Μετά τις προεδρικές εκλογές του 2016, αξιωματούχοι του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος πίστωσαν στο Facebook ότι βοήθησε τον Ντόναλντ Τραμπ να φτάσει στον Λευκό Οίκο. Ξεχώρισαν έναν υπάλληλο του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης που ήταν τότε 28 ετών και είχε «ενσωματωθεί» τρόπον τινά στην εκστρατεία Τραμπ, χαρακτηρίζοντάς τον MVP.
Μετά τις προεδρικές εκλογές του 2016, αξιωματούχοι του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος πίστωσαν στο Facebook ότι βοήθησε τον Ντόναλντ Τραμπ να φτάσει στον Λευκό Οίκο. Ξεχώρισαν έναν υπάλληλο του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης που ήταν τότε 28 ετών και είχε «ενσωματωθεί» τρόπον τινά στην εκστρατεία Τραμπ, χαρακτηρίζοντάς τον MVP.
Τώρα ο πιο πολύτιμος παίκτης παίζει για την αντίπαλη πλευρά, ενώ η συζήτηση για το ρόλο του Facebook στην πολιτική εντείνεται, αποκαλύπτει σε ρεπορτάζ της η Wall Street Journal. Ο λόγος για τον Tζέιμς Μπαρνς.
Όπως διαβάζουμε στην αμερικανική εφημερίδα, ο Τζέιμς Μπαρνς εγκατέλειψε το Facebook την περασμένη άνοιξη και δήλωσε ότι είναι πλέον αφοσιωμένος στη χρήση των στρατηγικών ψηφιακής διαφήμισης που χρησιμοποίησε για λογαριασμό της εκστρατείας Τραμπ για να αποτρέψει την επανεκλογή του. Ο Μπαρνς, Ρεπουμπλικάνος μια ζωή, έχει εγγραφεί στο Δημοκρατικό Κόμμα και εργάζεται με μια προοδευτική μη κερδοσκοπική εταιρεία που ονομάζεται Ακρωνύμιο. Σε αυτήν έχει ρόλο και ο πρώην διευθυντής της εκστρατείας του Ομπάμα Ντέιβιντ Πλαφ.
Σε μια σειρά από συνεντεύξεις τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, ο κ. Μπαρνς αποκάλυψε πώς βοήθησε την εκστρατεία Τραμπ να εκμεταλλευτεί μερικά από τα ισχυρά εργαλεία και προϊόντα του Facebook για να επεκτείνει την εμβέλειά της. Μίλησε για την πίεση που αισθάνθηκε τόσο από την εκστρατεία Τραμπ όσο και από κάποιους συναδέλφους στο Facebook. Η μαρτυρία του ρίχνει νέο φως στο ρόλο του Facebook στην πολιτική μάχη. ποστηρίζει την αποστολή του Facebook, αλλά ανησυχεί για την επιρροή της εταιρείας στον πολιτικό λόγο.
Οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων είναι βέβαιο ότι θα είναι ένα κρίσιμο πεδίο μάχης το 2020, ενώ οι πολιτικές δαπάνες για ψηφιακή διαφήμιση αναμένεται να φτάσουν τα 2,9 δισ. δολάρια, από 1,4 δισ. δολάρια το 2016, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία Borrell Associates Inc.
Το Facebook έχει παρουσιάσει ανοιχτά την προσέγγισή του στην πολιτική διαφήμιση μετά από αποκαλύψεις ότι οι ρωσικές οντότητες αγόρασαν ψηφιακές διαφημίσεις με σκοπό να επηρεάσουν τα αποτελέσματα των προεδρικών εκλογών του 2016. Έχει όμως δεχθεί και οξύτατη κριτική για το γεγονός ότι παρέχει σε κομματικές εκστρατείες πρόσβαση σε εξελιγμένα εργαλεία στόχευσης, τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις επέτρεψαν στους πολιτικούς φορείς να απομονώσουν ομάδες χρηστών για παραπλανητικές διαφημίσεις.
Σε απάντηση αυτής της κριτικής το Facebook έχει κάνει αλλαγές για να ανακόψει την εξάπλωση της παραπληροφόρησης και έχει καταργήσει τις προμήθειες για τους υπαλλήλους που πωλούν πολιτικές διαφημίσεις. Η εταιρεία εξετάζει επίσης τρόπους για να καταστήσει δυσκολότερη την στόχευση πολιτικών διαφημίσεων σε πολύ μικρές ομάδες ανθρώπων.
Μια άλλη μεγάλη αλλαγή που προέκυψε: Πέρυσι, το Facebook δήλωσε ότι δεν θα αφήνει πλέον να ενσωματώνονται υπάλληλοί του σε πολιτικές εκστρατείς όπως έγινε στην περίπτωση του Μπαρνς, αλλά και πολλών ακόμη, που εντάχθηκαν αντιστοίχως και στις εκστρατείες των Δημοκρατικών υποψηφίων.
Το Facebook έχει διαδραματίσει ολοένα και μεγαλύτερο ρόλο σε κάθε μία από τις τρεις τελευταίες προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. Το 2008, η εκστρατεία του Μπαράκ Ομπάμα επαινέθηκε για τη χρήση του στην προσέλκυση ψηφοφόρων. Το 2012, η εκστρατεία επανεκλογής του προέδρου Ομπάμα δημιούργησε μια εφαρμογή που συνδέθηκε με την πλατφόρμα προγραμματιστών Facebook και επέτρεψε στους χρήστες να προωθούν μηνύματα σε φίλους σε κρίσιμες πολιτείες.
Όπως και άλλες εταιρείες τεχνολογίας, κατανέμει τα πρόσωπα της ομάδας πολιτικών διαφημίσεων ανάλογα με την πολιτική ταυτότητα των εργαζομένων- εφόσον οι ίδιοι τη δηλώνουν. Οι Ρεπουμπλικανοί εργαζόμενοι συνήθως εργάζονται με Ρεπουμπλικάνους πελάτες Οι δημοκράτες συνεργάζονται με τους Δημοκρατικούς. Ο Μπαρνς ήταν μέλος της ομάδας που ασχολήθηκε αποκλειστικά με τους Ρεπουμπλικάνους.
Με πολλούς τρόπους είναι το αρχέτυπο ενός υπαλλήλου της Silicon Valley. Είναι μεθοδικός και μετρημένος, σοβαρός και δηλώνει πως επιθυμία του είναι να κάνει τον κόσμο καλύτερο. Κατά τα άλλα έρχεται σε κόντρα με την εικόνα που έχουμε για τη Σίλικον Βάλει. Μεγάλωσε σε μία οικογένεια Ευαγγελιστών, πήγαινε συχνά στην Εκκλησία και ήταν σταθερά Ρεπουμπλικάνος. Όπως ο ίδιος τονίζει συνήθιζε να υπερασπίζεται τον Τραμπ στο Facebook και το Facebook στον Τραμπ. Τώρα αλλάζει πλατφόρμα και στρατόπεδο.