Παράλληλα με τον ρόλο του καυσίμου-γέφυρα προς την πλήρη απανθρακοποίηση του εγχώριου ενεργειακού μίγματος, υπό το πρίσμα και των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα μας ως κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το φυσικό αέριο μπορεί να μειώσει δραστικά τα έξοδα θέρμανσης των ελληνικών νοικοκυριών, αλλά και να μειώσει το ενεργειακό κόστος των επιχειρήσεων, ενισχύοντας την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, αλλά και την ανταγωνιστικότητά της.
Παράλληλα με τον ρόλο του καυσίμου-γέφυρα προς την πλήρη απανθρακοποίηση του εγχώριου ενεργειακού μίγματος, υπό το πρίσμα και των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα μας ως κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το φυσικό αέριο μπορεί να μειώσει δραστικά τα έξοδα θέρμανσης των ελληνικών νοικοκυριών, αλλά και να μειώσει το ενεργειακό κόστος των επιχειρήσεων, ενισχύοντας την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, αλλά και την ανταγωνιστικότητά της. Σε αυτό το πλαίσιο, κρίσιμο ρόλο αναμένεται να παίξει η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών που προγραμματίζει η ΔΕΠΑ μέσω της θυγατρικής της ΔΕΔΑ (Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου), ώστε η χρήση του καυσίμου να επεκταθεί γεωγραφικά κατά πολύ περισσότερο τα επόμενα χρόνια.
Ειδικότερα, το αναπτυξιακό πρόγραμμα της εταιρείας προβλέπει για την πενταετία 20192023 τη δημιουργία δικτύων διανομής φυσικού αερίου σε 35 πόλεις, σε 7 περιφέρειες της χώρας, με την κατασκευή συνολικά 2.000 χιλιομέτρων δικτύου διανομής φυσικού αερίου, τα οποία αντιστοιχούν περίπου στο 60% των δρόμων των 35 αστικών κέντρων. Με αυτό τον τρόπο, θα δημιουργηθούν περισσότερες από 45.500 συνδέσεις, και μάλιστα με δωρεάν τέλη σύνδεσης ώστε να υπάρξει γρήγορη διείσδυση του φυσικού αερίου τόσο στον οικιστικό όσο και στον επιχειρηματικό τομέα.
Το πρώτο κύμα επέκτασης περιλαμβάνει 18 πόλεις στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, την Κεντρική Μακεδονία και τη Στερεά Ελλάδα, για την υλοποίηση του οποίου ήδη «τρέχουν» οι πρώτοι διαγωνισμοί, με αντικείμενο την προμήθεια σταθμών διανομής M/R - D/R 19/4, σταθμών μέτρησης και ρύθμισης για την τροφοδότηση μεγάλων καταναλωτών (MRS), «έξυπνων» μετρητών G4 - G25 και μετρητών G40. Μετά τις προκηρύξεις για τα κέντρα διανομής και τους μετρητές, θα πάρουν τη σκυτάλη διαγωνισμοί για το project management, την κατασκευή των δικτύων και τη λεγόμενη επιθεώρηση τρίτου μέρους, για κάθε Περιφέρεια ξεχωριστά.
Γι’ αυτόν τον σκοπό θα αναπτύξει 1.215 χλμ. δικτύων, μέσα από μία επένδυση που θα ανέλθει στα 141,9 εκατ. ευρώ. Ένα ποσό που θα προέλθει από τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ), τα οποία θα καλύψουν τα 74,4 εκατ. της χρηματοδότησης, από το δάνειο 48 εκατ. ευρώ που η εταιρεία εξασφάλισε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), καθώς και από κεφάλαια ύψους 19,5 εκατ. ευρώ που θα εισφέρει η ΔΕΠΑ, μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της θυγατρικής της.
Με αυτό τον τρόπο, το καύσιμο θα φτάσει στη Λαμία, στη Χαλκίδα, στη Θήβα, στη Λιβαδειά, στην Άμφισσα, στο Καρπενήσι, στην Κατερίνη, στο Κιλκίς, στις Σέρρες, στη Βέροια, στα Γιαννιτσά, στην Αλεξάνδρεια, στην Αλεξανδρούπολη, στην Κομοτηνή, στη Δράμα, στην Ξάνθη, στην Ορεστιάδα και στην Καβάλα. Στις περισσότερες από τις 18 πόλεις, η εταιρεία προβλέπει τη σύνδεση των τοπικών υποδομών με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ, από το οποίο θα τροφοδοτούνται με καύσιμο. Ωστόσο, σε τέσσερα αστικά κέντρα η εταιρεία θα κατασκευάσει αυτόνομα δίκτυα, τα οποία θα τροφοδοτούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG).
Έτσι, στην Ορεστιάδα, στο Καρπενήσι, στην Άμφισσα και στη Βέροια το καύσιμο θα μεταφέρεται συμπιεσμένο με ειδικά βυτία σε σταθμούς μεταφόρτωσης, όπου θα αποσυμπιέζεται και θα διοχετεύεται στα δίκτυα διανομής. Η λύση του CNG θα χρησιμοποιηθεί επίσης και για απομακρυσμένες βιομηχανίες στις τρεις περιφέρειες.
Με δεδομένη την οικονομία που προσφέρει το φυσικό αέριο, η ΔΕΔΑ εκτιμά πως οι τρεις Περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης θα έχουν σημαντικά οφέλη, αποκτώντας πρόσβαση στο καύσιμο. Έτσι, μελέτες της εταιρείας δείχνουν πως, σε ορίζοντα 20ετίας, η μείωση του ενεργειακού κόστους στις παραπάνω περιοχές θα αγγίξει τα 2,2 δισ. ευρώ, ενώ στα 750 εκατ. ευρώ θα ανέλθει η προστιθέμενη αξία. Παράλληλα, αναμένεται να δημιουργούν 2.500 νέες θέσεις εργασίας, έμμεσες και άμεσες.
Την ίδια στιγμή, η θυγατρική της ΔΕΠΑ δρομολογεί ήδη τα πλάνα της για την έλευση του φυσικού αερίου σε επιπλέον γεωγραφικές περιφέρειες. Σε αυτά τα πλάνα, περίοπτη θέση έχει η Δυτική Μακεδονία, όπου, χάρη στην τροφοδοσία από στον αγωγό TAP, το καύσιμο θα φτάσει στο Άργος Ορεστικό, στα Γρεβενά και στην Καστοριά, με την κατασκευή τοπικών δικτύων διανομής.
Για τον σκοπό αυτό δεσμεύθηκαν τον Δεκέμβριο του 2017 και για τις τρεις πόλεις 12,6 εκατ. ευρώ, από το υπουργείο Εθνικής και Οικονομίας Ανάπτυξης, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και 1 εκατ. ευρώ από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δυτικής Μακεδονίας, ενώ άλλα 7,5 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και 1,7 εκατ. ευρώ με ίδια κεφάλαια της ΔΕΔΑ.
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία δρομολογεί την έλευση του φυσικού αερίου στις τρεις μεγάλες πόλεις της Δυτικής Ελλάδας (Πάτρα, Αγρίνιο, Πύργος), έχοντας απεμπλέξει το σχετικό project από την υλοποίηση του σταθμού υποδοχής LNG στο λιμάνι της Πάτρας, ο οποίος προβλέπεται από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα POSEIDON MED II. Έτσι, σε συνεργασία με την τοπική Περιφέρεια
και το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδος, έχουν εντοπιστεί υποψήφιοι χώροι στις τρεις πόλεις για τη δημιουργία δεξαμενών αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου, από τις οποίες θα ανεφοδιάζονται με καύσιμο τα δίκτυα διανομής που θα κατασκευασθούν.
Το νέο σχέδιο προβλέπει την κατασκευή δύο εγκαταστάσεων τροφοδοσίας για την πόλη της Πάτρας (εκ των οποίων η μία στη ΒΙΠΕ Πατρών) και μια ακόμα για κάθε μία από τις άλλες δύο μεγάλες πόλεις της Δυτικής Ελλάδος, το Αγρίνιο και τον Πύργο. Το συνολικό μήκος του δικτύου στην αχαϊκή πρωτεύουσα θα είναι 208,8 χιλιόμετρα, στο Αγρίνιο 54, στον Πύργο 18, ενώ σε πρώτη φάση προβλέπονται για κάθε πόλη αντίστοιχα 2.603 συνδέσεις, 715 και 188 συνδέσεις, φτάνοντας στο σύνολο περίπου τις 4.000 μέχρι το 2023 και τις 11.500 έως το 2029 (σε δεύτερη φάση).
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, τα δίκτυα της αχαϊκής πρωτεύουσας θα τροφοδοτούνταν με καύσιμο μέσω του σταθμού υποδοχής στο τοπικό λιμάνι, ο οποίος θα κατασκευασθεί με στόχο την υποστήριξη του ανεφοδιασμού πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Με τη λύση χωροθέτησης που τελικά προκρίθηκε για την Πάτρα, ουσιαστικά ξεπεράστηκε το μεγαλύτερο εμπόδιο ώστε να αποκτήσει πρόσβαση στο φυσικό αέριο η Δυτική Ελλάδα, καθώς η κατασκευή του σταθμού υποδοχής στο λιμάνι συναντά αντιδράσεις από τις τοπικές δημοτικές αρχές. [SID:13074342]