Η ατέρμονη διελκυστίνδα του Brexit και η οικονομική αβεβαιότητα που προκαλεί δημιουργούν, εδώ και μήνες, τεράστια προβλήματα στο βρετανικό λιανικό εμπόριο. Η Asda που είναι ο τρίτος μεγαλύτερος λιανέμπορος στη χώρα βλέπει τζίρο και μερίδιο αγοράς να συρρικνώνονται.
Η ατέρμονη διελκυστίνδα του Brexit και η οικονομική αβεβαιότητα που προκαλεί δημιουργούν, εδώ και μήνες, τεράστια προβλήματα στο βρετανικό λιανικό εμπόριο. Η Asda που είναι ο τρίτος μεγαλύτερος λιανέμπορος στη χώρα βλέπει τζίρο και μερίδιο αγοράς να συρρικνώνονται.
Επιπλέον η επιτροπή ανταγωνισμού απαγόρευσε την περασμένη άνοιξη τη συγχώνευση με έναν εκ των βασικότερων ανταγωνιστών της, τη Sainsbury´s. Παρόμοια προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι λοιποί μεγάλοι του κλάδου στη Μεγάλη Βρετανία, ανάμεσά τους και η μεγαλύτερη αλυσίδα της χώρας Tesco. Τέσσερις στους πέντε Βρετανούς εκφράζουν την ίδια ώρα φόβους για περαιτέρω αύξηση των τιμών σε τρόφιμα και ποτά μετά την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ.
«Στις τάξεις των λιανέμπορων, παραγωγών και αγροτών δεν υπάρχει σχεδόν καμία αμφιβολία ότι το Brexit θα οδηγήσει σε σοβαρότατα προβλήματα τροφοδοσίας της χώρας», συμπέρανε στις αρχές Οκτωβρίου το Ινστιτούτο Kantar. Οι ανησυχίες αυτές φαίνεται να ωφελούν, καταρχήν, δυο κυρίως επιχειρήσεις: τις γερμανικές Aldi και Lidl.
Καλές εποχές για τα discounter
«Εκτιμούμε ότι λόγω Brexit οι καταναλωτές και στη Μεγάλη Βρετανία δίνουν μεγαλύτερη σημασία στις τιμές», επισημαίνει ο Κάι Φαλκ, διευθυντής του Εμπορικού Συνδέσμου Γερμανίας, προσθέτοντας: «Διανύουμε καλές εποχές για τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ».
Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνει και ο Ούλριχ Χόπε, διευθυντής του Γερμανοβρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου. Τα discounter έχουν στο μεταξύ απήχηση και σε ευρύ φάσμα της μεσαίας τάξης. Σύμφωνα με τον ίδιο, η σχέση τιμής-ποιότητας στις δυο γερμανικών συμφερόντων αλυσίδες είναι σαφώς καλύτερη σε σύγκριση με τις παραδοσιακές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη Βρετανία. Πέραν αυτού Aldi και Lidl συνεχίζουν να αναπτύσσονται και δη με ταχείς ρυθμούς.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Kantar οι δυο γερμανικές επιχειρήσεις, που μετρούν πλέον σχεδόν 30 χρόνια παρουσίας στη βρετανική αγορά, κατάφεραν να αυξήσουν το μερίδιό τους στο 14%. «Το συν είναι της τάξης περίπου του ενός δις στερλινών (1,16 δις ευρώ)», ανέφερε το Ινστιτούτο. Μεταξύ Ιουλίου και Οκτωβρίου τα Aldi UK κατάφεραν να προσελκύσουν 689.000 νέους πελάτες, περισσότερους από κάθε άλλη αλυσίδα. Στη δε λίστα των δημοφιλέστερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ τα Aldi βρίσκονται πλέον στη δεύτερη θέση. Η Lidl UK από την πλευρά της προανήγγειλε πρόσφατα επενδύσεις ύψους 15 δις στερλινών για τα επόμενα πέντε χρόνια. Αμφότερες επιχειρήσεις σκοπεύουν να ανοίξουν δεκάδες νέα καταστήματα, δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Καλά θωρακισμένες για το πιθανό χάος
Εν όψει του Brexit πάντως και του πιθανού χάους που αναμένεται να προκληθεί το πρώτο διάστημα, οι δυο γερμανικές επιχειρήσεις φαίνεται να είναι καλά θωρακισμένες. «Το Brexit θα οδηγήσει σε επιβράδυνση της ανάπτυξης, ενώ οι πιέσεις σε βάρος των καταναλωτών θα ενταθούν. Και όταν ο καταναλωτής πρέπει να μετράει πλέον το κάθε σεντ, τότε μάλλον θα τα προτιμήσει (σσ. εννοεί τα Aldi και Lidl)».
Επιπλέον, όπως τονίζει ο επικεφαλής των Aldi Τζ. Χάρλεϊ, η επιχείρηση προσφέρει μικρότερη γκάμα προϊόντων από τους ανταγωνιστές, ενώ τα τρία τέταρτα των προσφερόμενων ειδών προέρχονται από παραγωγούς και προμηθευτές της Μεγάλης Βρετανίας. Το τελευταίο διαφοροποιεί τα Aldi σε σημαντικό βαθμό από τους ανταγωνιστές, καθώς στη βρετανική αγορά εν γένει το 62% των τροφίμων εισάγεται. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση χάους μετά το Brexit η αλυσίδα θα είχε μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα.