Για ένα επιστημονικό πουκάμισο αδειανό, για μια Ελένη, γίνεται ντόρος φοβερός. Το πρότυπο δεν βγαίνει. Η Ελληνίδα, που έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό για τη βράβευσή της από τη NASA και που η Mattel την έκανε το 2019 Barbie για να τιμήσει τα σύγχρονα γυναικεία πρότυπα, κινείται αλλόκοτα, γράφει η Κατερίνα Τζωρτζινάκη.
Από την έντυπη έκδοση
Της Κατερίνας Τζωρτζινάκη
[email protected]
Για ένα επιστημονικό πουκάμισο αδειανό, για μια Ελένη, γίνεται ντόρος φοβερός. Το πρότυπο δεν βγαίνει. Η Ελληνίδα, που έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό για τη βράβευσή της από τη NASA και που η Mattel την έκανε το 2019 Barbie για να τιμήσει τα σύγχρονα γυναικεία πρότυπα, κινείται αλλόκοτα.
Δεν είναι η μόνη. Από τα ελληνικά ΜΜΕ, που για χρόνια της έκαναν χαρές, χωρίς να ελέγξουν τις πηγές, μέχρι Επιτροπές που υποκλίνονταν σε θαμπές, ως απεδείχθη, περγαμηνές.
Η ιστορία ήρθε στην επιφάνεια, όταν πριν από 10 ημέρες, στο πλαίσιο των επιχειρηματικών βραβείων «Θαλής ο Μιλήσιος», τιμήθηκε «με βάση το βιογραφικό της». Πώς το ‘λεγε, όμως, ο Θαλής; «Σοφώτατον χρόνος·ανευρίσκει γαρ πάντα».
Τι βρήκε ο χρόνος, με λίγη βοήθεια από καθηγητές πανεπιστημίων, δημοσιογράφους και τα Ellinika Hoaxes;
Τα επιτεύγματα ήταν μισή αλήθεια και πολλά ψέματα. «Μπορείς να γίνεις ό,τι ονειρεύεσαι», επαναλάμβανε συνεχώς. Μπορεί, αρκεί η απόκλιση ανάμεσα στην αυτοπροβολή και στην πραγματική παραγωγή να μη φτάνει ως το φεγγάρι. Μπορεί, ιδίως αν πιστέψουν ό,τι δηλώσεις οι άλλοι.
Η μικρή Ελένη έγινε «μεγάλη», αλλά ουδέποτε τη βράβευσε η διαστημική υπηρεσία των ΗΠΑ, ούτε έχει εργαστεί σε αυτήν. «Πήγε μάλλον σε κάποιο summer camp, όπως πάνε δεκάδες άλλοι αξιόλογοι φοιτητές από όλο τον κόσμο, πέρασε μια δύσκολη επιλογή, έκανε ένα μικρό project, κάτι τέτοιο».
Έγινε άλλη, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η τεχνική τραχεία που τοποθετήθηκε το 2011 σε καρκινοπαθή ήταν δικής της κατασκευής. Μια τραγική ιστορία, σκάνδαλο ιατρικό, που άγγιξε μέχρι των Νόμπελ τη χάρη.
Έργο ερευνητικό έχει -τρεις δημοσιεύσεις, όντως στα αντικείμενα της αναγεννητικής ιατρικής και των βλαστοκυττάρων- μα σε θαυμασμό δεν αντέχει. Το μάρκετινγκ της επιστήμης προτρέχει. Στο επιχειρείν, δε, με τη startup Transplants Without Donors κάτι τρέχει.
Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι από τη δημοσιότητα, που αναπόδραστα θα την εξέθετε, δεν απέχει. Και συνεχίζει, ακόμη και μετά το σάλο, τη νοημοσύνη να υποτιμά, έστω και πιο σεμνά.