Νέα δεδομένα δημιουργούνται με αφορμή την αναγνώριση του Αυτοκέφαλου της Ουκρανικής Εκκλησίας από την Εκκλησία της Ελλάδος. Το θέμα, που ανέκυψε στις 12 Οκτωβρίου, λαμβάνει συνέχεια με το κλίμα να είναι τεταμένο. Ειδικότερα, η αναγνώριση του Αυτοκέφαλου της Ουκρανικής Εκκλησίας φαίνεται πως έδωσε την αφορμή στον Ρώσο Πατριάρχη, κ. Κύριλλο, να λάβει την απόφαση να σταματήσει να μνημονεύει, μετά τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο (σ.σ.: από τον Σεπτέμβριο του 2018 όταν εκείνος χορήγησε το αυτοκέφαλο στην Εκκλησία της Ουκρανίας), και τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.
Από την έντυπη έκδοση
Νέα δεδομένα δημιουργούνται με αφορμή την αναγνώριση του Αυτοκέφαλου της Ουκρανικής Εκκλησίας από την Εκκλησία της Ελλάδος. Το θέμα, που ανέκυψε στις 12 Οκτωβρίου, λαμβάνει συνέχεια με το κλίμα να είναι τεταμένο. Ειδικότερα, η αναγνώριση του Αυτοκέφαλου της Ουκρανικής Εκκλησίας φαίνεται πως έδωσε την αφορμή στον Ρώσο Πατριάρχη, κ. Κύριλλο, να λάβει την απόφαση να σταματήσει να μνημονεύει, μετά τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο (σ.σ.: από τον Σεπτέμβριο του 2018 όταν εκείνος χορήγησε το αυτοκέφαλο στην Εκκλησία της Ουκρανίας), και τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.
Συγκεκριμένα, η αρχή έγινε από τη χθεσινή Θεία Λειτουργία στον καθεδρικό ναό του Σωτήρος στη Μόσχα, κατά την οποία ο Πατριάρχης Κύριλλος δεν μνημόνευσε τον προκαθήμενο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η εν λόγω ενέργεια του Πατριαρχείου Μόσχας αναμεταδόθηκε από ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων, τα οποία έκαναν λόγο για σφοδρά αντίποινα. Μάλιστα, ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων είχε προηγουμένως φροντίσει να κάνει γνωστό ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία σταματάει την κοινωνία της Ευχαριστίας με τον επικεφαλής της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Ο ίδιος είχε τονίσει ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία θα διατηρούσε την κοινωνία με εκείνους που δεν αναγνωρίζουν το ουκρανικό σχίσμα.
«Μαύρη λίστα»
Αξίζει να σημειωθεί ότι μία ημέρα νωρίτερα υπήρχαν πληροφορίες πως το κέντρο προσκυνημάτων του Πατριαρχείου της Μόσχας συνέταξε λίστα επισκοπών της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που δεν συστήνονται από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία για επίσκεψη. Η Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είχε δηλώσει προ ημερών ότι δεν θα ευλογήσει προσκυνηματικά ταξίδια σε εκείνες τις επισκοπές της Εκκλησίας της Ελλάδος των οποίων οι επίσκοποι θα εισέλθουν σε λειτουργική κοινωνία με τους εκπροσώπους της «νέας εκκλησίας» της Ουκρανίας.
Το Κέντρο Προσκυνημάτων του Πατριαρχείου της Μόσχας εξήγησε ότι για την ώρα υπάρχουν έξι τέτοιες επισκοπές: η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών, η Ιερά Μητρόπολη Λαγκαδά, η Ιερά Μητρόπολη Βέροιας, η Ιερά Μητρόπολη Άρτας, η Ιερά Μητρόπολη Τρίκκης, με κέντρο τα Τρίκαλα, και η Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος, με κέντρο τον Βόλο.
Την ίδια ώρα οι προσκυνητές μπορούν να επισκέπτονται τον Άρειο Πάγο, μέρος από το οποίο απηύθυνε το κήρυγμά του ο Απόστολος Παύλος, καθώς δεν βρίσκεται σε εκκλησιαστική κατοχή, αλλά ανήκει στην Ακρόπολη και θεωρείται μουσειακή περιοχή. Το Πατριαρχείο Μόσχας επέλεξε τις συγκεκριμένες εκκλησιαστικές επαρχίες με το εξής σκεπτικό: ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος αναγνώρισε τον Μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιο, ενώ οι Επίσκοποι των άλλων πέντε Μητροπόλεων συλλειτούργησαν με ιερωμένους της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Σημειώνεται ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος εξέφρασε την έντονη απαρέσκειά του για τη διακοπή του μνημοσύνου τού Αρχιεπισκόπου Αθηνών από τον Πατριάρχη Μόσχας κ. Κύριλλο. «Τη στάση τού Πατριάρχη Μόσχας τη θεωρώ απαράδεκτη. Δεν κόβουμε το μνημόσυνο ενός άλλου Προκαθημένου επειδή διαφωνούμε με μια θέση του. Μόνο εάν γίνει αιρετικός κάποιος διακόπτουμε κοινωνία μαζί του. Και αυτό που ξέρω είναι ότι ούτε ο Οικουμενικός ούτε ο Αθηνών είναι αιρετικοί. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι συμφωνώ με αυτούς». Σήμερα αναμένεται να υπάρξουν περισσότερες πληροφορίες για το θέμα, ενώ τόσο το Οικουμενικό Πατριαρχείο όσο και η Εκκλησία της Ελλάδος δείχνουν να αντιδρούν ψύχραιμα.