Οι προτάσεις της Διαρκούς Ομάδας Εργασίας του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών και του Συλλόγων Ασθενών για τη Δημόσια Υγεία παραδόθηκαν στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας.
Της Ανθής Αγγελοπούλου
Οι προτάσεις της Διαρκούς Ομάδας Εργασίας του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών και του Συλλόγων Ασθενών για τη Δημόσια Υγεία παραδόθηκαν στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας.
Στη συνάντηση με τον υπουργό Υγείας κ. Βασίλη Κικίλια και τον υφυπουργό κ. Βασίλη Κοντοζαμάνη, παραβρέθηκαν ο πρόεδρος Γ. Πατούλης, ο Α’ αντιπρόεδρος Φ. Πατσουράκος και τα μέλη του ΔΣ του ΙΣΑ Ι. Κεχρής, Λ. Μαρκάκη, Τ. Χατζής και εκπρόσωποι των Συλλόγων Ασθενών που συμμετέχουν στην Διαρκή Ομάδα Εργασίας (Ελληνική Εταιρεία Αντιρρευματικού Αγώνα, Ελληνική Εταιρεία νόσου ALZHEIMER & Συναφών Διαταραχών, Ελληνική Ομοσπονδία Διαβήτη (ΕΛΟΔΙ), Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου ΕΛΛΟΚ, ΚΕΝΤΡΟ ΖΩΗΣ Για την υποστήριξη των ανθρώπων που ζουν με HIV/AIDS, Όμιλος Εθελοντών κατά του Καρκίνου ΑΓΚΑΛΙΑΖΩ, Πανελλήνια Ένωση Σπανίων Παθήσεων, Πανελλήνιος Σύλλογος Γυναικών με Καρκίνο του Μαστού «ΑΛΜΑ ΖΩΗΣ», Πανελλήνιος Σύλλογος Οικογενειών για την Ψυχική Υγεία, Πανελλήνιος Σύλλογος Πασχόντων από Μεσογειακή Αναιμία ΠΑΣΠΑΜΑ, Πανελλήνιος Σύλλογος Προστασίας Ενημέρωσης και Βοήθειας Καρδιοπαθών Παιδιών «Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ», Σύλλογος Ατόμων με Σκλήρυνση κατά Πλάκας, Σύλλογος Γονιών παιδιών με Νεοπλασματική Ασθένεια «ΦΛΟΓΑ», Σύλλογος Καρκινοπαθών Εθελοντών Φίλων και Ιατρών «Κ.Ε.Φ.Ι», Σύλλογος Σκελετικής Υγείας «ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ», «ΣυνεχιΖΩ» Πανελλήνιος Σύλλογος Μεταμοσχευμένων Καρδιάς Πνεύμονα, Σωματείο Ηπατομοσχευθέντων Ελλάδος «HΠΑΡΧΩ».
Το υπόμνημα περιέχει 16 προτάσεις που έχουν προκύψει από τις συνεδριάσεις της Επιτροπής, σχετικά με κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τη Δημόσια υγεία.
Συγκεκριμένα ζητούν:
1. Αύξηση του προϋπολογισμού για τη Δημόσια Υγεία στο επίπεδο του μέσου όρου της ΕΕ
2. Στελέχωση των Δημόσιων νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας από ιατρονοσηλευτικό προσωπικό σε όλες τις ειδικότητες.
3. Η ανάπτυξη, η βελτίωση της στελέχωσης και της οργάνωσης, ο εκσυγχρονισμός του τρόπου λειτουργίας και της τεχνολογίας των Δημόσιων Δομών ΠΦΥ και ιδιαίτερα σε μακρινές και απομονωμένες γεωγραφικά περιοχές, με θέσπιση ειδικού προγραμματισμού και κινήτρων προσέλκυσης επιστημόνων υγείας, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες υγείας του πληθυσμού και να διευκολυνθεί η πρόσβαση σε αυτές.
4. Προτείνεται η αύξηση ευρύτερα των πόρων που διατίθενται για την ΠΦΥ με διακριτούς κωδικούς χρηματοδότησης τόσο σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας, στους προϋπολογισμούς των Υγειονομικών Περιφερειών και των περιφερειών της χώρας (μέσω άντλησης πόρων από Ευρωπαϊκά Προγράμματα), όσο και για τη χρηματοδότηση μέσω του ΕΟΠΥΥ της ΠΦΥ στον Ιδιωτικό τομέα για τη διενέργεια ιδιαίτερα εργαστηριακών διαγνωστικών εξετάσεων για την πρόληψη, έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία. Στόχος είναι να επενδυθούν οι σχετικοί πόροι με τη προοπτική να συσχετίζονται με το αποτέλεσμα και το όφελος που θα συνδέεται με τη βελτίωση των δεικτών της υγείας του πληθυσμού.
5. Χρηματοδότηση νέων θεραπειών και εξετάσεων από νέο κωδικό ξεχωριστό των υπαρχόντων, έτσι ώστε να μην επιβαρύνεται ο υπάρχων προϋπολογισμός
6. Ολοκλήρωση Ηλεκτρονικού φακέλου υγείας ασθενούς με ειδικότερη έμφαση στην προστασία των ευαίσθητων δεδομένων.
7. Θεσμοθετημένη εκπροσώπηση των εκπροσώπων των συλλόγων ασθενών στην λήψη αποφάσεων για την Δημόσια Υγεία.
8. Παράλληλη χορήγηση φαρμάκων από φαρμακεία ΕΟΠΥΥ και φαρμακεία νοσοκομείων με παράλληλη αύξηση του προϋπολογισμού για τα νοσοκομεία ή ξεχωριστός κωδικός προς ασθενείς.
9. Ψυχική στήριξη - ψυχολογική υποστήριξη σε ομάδες ασθενών, ψυχοκοινωνική υποστήριξη ασθενών και οικογενειών τους.
10. Κάρτα αναπηρίας, χωρίς δημοσιοποίηση πάθησης ή χωρίς ποσοστό αναπηρίας.
11. Στελέχωση των ΚΕΠΑ με όλες τις ειδικότητες ιατρών και ανάλογα με την πάθηση του ασθενή που εξετάζεται να υπάρχει αντίστοιχη ειδικότητα ιατρού.
12. Δημιουργία δημόσιων δομών κέντρων αποκατάστασης και φιλοξενίας ασθενών.
13. Ο θεσμός του Οικογενειακού Ιατρού πρέπει να υπάρχει ως δικαίωμα και όχι υποχρέωση του ασθενή με δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στον ειδικό ιατρό χωρίς υποχρεωτικό σύστημα παραπομπών (gatekeeping).
14. Συνύπαρξη και παράλληλη λειτουργία Δημόσιου και ιδιωτικού φορέα με επαρκή χρηματοδότηση για εξασφάλιση και ομαλή λειτουργία τους.
15. Εφαρμογή των θεραπευτικών πρωτοκόλλων που έχουν ήδη εκπονηθεί και αναρτηθεί στο Υπουργείο Υγείας και ολοκλήρωση όσων απομένουν με παράλληλη ψηφιοποίησή τους από την ΗΔΙΚΑ.
16. Η κατάργηση της συμμετοχής στις εξετάσεις σε ειδικές κατηγορίες ασθενών είναι προς τον σωστό δρόμο αυτό όμως θα πρέπει να συνοδεύεται από αντίστοιχη αύξηση του προϋπολογισμού και ξεχωριστή χρηματοδότηση για να μην αυξηθεί υπέρμετρα το clawback των εργαστηρίων, διότι σε αντίθετη περίπτωση θα σημαίνει σημαντική επιβάρυνση των εργαστηρίων που αυτά στην ουσία επωμίζονται την κοινωνική πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης. Η συμμετοχή των ασθενών στις εξετάσεις θα πρέπει να γίνεται βάσει οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.