Τελειώνει ο Οκτώβριος, έρχεται η παρέλαση και οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου ακόμη δεν γνωρίζουν την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία. Βάσει του νόμου του κ. Γαβρόγλου πρέπει μέχρι τις 30 Μαΐου κάθε χρόνο να ανακοινώνεται η ακριβής κατανομή των Τμημάτων και ο αριθμός των εισακτέων που θα ισχύσει την επόμενη χρονιά. Έτσι οι υποψήφιοι θα μπορούν, ξεκινώντας την προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις της επόμενης χρονιάς, να κάνουν τις επιλογές τους, γνωρίζοντας τους όρους εισαγωγής.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]
Τελειώνει ο Οκτώβριος, έρχεται η παρέλαση και οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου ακόμη δεν γνωρίζουν την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία. Βάσει του νόμου του κ. Γαβρόγλου πρέπει μέχρι τις 30 Μαΐου κάθε χρόνο να ανακοινώνεται η ακριβής κατανομή των Τμημάτων και ο αριθμός των εισακτέων που θα ισχύσει την επόμενη χρονιά. Έτσι οι υποψήφιοι θα μπορούν, ξεκινώντας την προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις της επόμενης χρονιάς, να κάνουν τις επιλογές τους, γνωρίζοντας τους όρους εισαγωγής. Ειδικά για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2020 η προθεσμία ήταν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
Υπάρχει, δηλαδή, καθυστέρηση σχεδόν ένα μήνα από την προθεσμία που έδινε ειδικά για φέτος ο νόμος Γαβρόγλου. Θα μου πείτε άλλαξε η κυβέρνηση, άλλαξαν υπουργοί, υφυπουργοί και σύμβουλοι. Χρειάζεται χρόνος μέχρι να βρουν τα πατήματά τους οι νέοι. Σωστό, αλλά το πρόβλημά μας δεν είναι πολιτικό. Δεν χρειάζεται να αποφασίσει για κάτι τέτοιο η υπουργός. Αυτό έλειπε να αποφασίζει και για τα τόσο μικρά θέματα η υπουργός. Το θέμα είναι διοικητικό. Θα έπρεπε το αρμόδιο τμήμα του υπουργείου να έχει κάνει τη δουλειά και η υπουργός απλά να υπογράψει την απόφαση.
Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει ένας σταθερός διοικητικός μηχανισμός, που λειτουργεί ανεξάρτητα από τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας. Για να πιάσουμε το θέμα από την αρχή δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου διοικητικός μηχανισμός, αφού το υπουργείο Παιδείας λειτουργεί με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, που σήμερα είναι στο υπουργείο και αύριο δεν είναι. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει η διοίκηση μ’ αυτόν τον τρόπο. Είναι ευθύνη όλων των προηγούμενων υπουργών Παιδείας ότι δεν έλυσαν το πρόβλημα. Όλοι αναγγέλλουν τη μία αλλαγή μετά την άλλη, όλοι τα αλλάζουν όλα και όλο και χειρότερα γίνονται τα πράγματα, αλλά αρνούνται να στελεχώσουν τις υπηρεσίες του υπουργείου με μόνιμο διοικητικό προσωπικό, ώστε ο διοικητικός μηχανισμός να λειτουργεί. Ας μην ξεχνάμε ότι το υπουργείο Παιδείας έχει να διαχειριστεί τους περισσότερους υπαλλήλους από κάθε άλλο Υπουργείο και έχει πάρα πολλούς εποπτευόμενους φορείς.
Τα αποτελέσματα αυτής της κατάστασης είναι να εκδίδονται αποφάσεις και μετά να έχουμε ανακοινοποίηση στο ορθό ή να έχουμε διορθώσεις σφαλμάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στην Υπουργική Απόφαση με τις αντιστοιχίες των τμημάτων πληροφορηθήκαμε ότι το Οικονομικό Τμήμα και το τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου έχουν έδρα τα… Τρίκαλα. Τα συνεχή λάθη δημιουργούν την ανάγκη συνεχών διορθώσεων και, φυσικά, την απώλεια πολλών εργατοωρών.
Γιατί κανείς υπουργός δεν λύνει το θέμα, ώστε να αποκτήσει το υπουργείο το απαραίτητο προσωπικό και να μπορεί να λειτουργεί όπως πρέπει; Γιατί κανείς δεν ενδιαφέρεται. Οι πιο προχωρημένοι υπουργοί Παιδείας έχουν εξαγγείλει ότι θα μειώσουν τον αριθμό των αποσπασμένων εκπαιδευτικών, για να επιστρέψουν τάχα μου οι εκπαιδευτικοί στις τάξεις, αλλά κανείς δεν πάει παραπέρα.
Ιδού λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρό για όποιον υπουργό θέλει να αρχίσει από κάπου να φτιάχνει τα πράγματα. Το υπουργείο Παιδείας χρειάζεται μόνιμο διοικητικό προσωπικό για να μπορεί να λειτουργήσει με στοιχειώδη επάρκεια, να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του και να μην παραβιάζει τις προθεσμίες που το ίδιο επιβάλλει δια νόμου. Περιμένουμε, λοιπόν, την ανακοίνωση της ακριβούς κατάταξης των τμημάτων στα Επιστημονικά Πεδία που έπρεπε να έχει δημοσιευτεί μέχρι το τέλος του προηγούμενου μήνα.