«Έχει αρχίσει εδώ και δέκα χρόνια και έχει γίνει θεσμός κόντρα στον άλλο θεσμό. Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας, που καλά κρατεί και αλλάζει συνεχώς πρόσωπα, μετατρέπεται για λίγο σήμερα σε καταναλωτικό, με την αγοραστική δύναμη του Κινέζου καταναλωτή να φθάνει στο απόγειό της και με τον κινεζικό γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba να «παίζει» με άνεση την πρωτιά του στο μεγαλύτερο διαδικτυακό αγοραστικό γεγονός του πλανήτη», γράφει η Έφη Τριήρη.
Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Έχει αρχίσει εδώ και δέκα χρόνια και έχει γίνει θεσμός κόντρα στον άλλο θεσμό. Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας, που καλά κρατεί και αλλάζει συνεχώς πρόσωπα, μετατρέπεται για λίγο σήμερα σε καταναλωτικό, με την αγοραστική δύναμη του Κινέζου καταναλωτή να φθάνει στο απόγειό της και με τον κινεζικό γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba να «παίζει» με άνεση την πρωτιά του στο μεγαλύτερο διαδικτυακό αγοραστικό γεγονός του πλανήτη.
Ως εναλλακτική στην αμερικανική Black Friday και Cyber Monday, η Κίνα έχει καθιερώσει τη σημερινή μέρα, κάθε 11/11, τη Singles’ Day, έναν 24ωρο αγοραστικό «μαραθώνιο», που έχει γίνει για την Alibaba ετήσιος θεσμός και έμβλημα του κινεζικού εμπορίου, προσφέροντας εκπτώσεις σε όλα τα προϊόντα, από ηλεκτρονικά είδη έως αυτοκίνητα, και εκτοξεύοντας τον ανταγωνισμό με τις ΗΠΑ και σε αυτόν τον τομέα. Λειτουργεί και ως ορόσημο για τους επενδυτές, οι οποίοι σίγουρα θέλουν να διαπιστώσουν πόσο πρόθυμοι είναι οι Κινέζοι καταναλωτές να δαπανήσουν σε μία περίοδο που ο ρυθμός ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας τείνει να υποχωρήσει χαμηλότερα του 6%.
Σήμερα είναι η πρώτη φορά που η Singles’ Day δεν θα είναι υπό την αιγίδα του συνιδρυτή της Alibaba, Tζακ Μα, αφού παραιτήθηκε τον Σεπτέμβριο από πρόεδρος. Ο Μα ήταν ο πρωτεργάτης της ιδέας, την οποία και λάνσαρε το 2009. Με φιλοξενούμενη την Αμερικανίδα ποπ σταρ Τέιλορ Σουίφτ, η οποία θα προσπαθήσει να ανεβάσει τον «πυρετό» των αγορών, η Alibaba περιμένει για φέτος απογείωση, καθώς σε λιγότερο από 90 λεπτά οι αγορές φαίνεται να ξεπερνούν την αξία των 16,3 δισ. δολαρίων, ποσό αντίστοιχο με το ήμισυ των αγορών ρεκόρ της περσινής ημέρας.
Πέρυσι, οι πωλήσεις της Alibaba σημείωσαν άλμα 27%, στα 30,7 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας παρασάγγας τις online πωλήσεις των 7,9 δισ. δολαρίων της Cyber Mondey στις ΗΠΑ. Παρ’ όλα αυτά, η αύξηση 27% ήταν η μικρότερη στη 10χρονη ιστορία του συγκεκριμένου γεγονότος, γι’ αυτό και ο κινεζικός κολοσσός έχει βάλει μπρος για νέες ιδέες, δεδομένου ότι θα αντιμετωπίσει φέτος έντονο ανταγωνισμό από νέες μικρότερες πλατφόρμες, όπως JD.com και Pinduoduo, που προσπαθούν να προσελκύσουν καταναλωτές από τις αγροτικές περιοχές της Κίνας, ένα καταναλωτικό κοινό που δεν έχει ακόμη αξιοποιηθεί επαρκώς.
Η φετινή Singles’ Day είναι ιδιαίτερα σημαντική για την Alibaba, καθώς προσπαθεί να αντλήσει έως 15 δισ. δολάρια από έκδοση μετοχών της στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ αυτό τον μήνα. Πρωτίστως, όμως, η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή είναι οδηγός για την οικονομία, την ώρα που ο εμπορικός πόλεμος διαμορφώνει μεγάλο μέρος των εξελίξεων.