O «γάμος» της Fiat Chrysler με την Peugeot θα ανοίξει τον δρόμο για νέες συγχωνεύσεις στη διεθνή αγορά αυτοκινήτου. Αυτό, άλλωστε, δείχνει και το τίμημα της συμφωνίας, γράφει η Έφη Τριήρη.
Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
O «γάμος» της Fiat Chrysler με την Peugeot θα ανοίξει τον δρόμο για νέες συγχωνεύσεις στη διεθνή αγορά αυτοκινήτου. Αυτό, άλλωστε, δείχνει και το τίμημα της συμφωνίας. Έχοντας επανειλημμένως παραδεχθεί ότι υστερεί σε επίπεδο τεχνολογίας, η ιταλο-αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία προσφέρει μία ιδιαίτερα καλή «προίκα» για να σφραγίσει την ένωσή της με τον γαλλικό όμιλο. Η Peugeot αναδεικνύεται στον μεγάλο εταίρο. Η κεφαλαιοποίησή της, πριν ακόμη διαρρεύσει η είδηση της συγχώνευσης, έφθανε τα 22 δισ. ευρώ.
Από την άλλη, το μερίδιο της Fiat είναι μικρότερο: η κεφαλαιοποίησή της στα 18 δισ. ευρώ θα συρρικνωθεί σε λιγότερο από 13 δισ. ευρώ από τη στιγμή που θα καταβάλει έκτακτο μέρισμα ύψους 5,5 δισ. ευρώ και θα πωλήσει το τμήμα ρομποτικής της Comau, αξίας περίπου 250 εκατ. ευρώ. Η διαφορά αυτή στη «ζυγαριά» αντανακλά το σπουδαίο έργο που έχει επιτελέσει ο διευθύνων σύμβουλος της PSA Κάρλος Ταβάρες.
Ενώ η Fiat παλεύει να βγάλει χρήματα στην Ευρώπη, η γαλλική ανταγωνίστριά της προβλέπεται να εξασφαλίσει λειτουργικό περιθώριο κέρδους 7% το επόμενο έτος.
Όμως, «το κάτι ακόμη καλύτερο» στη σημερινή, τη γεμάτη προκλήσεις ευρωπαϊκή αγορά θα ήταν δύσκολο για την Peugeot χωρίς συνέργειες ή χωρίς κάποιο εταίρο.
Είναι γεγονός ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δέχονται τεράστιες οικονομικές εσωτερικές πιέσεις, την ώρα που βρίσκονται αντιμέτωπες με εμπορικούς πολέμους, την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και την ιδιαίτερα κοστοβόρο μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση και την αυτοματοποίηση. Το 2019 καταγράφεται μείωση 4% της παγκόσμιας ζήτησης, που μεταφράζεται σε πωλήσεις μόνο 81 εκατ. νέων αυτοκινήτων.
Σε όλα αυτά, θα πρέπει να προστεθούν και οι νέοι κανονισμοί στην Ευρώπη για τις εκπομπές ρύπων και οι εξασθενημένες πωλήσεις. Η εταιρεία PA Consulting προβλέπει ότι η PSA βρίσκεται αντιμέτωπη με πρόστιμο 700 εκατ. ευρώ, εκτός και εάν αλλάξει ριζικά τις εκπομπές της ρύπων πωλώντας περισσότερα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να περάσει άμεσα στην πράξη.
Πρόσφατο παράδειγμα η VW, η οποία αναθεώρησε πτωτικά τις προβλέψεις της για τις πωλήσεις της τρέχουσας οικονομικής χρήσης, προειδοποιώντας για εξασθενημένη ζήτηση, παρότι τα λειτουργικά κέρδη πρώτου εννεαμήνου αυξήθηκαν 11,2%.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό, η ανάγκη για συγχωνεύσεις έχει ενταθεί και θα ενταθεί ακόμη περισσότερο τους επόμενους μήνες. Τα συμφέροντα που διακυβεύονται είναι τεράστια με τη μετάβαση στη νέα τεχνολογία των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων. Τη στιγμή δε που η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να γίνει πιο γρήγορα από κάθε άλλη φορά εάν οι κυβερνήσεις θέλουν να επιτύχουν τους στόχους για την προστασία του κλίματος.