Πολιτιστικά
Τρίτη, 03 Δεκεμβρίου 2019 09:15

Η «Πιετά» του Μιχαήλ Άγγελου αποκαθίσταται, υπό το βλέμμα των επισκεπτών

Συντηρητές θα αποκαταστήσουν την περίφημη «Πιετά» του Μιχαήλ Άγγελου, που βρίσκεται στη Φλωρεντία, μπροστά στους επισκέπτες. Η συγκεκριμένη πρακτική, που δοκιμάστηκε ήδη στο Rijksmuseum του Άμστερνταμ, με τη «Νυχτερινή περίπολο» του Ρέμπραντ -έργο που συντηρείται μπροστά στα μάτια του κοινού, κερδίζει διαρκώς έδαφος.

Συντηρητές θα αποκαταστήσουν την περίφημη «Πιετά» του Μιχαήλ Άγγελου, που βρίσκεται στη Φλωρεντία, μπροστά στους επισκέπτες. Η συγκεκριμένη πρακτική, που δοκιμάστηκε ήδη στο Rijksmuseum του Άμστερνταμ, με τη «Νυχτερινή περίπολο» του Ρέμπραντ -έργο που συντηρείται μπροστά στα μάτια του κοινού, κερδίζει διαρκώς έδαφος.

Οι εργασίες αποκατάστασης, που θα αφαιρέσουν περιβαλλοντικά κατάλοιπα αιώνων και θα σταθεροποιήσουν το γλυπτό, το οποίο βρίσκεται στο Museo dell’ Opera del Duomo, έχουν τραβήξει το ενδιαφέρον των επισκεπτών της πόλης.

Η «Πιετά» είναι ένα γλυπτό που τελεί υπό την προστασία των Friends of Florence και της μη κερδοσκοπικής Οργάνωσης Opera di Santa Maria del Fiore. Φιλοτεχνήθηκε από τον Μιχαήλ Άγγελο, όταν ήταν σχεδόν 80 ετών, από το 1547 έως το 1555, και απεικονίζει τον Ιησού Χριστό μετά από την αποκαθήλωσή του από τον Σταυρό, υποστηριζόμενο από την Παναγία, τη Μαρία Μαγδαληνή και έναν ηλικιωμένο που μοιάζει με τον καλλιτέχνη. Ο ίδιος ο Μιχαήλ Άγγελος κατέστρεψε μέρη του γλυπτού, απογοητευμένος από την ποιότητα του έργου του αλλά και του μαρμάρου.

Κατά τη διάρκεια των αιώνων, το άγαλμα έχει συσσωρεύσει σκόνες και κερί, ενώ είχε υποστεί παρεμβάσεις με σιδερένιες ράβδους για την αποκατάσταση θραυσμάτων. Η αποκατάσταση αναμένεται να συνεχιστεί μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού του επόμενου έτους.

Οι συντηρητές θα εργάζονται σε μια σκηνή που έχει εγκατασταθεί γύρω από τη βάση του γλυπτού. «Κάνουμε την αποκατάσταση μέρος της εμπειρίας του επισκέπτη», είπε ο διευθυντής του Μουσείου, προσθέτοντας ότι το κοινό θα μαθαίνει και τη λεπτομερή ιστορία του γλυπτού.

Το έργο δεν έχει καθαριστεί ποτέ σε βάθος, ενώ ορισμένοι αποχρωματισμοί μπορεί να σχετίζονται με την ποιότητα του μαρμάρου. Οι ράβδοι σιδήρου στο γλυπτό από τη δεκαετία του ’90 είναι «σε καλή κατάσταση και σε καλή θέση», πρόσθεσαν οι συντηρητές. Ο καλλιτέχνης δεν πρόσθεσε ποτέ ένα αριστερό πόδι στην εικόνα του Χριστού, πιθανότατα επειδή θα κατέστρεφε την αρμονία της σύνθεσης.

Ο Μιχαήλ Άγγελος έδωσε το εν μέρει κατεστραμμένο από εκείνον έργο σε έναν υπάλληλο, ο οποίος στη συνέχεια το πούλησε. Το γλυπτό, άλλαξε χέρια αρκετές φορές και τελικά έφτασε στη Φλωρεντία το 1674. Βρέθηκε σε μια σειρά εκκλησιών πριν μεταφερθεί στο Museo dell’ Opera del Duomo, το 1981. Παρόλο που η σύνθεσή του είναι ημιτελής, οι ιστορικοί τέχνης την περιγράφουν ως αριστούργημα.