Πολιτική
Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου 2019 20:05

Κομισιόν: Ικανοποίηση για την πορεία των ιδιωτικοποιήσεων

Θετικά αποτιμούν στις Βρυξέλλες την εξέλιξη του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων. Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της 4ης αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας, σημειώνει ότι η διαδικασία έχει επιταχυνθεί τους τελευταίους τρεις μήνες. Οι ιδιωτικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και η πορεία τους. 

Θετικά αποτιμούν στις Βρυξέλλες την εξέλιξη του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων. Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της 4ης αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας, σημειώνει ότι η διαδικασία έχει επιταχυνθεί τους τελευταίους τρεις μήνες.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι ελληνικές αρχές έχουν ενισχύσει σημαντικά την πορεία των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης, ενώ έχει υιοθετηθεί πλήρως το επικαιροποιημένο Σχέδιο Ανάπτυξης Περιουσιακών Στοιχείων. Στην έκθεση καταγράφονται αναλυτικά οι ιδιωτικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και η πορεία τους. Τα σημαντικότερα σημεία έχουν ως εξής:

  • Ελληνικό

Οι αρχές αποδίδουν μεγάλη έμφαση στην επένδυση στον χώρο του πρώην αεροδρομίου της Αθήνας, μια δέσμευση που εκκρεμεί από το 2018, και εντείνουν σημαντικά τις προσπάθειες για την ολοκλήρωση των συνθηκών για τη μεταβίβαση των μετοχών στον προτιμώμενο επενδυτή Lamda. Η πρόσφατη πρόοδος είναι σημαντική και το deal θα είναι εφικτό τους επόμενους μήνες.

  • Μαρίνα Άλιμου

O προτιμώμενος επενδυτής επιλέχθηκε στις 16 Απριλίου 2019, ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε τη διαδικασία υποβολής προσφορών στις 26 Ιουνίου 2019. Τα επόμενα βήματα είναι διαδικαστικά. Σημειώνεται ικανοποιητική πρόοδος στον διαγωνισμό για τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση της μαρίνας του Αλίμου, αν και το deal δεν αναμένεται πριν από το τέλος του 2019.

  • EΛΠΕ

Δεν υποβλήθηκαν δεσμευτικές προσφορές για την από κοινού πώληση (μαζί με την PanEuropean Oil and Industrial Holdings SA, τον άλλο στρατηγικό μέτοχο της εταιρείας) πλειοψηφικού μεριδίου (50,1%) και συνεπώς δεν ήταν θετικό αποτέλεσμα της συγκεκριμένης συναλλαγής. Συνεπώς υπάρχουν αναπόφευκτες καθυστερήσεις. Το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε την τεχνική εντολή να διερευνήσει όλες τις διαθέσιμες επιλογές για τη συνέχιση της συναλλαγής. Η τελική απόφαση ως προς τη διάρθρωση και το χρονοδιάγραμμα έγκειται στις ελληνικές αρχές και θα πρέπει να καθοριστεί βάσει του τι προσφέρει την καλύτερη εμπορική και στρατηγική αξία.

  • Πώληση 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

Ανοικτά θέματα για την εταιρική διακυβέρνηση, τα οποία είχαν καθυστερήσει τη συναλλαγή, επιλύθηκαν από τις αρχές. Επομένως, η διαδικασία υποβολής προσφορών προχωρά. Δέκα επενδυτικά σχέδια εξέφρασαν στις 29 Οκτωβρίου 2019 το ενδιαφέρον τους (Φάση Α) για να αποκτήσουν το 30% των μετοχών της εταιρείας. Οι δεσμευτικές προσφορές αναμένεται να υποβληθούν στις αρχές του 2020 και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής αναμένεται πριν από το τέλος του 2020.

  • ΔΕΠΑ

Οι αρχές εξετάζουν το ενδεχόμενο αλλαγών στην εταιρική αναδιάρθρωσή της, ενώ τα συμφέροντα της εταιρείας σε διεθνή στρατηγικά έργα υποδομής φυσικού αερίου θα μεταφερθούν σε νέα εταιρική οντότητα. Η εταιρική αναδιάρθρωση αποτελεί πολιτική επιλογή, υπό την προϋπόθεση ότι είναι σύμφωνη με τα συμφωνηθέντα του Ιουνίου 2018. Οι ελληνικές αρχές έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους να προβούν στην πλήρη εκποίηση της συμμετοχής τους (65%) τόσο σε εμπορικές όσο και σε υποδομές, αυξάνοντας έτσι τα αναμενόμενα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις.

  • Παραχώρηση της Εγνατίας οδού

Με δεδομένες προηγούμενες καθυστερήσεις και εμπόδια, απαιτούνται ακόμη ορισμένες ενέργειες πριν από την υποβολή δεσμευτικών προσφορών (που αφορούν, μεταξύ άλλων, την εφαρμογή της τιμολόγησης των διοδίων που έχει εγκρίνει η Επιτροπή, την κατασκευή και λειτουργία σταθμών διοδίων και την πιστοποίηση ασφαλείας γεφυρών και σηράγγων). Οι αρχές τόνισαν τη δέσμευσή τους να απεμπλακεί η συναλλαγή.

  • Περιφερειακοί λιμένες

Οι αρχές είναι θετικές όσον αφορά την παροχή ευελιξίας επιλογής στη διάρθρωση των συναλλαγών ιδιωτικοποίησης (δηλαδή κύρια παραχώρηση, υπεργολαβία, πώληση μετοχών) για κάθε λιμένα. Οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να παραδώσουν σύντομα τη σχετική μελέτη και οι αρχές να εκδώσουν την απαραίτητη νομοθετική τροποποίηση παρέχοντας την ευελιξία επιλογής, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής προσφορών.