το 2025 εκτιμάται ότι θα κυκλοφορούν 7.000 ηλεκτροκινούμενα λεωφορεία. Πάντα σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, ο στόλος των αστικών συγκοινωνιών στο Παρίσι από το 2025 θα είναι σε ποσοστό πάνω από 70% ηλεκτροκίνητος. Αντίστοιχα συνολικά στη Γαλλία χωρίς το RATP (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Παρισιού) το ποσοστό των ηλεκτροκινούμενων λεωφορείων θα κυμανθεί πάνω από 30% το 2025 και πάνω από 40% το 2035. Τέλος, στα ίδια επίπεδα εκτιμάται ότι θα κυμανθεί ο αριθμός και στην υπόλοιπη Ευρώπη.