«SOS αναμένεται να εκπέμψουν οι επιστήμονες στην 1η Διεθνή Διάσκεψη που πραγματοποιείται Δευτέρα και Τρίτη στο Ίδρυμα Ευγενίδου, για να μην αφεθούν στο… έλεος της κλιματικής αλλαγής οι υποδομές της Ευρώπης γενικότερα και ειδικότερα της χώρας μας», γράφει ο Φάνης Ζώης.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
SOS αναμένεται να εκπέμψουν οι επιστήμονες στην 1η Διεθνή Διάσκεψη που πραγματοποιείται Δευτέρα και Τρίτη στο Ίδρυμα Ευγενίδου, για να μην αφεθούν στο… έλεος της κλιματικής αλλαγής οι υποδομές της Ευρώπης γενικότερα και ειδικότερα της χώρας μας.
Οι συνέπειες στις μεταφορές από την κλιματική αλλαγή είναι μεγάλες, καθώς οι ζημιές σε οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα παγκοσμίως ξεπερνούν τα 22 δισ. δολάρια. Και το ποσό αυτό αφορά τις άμεσες ζημιές και όχι τις επιπτώσεις που είχαν στη συνολική οικονομία οι καταστροφές από τις καθυστερήσεις των μεταφορών - εξαγωγών κ.λπ.
Έχοντας ως βασικό στόχο το συγκεκριμένο θέμα να μπει στον δημόσιο διάλογο, η EEL και η Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών (UNECE) διοργανώνουν αυτή τη Διάσκεψη με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Παγκόσμιου Οργανισμού Μετεωρολογίας, της Σύμβασης-Πλαίσιο του ΟΗΕ για τις Κλιματικές Μεταβολές, της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και εκπροσώπων υπουργείων και οργανισμών από τη Γερμανία, την Ισλανδία, τον Καναδά, την Ολλανδία, την Πολωνία και την Ελλάδα.
Το ότι η άνοδος της θερμοκρασίας θα επηρεάσει τις υποδομές των μεταφορών είναι δεδομένο για τους επιστήμονες και τους ειδικούς του ΟΗΕ. Οι υψηλές θερμοκρασίες προκαλούν προβλήματα στην άσφαλτο και «λιώνουν» τις σιδηροδρομικές υποδομές. Ταυτόχρονα, οι έντονες βροχοπτώσεις και πλημμύρες μπορούν να προκαλέσουν σημαντικές ζημιές με άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις για την οικονομία. Ουσιαστικά η επιτροπή έχει δημιουργήσει ηλεκτρονικούς χάρτες στους οποίους έχει αποτυπώσει τις επιπτώσεις που θα έχει η κλιματική αλλαγή στις χώρες ευθύνης της με βάση τα πιθανά σενάρια ανόδου της θερμοκρασίας τα επόμενα χρόνια, από το πιο ήπιο στο πιο ακραίο.
Με βάση αυτούς τους χάρτες μπορούν να εντοπιστούν οι περιοχές που αντιμετωπίζουν τους μεγαλύτερους κινδύνους. Ωστόσο, στην Ελλάδα οι κυβερνήσεις δεν έχουν καν ξεκινήσει να μελετούν αυτές τις συνέπειες, σε αντίθεση με το τι συμβαίνει σε άλλες χώρες. Αυτοκινητόδρομοι, σιδηροδρομικό δίκτυο, λιμάνια και αεροδρόμια κινδυνεύουν δυνητικά από τις υψηλές θερμοκρασίες και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, που εμφανίζονται ολοένα και πιο συχνά, που σε συνδυασμό με την άνοδο της στάθμης της θάλασσας, δημιουργούν ένα παζλ κινδύνων για το οποίο απαιτείται στρατηγικό σχέδιο αντιμετώπισης ώστε να αποφευχθούν ζημιές εκατομμυρίων ευρώ και -το σημαντικότερο- απώλειες ανθρωπίνων ζωών.
Μόνο που στη χώρα μας αυτή η κουβέντα δεν έχει καν ξεκινήσει ακόμη. Ας ελπίσουμε ότι κυβέρνηση και επιστημονική κοινότητα θα συνεργαστούν για να προστατευτούμε όσο το δυνατόν καλύτερα, από καύσωνες, υδρομετεωρολογικά φαινόμενα, αύξηση της στάθμης της θάλασσας!